דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הכלכלן אבי בן בסט: "הכספים זורמים לחו"ל כי אין מספיק השקעות"

הדברים נאמרו בדיון בוועדת הכספים בנוגע להצעת רשות שוק ההון להרחיב את השקעת המוסדיים במיזמי תשתית בישראל | הדיון הסתיים ללא החלטה

יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת (דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון)
יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת (דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון)
יונתן קירשנבאום

דיון בוועדת הכספים בעניין הרחבת אחוז ההשקעה של המוסדיים בתשתיות בישראל הסתיים אתמול (שלישי) ללא החלטה, בעקבות התנגדות של מספר חברים בוועדה לדיון בנושא בימיה האחרונים לקיומה של הוועדה הזמנית. בדיון השתתפו שר האוצר ישראל כ"ץ ומנהל רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת.

רשות ההון מקדמת מזה כשנתיים הצעה להרחבת יכולתם של משקיעים מוסדיים, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, להשקיע במיזמי תשתיות בישראל. לפי ההצעה תיפתח בפני המוסדיים האפשרות להשקיע עוד 100 מיליארד שקלים בתשתיות, בהם 20 מיליארד בפרויקטים הקשורים בהתמודדות עם משבר האקלים.

ברקת טען בדיון שהרחבת ההשקעה של המוסדיים בפרויקטים של תשתיות תביא לתשואה גדולה יותר על ההשקעות, ותנצל את הגידול המשמעותי בתיק הנכסים המוסדיים בשנים האחרונות להשקעה במדינת ישראל.

"יש לנו בעיה אקוטית", אמר ברקת. "שלחנו את כספי החוסכים לשוק ההון, אבל שלחנו את זה גם אל מעבר לים. צריך לפזר סיכונים אבל מבחינת האפקט של החוסכים והצמיחה בישראל, יש לזה היבטים בעייתיים. צריך להבין שמכל שקל 50% מוצאים את עצמם מחוץ לישראל, מהר מאוד זה יגיע ל-70%. מה שאנחנו עושים זה הסרת חסמים להשקעות בתשתיות בישראל והשגת תשואות גבוהות יותר לחוסכים. הסיכונים שלי נמוכים יותר מהשקעה דומה בחו"ל, אין פה סיכון, ההשקעות נבחנים כמו כל השקעה אחרת".

ברקת התייחס גם לביקורת שנשמעה על ההצעה, לפיה הקלה רגולטורית למוסדיים לא תספיק בלי יוזמה נוספת מיזמי תשתיות מצד המדינה, ואמר כי "אני לא יכול לשלוט בצד ההיצע. אנחנו רוצים להגדיל את היצע התשתיות כדי שתהיה מדינה ונפריח אותה".

הכלכלן אבי בן בסט דיבר גם הוא בוועדה, וטען שבישראל לא קיימת בעיה של היצע הון, אלא דווקא של ביקוש. הוא טען שנכון להיום לא קיימים מספיק אפיקי השקעה בגלל מיעוט במיזמי תשתיות עליהם מחליטה הממשלה, וקרא להרחיב את ההשקעה הממשלתית בתשתיות בשיתוף עם המוסדיים, כפי שנעשה בארה"ב.

"המטרה להגדיל את ההרשאות במשק היא חיונית ביותר, נשאלת השאלה אם אנחנו מתקנים זאת באמצעות ההשקעות החדשות והתשובה היא לא. מאז 2000 ההשקעות יחסית לתוצר בישראל הרבה יותר נמוכות יחסית למדינות ה-OECD, באופן מערכתי ישראל משקיעה אחוז וחצי פחות, ואנחנו מדברים על כ-14 וחצי מיליארד בשנה. הסיבה היא לא העדר מימון, כן חשוב מאוד להגדיל את ההשקעות אבל הסיבה היא לא מחסור במימון, הכספים זורמים לחו"ל כי אין מספיק השקעות. הממשלה צריכה להחליט על הרבה יותר השקעות תשתית" אמר בן בסט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!