דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה בישראל: שורה של חברות יחגגו את יום הסחר ההוגן

חברות שונות יציעו לאורך השבוע מוצרים שתהליך הפקתם לא היה כרוך בניצול עובדים או פגיעה בסביבה | רז פרוגל, סחר הוגן ישראל: "מצער שאין אף מותג ישראלי שמחויב לקוד של סחר הוגן, ומי שרוצה לקנות למשל שוקולד בסחר הוגן, חייב לקנות מוצרים מיובאים"

חקלאי במטע קפה בקניה (צילום: gettyimeges)
חקלאי במטע קפה בקניה (צילום: gettyimeges)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יום הסחר ההוגן העולמי יחול בסוף השבוע הקרוב (8 במאי), ולראשונה האירוע מצוין גם בישראל בקמפיין בהשתתפות החברות המסחריות מונדלז ישראל, נספרסו, טיב טעם, אניס, ניצת הדובדבן, וגה מוצרים טבעוניים ולחמנינה.

החברות צפויות להבליט במהלך השבוע את מוצרי הסחר ההוגן שניתן למצוא בסניפים שלהן, ויתקיימו אירועים להגברת המודעות לרעיון הסחר ההוגן: חנות פופ-אפ שתפעל היום (רביעי) ומחר בדיזנגוף סנטר, שמציעה עשרות מוצרי סחר הוגן שניתן למצוא בישראל, חולצות סחר הוגן שיוצרו על פי כללי התו משלב קטיף הכותנה עד לייצור, שיימכרו לראשונה בישראל על ידי ארגון סחר הוגן, וסדרת הרצאות בנושא ברחבי הארץ.

"טיב טעם תיתן ביום זה מקום של כבוד על מדפי הרשת למוצרים עם התו הבינלאומי לסחר הוגן, כדי להבטיח את הרחבת המודעות בקרב קהל הצרכנים למוצרי וכללי סחר הוגן", אמר יוסי שלו, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם. "זוהי מהפכה של ממש בתחום תרבות הצריכה בישראל. תו הסחר הוגן מבקש להטמיע את ערכי ההגינות והיושר גם בחיי המסחר. אנו גאים לשתף פעולה לטובת הציבור ועובדי הייצור באשר הם, ולטובת  ערכי הקיימות בעולם".

רז פרוגל, רכז סחר הוגן ישראל. "לצערי, יש היום הרבה מוצרים שלא ניתן למצוא בישראל עם תווי סחר הוגן, כמו אורז וקינואה" (צילום: אלבום פרטי)
רז פרוגל, רכז סחר הוגן ישראל. "לצערי, יש היום הרבה מוצרים שלא ניתן למצוא בישראל עם תווי סחר הוגן, כמו אורז וקינואה" (צילום: אלבום פרטי)

רז פרוגל, המרכז את פעילות ארגון סחר הוגן ישראל, מסביר ל'דבר' שתו סחר הוגן הוא תו בינלאומי שניתן למוצרים שמוכיחים שלכל אורך שרשרת הייצור והאספקה שלהם, מחומר הגלם ועד למוצר הסופי, לא נוצלו עובדים ולא נגרם זיהום סביבתי, העובדים קיבלו שכר הוגן שמאפשר קיום בכבוד וזכויות, ולא הייתה מעורבת עבדות או עבודת ילדים בתהליכי הייצור.

לדבריו, תופעות אלו נפוצות יותר ממה שמקובל לחשוב, גם במוצרים שנצרכים יום-יום, ותו סחר הוגן נועד לאפשר לצרוך בצורה יותר מוסרית. "רק השנה פורסם מחקר שמראה שעדיין יש כ-2 מיליון ילדים בתעשיית הקקאו בגאנה, שהיא יצואנית הקקאו הגדולה בעולם, והמשמעות היא שהרבה מהשוקולד שאנחנו צורכים מקורו בעצם בעבודת ילדים. גם בהונדורס כ-40% מהילדים הולכים לקטוף קפה תקופות ממושכות מהשנה במקום ללכת לבית ספר. בתעשיית הטקסטיל בבנגלדש אפשר למצוא במפעלים ילדים עובדים ונשים בסדנאות יזע מסוכנות ובתנאי ניצול מחפירים".

המוצרים שמקבלים תו סחר הוגן נבדקים על ידי אחד מארבעה ארגונים בינלאומיים, שמפעילים מערך בוחנים מסביב לעולם שנוסע לארצות הייצור של חומרי הגלם לשוחח עם עובדים ולבצע ביקורות. הארגון הוותיק והמוביל בעולם הוא ארגון Fair Trade International, ולצדו פועלים גם הארגונים Fair For Life, WSTO ו-Faire Trade America.

פרוגל אומר שבישראל עדיין לא ניתן להרכיב עגלת קניות מלאה המתבססת על מוצרי סחר הוגן, בניגוד למדינות אירופיות רבות כמו בריטניה, שווייץ וגרמניה, שבהן רשתות שיווק רגילות מציגות מגוון רחב של מוצרים שנושאים את התו.

בין המוצרים הזמינים בישראל הנושאים את התו – כל גלידות בן אנד ג'ריס, מותגי השוקולד של TONYS, VEGO, מילקה, Maître Trouffout, Cadbury ומוצארט; התה של חברת Pukka; ולאחרונה השיקה חברת נספרסו גם את תערובת הקפה האינדונזי שלה, שאף היא בעלת תו סחר הוגן.

תו סחר הוגן. בלי עבודת ילדים, בלי עבדות, בלי הרס הסביבה (Editorial credit: Thinglass / Shutterstock.com)
תו סחר הוגן. בלי עבודת ילדים, בלי עבדות, בלי הרס הסביבה (Editorial credit: Thinglass / Shutterstock.com)

"לצערי, יש היום הרבה מוצרים שלא ניתן למצוא בישראל עם תווי סחר הוגן, כמו אורז וקינואה, אבל מה שיותר מצער אותנו זה שאין היום אף מותג ישראלי שמחויב לקוד של סחר הוגן, והמשמעות היא שמי שרוצה לקנות למשל שוקולד בסחר הוגן, חייב לקנות מוצרים מיובאים", אומר פרוגל.

הקמפיין השנה מתמקד בקריאה ליצרנים הישראלים לפעול לקבלת התו. היות שתנאי העבודה בישראל הם טובים, המשמעות היא בעיקר בחירה בחומרי גלם שבתהליכי הייצור שלהם לא נוצלו עובדים וצומצמה הפגיעה בסביבה, כמו בחירה ברכישת קקאו מספקים שאושרו על ידי ארגוני הסחר ההוגן.

פרוגל מדגיש שבניגוד לדימוי, מחקרים בעולם מראים שהתאמת שרשרת הייצור כולה לנורמות של תו סחר הוגן, מייקרת את המוצרים לצרכן בקצה בכ-0.2% בממוצע. לדבריו, במדינות האירופאיות, מוצרי הסחר ההוגן נמכרים על פי רוב במחירי השוק, ולעתים אף זולים יותר ממתחריהם.

"במהלך העשור האחרון יש צמיחה של למעלה מ-1000% במכירות מוצרי סחר הוגן בעולם, אבל בישראל, מתוך עשר רשתות בתי הקפה הגדולות, אף אחת אינה מציעה קפה או תה סחר הוגן. אנחנו מקווים שבקרוב המצב הזה ישתנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!