דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אפל פיי מגיע לישראל: מי יוכל להשתמש בו והאם זה יעלה כסף

אפליקציית התשלומים של ענקית הטכנולוגיה אמורה להתחיל לפעול השבוע בארץ | על אילו סמארטפונים היא תעבוד, האם ניתן יהיה להשתמש בכל כרטיס אשראי ומה תהיה ההשפעה על התחרות בשוק

אפל פיי (צילום?: Usacheva Ekaterina / Shutterstock.com)
אפל פיי (צילום?: Usacheva Ekaterina / Shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

אפל צפויה להשיק השבוע את אפליקציית אפל פיי (Apple Pay) בישראל. הכניסה של חברת הענק לשוק התשלומים הדיגיטליים הישראלי הצעיר משמעותית אמנם, אבל העובדה שתהיה זמינה רק לבעלי אייפון תגביל את השפעתה על השוק לעת עתה.

מה זה אפל פיי?
מדובר באפליקציית התשלומים של חברת אפל, שדומה במהותה לאפליקציות מקומיות כמו ביט ופפר. האפליקציה מותקנת על הטלפון הסלולרי, ומחוברת לכרטיס אשראי. כך, באמצעות מסופי ה-EMV שהותקנו כבר במרבית החנויות בישראל, ניתן יהיה לבצע תשלום ללא הכרטיס עצמו על ידי הצמדת הטלפון הסלולרי למסוף.

מי יוכל להשתמש באפליקציה?
המודל העסקי של אפל הוא מערכת סגורה: מערכות ההפעלה של אפל לא עובדות עם מערכות הפעלה אחרות, וכך גם החומרה שמיוצרת על ידי החברה. קהל היעד הרלוונטי של אפל פיי הם אותם הישראלים שמחזיקים בידיהם אייפון. באפליקציות האחרות שכבר קיימות בשוק הישראלי, כמו ביט, ואלו שצפויות להצטרף לשוק, כמו גוגל פיי, עובדות במגוון מכשירים ומערכות הפעלה.

אפל אולי מקווה למשוך לקוחות ישראלים חדשים, אבל זה לא יהיה קל. בארץ, האייפון הוא יקר משמעותית מהאלטרנטיבות. נכון להיום, רק 25% מהסמארטפונים בשימוש בישראל הם תוצרת אפל. 75% הנותרים מבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד.

פער המחירים בין אייפון לסמאטרפון על בסיס אנדרואיד יכול להגיע עד לאלף שקלים. לכן, רבים מבעלי האייפון הם הישראלים בעלי ההכנסה הגבוהה יותר.

האם זה יעבוד עם כל כרטיס אשראי?
חברות האשראי והבנקים בישראל לא מחויבים לאפשר לאפל להשתמש בתשתיות האשראי שלהם, אבל סביר להניח שהדבר יקרה בכל זאת. למעשה, סביר להניח שגם חברות אשראי ובנקים עם אפליקציות תשלום משלהן יאפשרו ללקוחותיהם להשתמש במתחרה החדשה.

בגלל העובדה שמשתמשי אייפון נוטים להיות צרכנים בעלי הכנסה גבוהה יותר, שנוטים להוציא סכומים גבוהים יותר, בעיקר בעסקאות צרכניות, מנפיקי הכרטיסים לא יוכלו להרשות לעצמם שלא להגיע להסכם עם אפל.

המשמעות היא שבנק הפועלים שמחזיק ומפעיל כיום את ביט, לכאורה אפליקציה מתחרה, ייאלץ לסגור עסקה שתאפשר ללקוחותיו להשתמש באפל פיי על בסיס כרטיסי האשראי שהוא מנפיק.

האם השירות כרוך בתשלום? 
לא אמורה להיות עלות נוספת לצרכן על שימוש באפליקציה. אפל תגבה עמלה נוספת מהחברה או הבנק שהנפיקו את הכרטיס.

על פי הפרסומים, אפל צפויה לדרוש עמלה בשיעור של כ-0.05% מכל עסקת רכישה באמצעות האייפון. כאמור, העמלה הזאת לא תיגבה מהלקוח, אלא מחברת כרטיסי האשראי, שגובה עמלה של 0.55% על כל עסקה.

למרות העלות הנוספת, חברות האשראי והבנקים כבר עושים מאמצים לעודד את לקוחותיהם לאמץ את אפל פיי. הסיבה היא שהיקף הרכישות שמשתמשי אפל צפויים לבצע גדול מספיק כדי לפצות על העמלה הנוספת, והפעילות הגוברת צפויה להניב בכל זאת הכנסה נאה לבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

האם זה יגביר את התחרות בשוק אפליקציות התשלומים ויוביל להטבה לצרכנים?
בכלל לא ברור שהכניסה של אפל לשוק הישראלי תביא בשורה למרבית הצרכנים בישראל. בעלי אייפון ישמחו בוודאי להוריד את האפליקציה ולעשות בה שימוש, אבל קשה לדמיין תרחיש שבו שיעור ניכר של ישראלים יעברו לטלפון של אפל רק כדי להשתמש בשירות, בוודאי כשקיימות חלופות לא פחות טובות שעובדות על אנדרואיד.

לכן, סביר להניח שאפליקציות התשלומים שכבר פועלות בארץ יעשו מאמץ מיוחד כדי לוודא שהלקוחות הקיימים שלהן לא יעברו לאפל פי החל מהשבוע הבא.

מה שעשוי לשנות את התמונה היא כניסתה של גוגל פיי לישראל, מהלך שצפוי לקרות לקראת סוף השנה.

העובדה שהאפליקציה של גוגל תהיה זמינה מיידית ל-75% מבעלי הסמארטפונים בישראל תהפוך אותה למתחרה אמיתית של אפליקציות התשלומים הקיימות. אז יתכן שהכניסה של גוגל תהיה זו שתוביל להטבות מצד האפליקציות הישראליות שינסו לשמור על לקוחותיהן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!