דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הרפורמה באגף השיקום תקועה בגלל ויכוח תקציבי, נכי צה״ל: ״נחזור להפגנות״

גנץ מאשים את נתניהו וכ"ץ שחזרו בהם מההסכמות למימון הרפורמה| שר האוצר הציג הצעה מקוצצת של 300 אלף שקלים במקום מילארד שקלים

הפגנת נכי צה"ל מול משרד הביטחון (צילום: טל כרמון)
הפגנת נכי צה"ל מול משרד הביטחון (צילום: טל כרמון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הביטחון בני גנץ הודיע היום (שני) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ חזרו בהם מההסכמות עם ארגון נכי צה"ל למימון הרפורמה אגף השיקום במשרד הביטחון. גנץ הגיש למזכירות הממשלה הצעת החלטה לרפורמת 'נפש אחת' באגף השיקום כפי שסוכמה עם ארגון נכי צה"ל, אך לדבריו נתניהו וכ"ץ מסרבים להביא אותה להצבעה בטענה להיעדר מקור תקציבי. עלות הרפורמה מוערכת בכמיליארד שקלים בשנה. ארגון נכי צה"ל הודיע שיחדש את המחאה עד ליישום הרפורמה, שנתניהו וגנץ התחייבו להעביר בממשלה עד אתמול.

כ"ץ הודיע היום על התנגדותו למתווה הרפורמה של גנץ, ופרסם טיוטה של הצעת להחלטת ממשלה מקוצצת שגובשה באוצר, בתקציב נמוך יותר של כ-300 אלף שקלים בשנה. מאחר שהממשלה היא פריטטית, הבאת ההצעה של כ"ץ להצבעה דורשת את אישורו של גנץ, וגם ללא קשר לפריטטיות, ההצעה נוגעת לתחומי משרדו ואישורה דורש את הסכמתו.

גנץ ונתניהו התחייבו לפני כשבועיים להביא לאישור הממשלה רפורמה באגף השיקום ובטיפול בנכי צה"ל בתוך שבועיים, שהסתיימו אתמול (ראשון). הם התחייבו לשינוי בעקבות אירוע בו הצית עצמו איציק סעידיאן, נכה צה"ל המתמודד עם הלם קרב מול משרדי אגף השיקום בפתח תקווה, והפגנות נכי צה"ל שנערכו בעקבותיו. מספר ימים לאחר מכם הציג גנץ את עיקרי הרפורמה שגיבש, שזכתה לשם 'נפש בנפש', והכריז כי פצוע צה"ל סרן זיו שילון יוביל את יישומה.

בני גנץ וישראל כ"ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי/יוסי אלוני/פלאש90)
בני גנץ וישראל כ"ץ (צילום: אוליבייה פיטוסי/יוסי אלוני/פלאש90)

הרפורמה שהציע גנץ מבוססת על מסקנות ועדה שמינה מנכ"ל משרד הביטחון, בראשות האלוף במיל' איל בן ראובן, שבחנה את הטיפול בנכי צה"ל והמליצה על שינויי עומק באגף השיקום. יישום הרפורמה שהציע גנץ דורש תוספת תקציבית למשרד הביטחון בסך 910 מיליון שקלים מדי שנה, ו-350 מיליון שקלים ב-2021. לפי הצעת כ"ץ, הרפורמה תתוקצב ב-150 מיליון שקלים בשנת 2021, והחל משנת 2022 ב-300 מיליון שקלים בלבד.

עיקרי רפורמת 'נפש בנפש' היו פישוט תהליך הוועדות הרפואיות והסתייעות במומחים חיצוניים לקיצורן, הקמת גוף עצמאי תחת שר הביטחון שיהיה נציב קבילות לנכי צה"ל, הפעלת מוקד 24/7 לנפגעי פוסט-טראומה ותוספת סל טיפולים רחב לסובלים מפוסט טראומה ופגועי ראש. בנוסף יבוטל מבחן ההכנסה המתנה את הסיוע לנכי צה"ל בהכנסה נמוכה מעבודה, בהתאם להמלצות ועדה בראשות תא"ל (מיל') ראם עמינח שעסקה בכך בעבר. המלצה נוספת היא הפסקת בירור עברם הנפשי של הפונים להכרה בנכות על רקע נפשי.

