דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

זיו שילון על סירוב נתניהו והאוצר לתקצב את הסיוע לנכי צה"ל: "המדינה תבער"

שילון, שמונה על ידי שר הביטחון להוביל את הרפורמה, תוקף בחריפות את ההתנערות ממנה: "כל חיילת או חייל שנפגעו צריכים לדעת שיטפלו בהם. אם לא, אנחנו בבעיה מוסרית" | הוא מזהיר מהתסכול הגואה: "אני לא יודע איך נמנע את האיציק סעידיאן הבא"

זיו שילון (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
זיו שילון (צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו מנסים להרגיע את השטח, אבל הוא בוער, ואנשים יצאו ויעשו אקטים קיצוניים אם המצב לא יטופל באופן מיידי", אומר ל'דבר' סרן זיו שילון, נכה צה"ל שמונה על ידי שר הביטחון בני גנץ להובלת רפורמה בטיפול המדינה בנכי צה"ל, בעקבות סירוב משרד האוצר לאשר את המתווה של גנץ לרפורמה. הוא מזהיר כי המקרה של איציק סעידיאן, נכה צה"ל המתמודד עם הלם קרב שהצית עצמו מול משרדי אגף השיקום, עלול לחזור על עצמו: "גם עכשיו, אני לא יודע איך נמנע את האיציק הבא".

"הרבה לפני המקרה של איציק סעידיאן, ובוודאי שעכשיו השטח לא יציב. בגלל אותו מקרה אנשים מרגישים שהם נשחטים ברחובות, ואם אנחנו לא נצליח להשתלט על האירוע הזה ולתקצב את רפורמת 'נפש אחת', שנכתבה עבור הסובלים מפוסט טראומה וכל נכי צה"ל בכלל, אנחנו בכשל ערכי, והמדינה תבער, כמה שלא ננסה לעצור את זה."

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גנץ התחייבו להעביר בממשלה רפורמה בטיפול בנכי צה"ל עד יום ראשון השבוע, במתווה שסוכם עם ארגון נכי צה"ל. עלות יישום הרפורמה היא 910 מיליון שקלים בשנה, ו-350 מיליון שקלים לשנת 2021. היא כוללת ביטול מבחן ההכנסה בזכאות לתגמולים, שיפור תנאי הרכב הרפואי של הנכים, בחינה מחודשת של הטיפול בנפגעי פוסט טראומה ועוד. לטענת גנץ, נתניהו ושר האוצר הפרו את התחייבותם למצוא מקור תקציבי ליישום הרפורמה. אתמול (שני) הציג שר האוצר ישראל כ"ץ הצעה מקוצצת לרפורמה בעלות 300 מיליון שקלים בשנה בלבד, ו-150 מיליון שקלים ב-2021.

"אני לא אתן לנכי צה"ל לרדת מסדר היום, זה נושא שהוא בליבת הערכים של מדינת ישראל", אומר שילון, "כל חיילת או חייל שנפגעו בגופן או נפשם צריכים לדעת שיטפלו בהם, כי אם לא אנחנו בבעייה מוסרית חמורה".

"נתניהו התחייב לתוספת תקציבית, עכשיו אומרים שאין תקציב"

שילון מתאר את התהליך שהוביל לגיבוש הרפורמה: "יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, ישב לפני מספר חודשים עם ראש הממשלה בדיון בבית הלוחם, שהוא מוקלט ונראה לעיני כל, שם הוא קיבל הבטחה לתוספת תקציבית לאגף השיקום שתעזור לסייע במצב העגום של נכי צה"ל. אלו עוולות שמתרחשות לא מעט שנים. במקביל לזה התפרסם דוח בן ראובן, שההמלצות שלו מחזקות את האמירות של עידן".

הפגנת נכי צה"ל מול משרד הביטחון (צילום: ארגון נכי צהל)
הפגנת נכי צה"ל מול משרד הביטחון (צילום: ארגון נכי צהל)

אחרי האירוע של איציק, עידן התבקש על ידי ראש הממשלה לבצע עבודה מול משרד הביטחון, להגיד מה צריך לתקצב, ושהכל יתוקצב. אנחנו, בצוות עם מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל, ראש אגף תכנון אליעז קרני ויחד עם עידן קלימן הגענו לראשונה מזה שנים להבנות חתומות לגמי מה צריך.

הגשנו הצעת מחליטים שלוותה על ידי אנשי מקצוע שיודעים מה זה מערכות בריאות, ואיך עושים רפורמות במערכות בריאות. אחרי שהגשנו, קיבלנו תשובה שאין מקורות תקציביים ולכן זה לא יתוקצב, ולכן זה לא יעלה לישיבת ממשלה, ונכנסו אלמנטים של ממשלת מעבר, והאם ממשלת מעבר יכולה לאשר בכלל תוספת תקציבית כזאת. אבל כבר שנתיים אנחנו עם ממשלת מעבר, והנושא הזה חם ובוער, לא מאתמול."

שילון מתייחס להצעת הרפורמה המקוצצת של שר האוצר כ"ץ. "בתור מישהו שהוא לא פוליטיקאי, ההצעה של כ"ץ לא קרובה לשקף את המציאות הרצויה. אני מגיע מעולם ההייטק, שיש בו מונח שנקרא ולידציה (תיקוף) של המודל. אתה צריך לבדוק האם קהל היעד אליו אתה מכוון את המוצר באמת רוצה את המוצר, כי אם הוא לא רוצה את המוצר הזה, אין לו שום תועלת. לפקידי האוצר אין יכולת לדעת מה נכי צה"ל צריכים. זה נושא כאוב."

"פקידי האוצר רוצים שאגף השיקום יחסוך בכסף"

לב המחלוקת, אומר שילון, הוא שתקציב אגף השיקום צריך לעמוד בפני עצמו, ולא להיות מושפע מסעיפי תקציב אחרים של משרד הביטחון. "גם השר כ"ץ, גם גנץ, ומנכ"ל משרד הבטחון ועידן קליימן, כולם מסכימים שצריכה להיות הפרדה בין שורת התקציב של אגף השיקום ליתר תקציב משרד הביטחון, כמו המשפחות השכולות, וכמו עוד פרחים מוגנים של תקציב הביטחון.

"והם באוצר, הפקידים, לא מוכנים שתהיה הפרדה. למה? כי ככה זה נותן מוטיבציה לאגף השיקום לחסוך בכסף. כי על כל אדם שחוסכים עליו, ולא נותנים טיפול, זה הולך לצה"ל וקונים עם זה טילים. זה מה שקרה ב-15 השנים האחרונות, ובגלל זה הגענו למצב שאנחנו נמצאים בו היום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!