דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סטודנטים בדואים למשפטים יסייעו לחייבים בדואים בהתמודדות עם תיקים בהוצאה לפועל

המיזם החדש נועד לצמצם את שיעור החייבים הבדואים, הגדול בהרבה מחלקם באוכלוסייה |לראשונה יקבלו עובדי רשות האכיפה והגבייה קהל מחוץ ללשכות הרשות

רהט (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
רהט (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

שיעור התיקים בהוצאה לפועל בקרב החברה הערבית כפול מזה שבקרב היהודים. תכנית חדשה תנסה לצמצם את הפער על ידי הנגשת שירותי טיפול בחובות למגזר הבדואי. במסגרת הפיילוט שיזמו רשות האכיפה והגבייה, משרד העבודה והרווחה, משרד המשפטים וג'וינט אשלים, יציעו סטודנטים בדואים למשפטים סיוע וליווי בערבית לחייבים בהתמודדות עם התיקים הפתוחים. במסגרת הפרויקט מקבלים עובדי רשות האכיפה והגבייה לראשונה לקוחות מחוץ ללשכות הרשות.

37% מהחייבים שיש להם תיקים בהוצאה לפועל אינם יהודים, כפול מחלקם של הלא-יהודים באוכלוסייה. בקרב הציבור הבדואי בדרום הארץ המצב חמור במיוחד. ל-15,554 בדואים מדרום הארץ ישנם תיקים בהוצאה לפועל, כ-36,757 תיקים בסך הכל. רהט עומדת בראש הרשימה עם 6,318 חייבים ו-15,826 תיקים; וביישוב ערערה בנגב 1,345 חייבים, להם 3,702 תיקים בהוצאה לפועל.

"בשנים האחרונות זיהינו ששיעור החייבים מהמגזר הערבי  גבוה כמעט פי 2 משיעורם באוכלוסייה וגם חזרתם לחובות לאחר קבלת הפטר היא גבוהה במיוחד", אמרה סמנכ"לית תכנון ומדיניות ברשות האכיפה והגבייה, רבקה אהרוני. "על כן היה צורך בהתערבות ייחודית למגזר, המתבטאת בהנגשת השירות באופן אחר ומותאם".

מטרת הפרוייקט היא לא רק להציע מידע זמין בשפה הערבית, אלא לדאוג להנגשת המידע באופן פעיל לציבור הבדואי. בקרב רבים מהבדואים בדרום קיים חוסר אמון כלפי רשויות המדינה בכל הנוגע להוצאה לפועל, וחוסר אמון זה מהווה חסם לקבלת סיוע. התכנית תאפשר לבני הקהילות עצמן להציע את הסיוע גם מחוץ למוקדי השירות של רשות האכיפה והגבייה, מה שצפוי להגביר את היענות הציבור להשתתפות בפרויקט.

"בשנים האחרונות בהן המשרד מפעיל את תכנית הדגל 'נושמים לרווחה' במרכזי עוצמה למשפחות ואנשים החיים בעוני ובהדרה, למדנו על חסמים רבים הקשורים בהנגשה ומימוש זכויות, שהטיפול בהם חייב לכלול מספר מערכות ממשלתיות" אמה איילה מאיר, מנהלת אגף בכיר משפחות, ילדים ונוער בקהילה במשרד העבודה והרווחה. "בפיילוט המשותף שילבנו ידיים הטיפול הסוציאלי והטיפול המשפטי במטרה לקדם ולסייע לאנשים עם חובות בדגש על החברה הבדואית כך שיצליחו בסופו של דבר לעמוד על הרגליים ולצאת ממעגל המצוקה והעוני".

על פי נציגי הפרויקט, להנגשת הסיוע בשפה הערבית ועל ידי בני הקהילה הבדואית יש השפעה דרמטית על תחושת המסוגלות של החייבים לפנות לסיוע, מה שמגביר את המוטיבציה לפנות לעזרה. על פי סקר שנערך בקרב הפונים לסיוע מאז תחילת הפעילות בחודש מרץ, 51% השיבו שהנגשת השירות בשפה הערבית ובמיקומים קרובים לבית הועילו להם בפניה לסיוע. 75% מהנשאלים ענו כי הכלים שניתנו להם במפגש עם הנציג יעזרו להם בסגירת החוב באופן מלא או חלקי.

על פי הנתונים, מאז תחילת הפיילוט בחודש מרץ טופלו 237 פניות לפעילים, כשב-49% מהמקרים הפגש עורר פעילות בתיק, ו-8% מהתיקים נסגרו בעקבות המפגש עם הנציג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!