ישיבת הממשלה שתוכננה לאתמול לא התקיימה בעקבות יום האבל הלאומי על האסון בהר המירון, אך גם ללא קשר לאסון מסתמנת מחלוקת בין משרדי הממשלה על הרפורמה שהציג גנץ. לדברי שר האוצר כ"ץ, התכנית של גנץ "ללא דיון מעמיק עם כלל משרדי הממשלה וללא מקורות תקציביים מתוך מערכת הביטחון, היא חסרת כל התכנות, ובהתאם לכך, היועץ המשפטי לממשלה לא נתן להעלותה לאישור הממשלה".

כ"ץ מציג הצעת מחליטים שמהווה גרסה מצומצמת יותר של הרפורמה. לדבריו, ההצעה "תאפשר לממשלה להקצות מאות מיליוני שקלים בטווח הקצר לטובת הטיפול בנכי צה״ל ומערכת הביטחון, ולגבש וליישם תכנית כוללת שתמומן באמצעות תקציב הביטחון בחודשים הבאים".

לפי הצעתו של כ"ץ, מנכ"לי משרדי ראש הממשלה והביטחון וראש אגף התקציבים במשרד האוצר יגבשו תכנית לאומית ליישום הצעדים הדרושים לשיפור המענה הניתן לנכי צה"ל תוך 90 יום. עלויות התכנית יאושרו עם אישור תקציב המדינה, בהסכמת שלושת המנכ"לים. במידה שהם לא יסכימו ביניהם, התקציב יגיע מקיצוץ סעיפים אחרים בתקציב משרד הביטחון, על פי הצעת המחליטים.

התכנית הלאומית תכלול את שיפור השירות לנכי צה"ל באמצעות קיצור הליכים וייעולם והגברת השימוש באמצעים דיגיטליים, עיגון המודל של ועדת ראם עמינח לביטול מבחן ההכנסה, עיגון בחקיקה של הזכויות הניתנות לנכים מכוח הוראות של משרד הביטחון, ובחינת אופן הפעולה של הוועדות הרפואיות. כלומר, ברפורמה לא נכלל עדכון הזכאות לרכב הרפואי, סוגייה קריטית עבור נכים רבים.

הצעת כ"ץ קובעת כי יישום הצעדים יתוקצב בתקציב חד פעמי של 150 מיליון שקלים בשנת התקציב 2021, ש-75 מיליון שקלים מהם יגיעו מקיצוץ בתקציב הביטחון, ו-150 מיליון שקלים נוספים מסעיפים אחרים בתקציב המדינה. החל מ-2022 ואילך מוצע לתקצב את התכנית בבסיס התקציב ב-300 מיליון שקלים בשנה, 150 מיליון מהם מתקציב משרד הביטחון ו-150 מיליון נוספים מסעיף תקציב אחר.

בנוסף נקבע בתכנית של כ"ץ כי תוך 30 יום מקבלת ההחלטה תאושר תוספת תקציבית חד פעמית של 30 מיליון שקלים לתמיכה בבתי הלוחם – מוסדות פנאי וספורט שמפעיל ארגון נכי צה"ל.

בארגון נכי צה"ל אמרו בעקבות פרסום הצעת כ"ץ כי במידה שהרפורמה שהובטחה להם לא תאושר בממשלה, הם יחזרו להפגין ברחובות: "נכי צה"ל ממתינים במאהל מחאה מול משרד האוצר והכנסת, לישיבת הממשלה בה צריכה לעבור רפורמת "נפש אחת". הוויכוחים הפנימיים בממשלה לא נוגעים לנו ואנו מצפים מכל השותפים, בראשות ראש הממשלה ושר הביטחון, להעביר את הרפורמה היום. במידה והרפורמה לא תעבור, נחזור למחאה והפגנות ברחובות בימים הקרובים."

הארגון הודיע כי יערוך משמרת מחאה תחת הכותרת 'שקרנים נמאסתם' מול הכנסת ברביעי הקרוב, בזמן שוועדת החוץ והביטחון תתכנס לדיון בנושא.

סרן זיו שילון, שמונה על ידי שר הביטחון גנץ להוביל את הרפורמה, כתב בתגובה: "לצערי לא ניתן לממש כרגע את רפורמת ״נפש אחת״. הנושא עולה כרגע בישיבת ממשלה והמריחות ממשיכות. כנראה שפצועי צה״ל והלוחמים ששמרו בגופם על המדינה הזו פחות חשובים מפוליטיקה. כנראה שהבטחות במדינה לא נועדו להתקיים וכנראה שאגף שהוזנח במשך 15 שנה לא יזכה למזור."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!