דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יו"ר ועדת חוץ וביטחון על הרפורמה באגף השיקום: "אסור לחכות עוד דקה כדי שזה ימומש"

ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) קראה לרה"מ נתניהו ושר האוצר כ"ץ לאשר מידית הקצאת 350 מיליון שקלים: "בואו לא נהיה חכמים בדיעבד כמו באסון מירון" | יו"ר ארגון נכי צה"ל: מנענו השבוע 5 מקרי התאבדות" | שר האוצר כ"ץ: "הנחיתי את אנשי האוצר להגיע להסכמות"

שרת הכלכלה המיועדת, ח"כ אורנה ברביבאי. (צילום מסך)
שרת הכלכלה המיועדת, ח"כ אורנה ברביבאי. (צילום מסך)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת, ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד), קראה לראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר מיידית תקציב לרפורמה בטיפול בנכי צה"ל. התקציב הנדרש הוא 350 מיליון שקלים בשנת 2021, הכולל תוספת כח אדם של כ-80 תקנים לטיפול בנכים, וסכום משוער של כ-910 מיליון שקלים בשנות התקציב הבאות. ברביבאי הודיעה הבוקר (רביעי) שתקים ועדת משנה לכח אדם, שתעקוב אחר יישום הרפורמה. נכי צה"ל החלו להפגין מול הכנסת בדרישה ליישום מיידי של הרפורמה.

בישיבה עלה כי ישנן כיום כ-10,000 בקשות להכרה לזכאות כנכי צה"ל העומדות בפני אגף השיקום, שעובדיו מתקשים לטפל בהן עקב עומס. יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, אמר בישיבה כי הארגון מנע השבוע חמישה מקרי התאבדות.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ הבטיחו להעביר את הרפורמה, שכוללת שיפור של הסיוע והתמיכה בנכי צה"ל, עד יום ראשון השבוע, בעקבות המקרה בו נכה צה"ל איציק סעידיאן הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום בפתח תקווה. גנץ הניח על שולחן הממשלה את ההצעה, שנתקלה בהתנגדות משרד האוצר עקב היעדר מקור תקציבי. שר האוצר כ"ץ פרסם בתגובה הצעה מקוצצת, שהשמיטה מרכיבים רבים ברפורמה, וצמצמה את התקציב ליישומה מ-350 מיליון שקלים לשנת 2021, ל-150 מיליון שקלים, שיבואו מתקציב המדינה הקיים ולא כתקציב נוסף.

הבוקר הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ כי המגעים בין משרדי האוצר, הביטחון ומשרד ראש הממשלה נמשכים וכי הנחה את אנשי האוצר להגיע להסכמה. ברביבאי קרה גם לשר האוצר כ"ץ להתערב: "אני קוראת לשר האוצר כמו שידע בתקופת משבר הקורונה למצוא פתרונות תקציביים כדי לתת מענה, לתת מענה גם עכשיו".

סגן ראש אגף התקציבים: "הממשלה תצטרך לאשר מהיכן נלקח הכסף"

סגן ראש אגף התקציבים באוצר, אמיר רשף, אמר לחברי הוועדה כי קיבל הנחייה משרד האוצר לאגם מקורות תקציביים עבור מענה מיידי של כ-300 מיליון שקלים שיוסטו לטובת אישור החלטת הממשלה, אך הדבר "מורכב מאוד" במציאות בה אין תקציב מדינה אלא מדובר בתקציב המשכי. לדבריו, "בסופו של דבר הממשלה תצטרך בהחלטתה לאשר מהיכן נלקח כסף זה ועל חשבון אילו פעילויות אחרות שמבצעת המדינה, ובכל אופן יש בהחלט צורך שגם משרד הביטחון ישתתף מתקציבו במימון סכום זה". זאת בניגוד לדרישת משרד הביטחון כי התקציב ליישום הרפורמה לא יגיע על חשבון תקציב קיים. רשף ציין כי גם תוספת כח האדם שנדרשת לרפורמה צריכה לבוא על חשבון הסטת כח אדם אחר של משרד הביטחון.

ברביבאי התייחסה לנושא התקציב ואמרה: "בלי תקציב לא תוכלו כל המערכת לממש את השינוי אני קוראת מפה מוועדת חוץ וביטחון, שמענו את אגף התקציבים, הוא מבצע את תפקידו ואני קוראת לראש הממשלה, למי שנושא באחריות הכוללת, תתכבדו לאשר בתוך כל הכאוס הזה את מה שדורש שיפור ומענה מיידי, והתקציב צריך להיות מאושר מיידית ולהיות מסומן". היא הוסיפה שלא תנקוט עמדה ביחס לשאלה האם תקציב אגף השיקום צריך להיות נפרד מתקציב הביטחון, כפי שהוצע ברפורמה.

עוד אמרה ברביבאי: "הרפורמה לא היתה מוגזמת מנקודת ראותי. אסור לחכות עוד דקה כדי שזה ימומש. בואו לא נהיה חכמים בדיעבד כמו באסון מירון שראינו את הכתובת על הקיר."

ראש אגף תכנון במשרד הביטחון, אליעז קרני, אמר כי הצוות שפועל ליישום הרפורמה נועד לסיים את פעולתו בתוך שישה שבועות ומתכנן להיפגש עם נכי צה"ל בבית הלוחם. יו"ר הוועדה ברביבאי אמרה שתעקוב אחר ההתקדמות.

יו"ר ארגון נכי צה"ל: "מנענו השבוע חמישה מקרי התאבדות"

יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, אמר שהדגש במהלך צריך להיות מענה על הצרכים של נכי צה"ל שכרגע אינם נענים. "הרפורמה הזו תעלה כנראה בסביבות מיליארד שקלים שזה הפער של מה שקרה ב-20 השנים האחרונות כשלא השקיעו. ארגון נכי צה"ל לא עומד מאחורי המספרים של 350 מיליון מכיוון שארגון נכי צה"ל לא מדבר על כסף אלא על צרכים. צריך פרוטזות, כסאות גלגלים, טיפולים לאנשי PTSD וגם לילדים שלהם כדי שלא יהיו דור שני. להחזיר את היחס לפצועים ולשקם אותם, שיחזרו לחברה כאזרחים חיוביים ותורמים, ואז הם יחזירו את המיליארד הזה לכלכלה פי ארבעה וחמישה."

קלימן תקף בחריפות את משרד האוצר: "אולי מישהו באוצר נעלב מהתהליך ברפורמה הזו, אבל ראש הממשלה התחייב להביא אותה תוך שבועיים, ועברו כר שבועיים וחצי. אני יודע שהשבוע ארגון נכי צה"ל מנע חמישה מקרי התאבדות. אנו לא יודעים מה זה מקור תקציבי, וזה לא מעניין אותנו. לא ביקשו מאיתנו פנקס צ'קים ורואה חשבון בגיוס בבקו"ם. מדובר בחיי אדם, ולא סתם חיי אדם אלא לוחמים שנתנו מנפשם וגופם ועכשיו הם צריכים את העזרה שלכם."

בארגון נכי צה"ל פתחו בקמפיין הקורא לנתניהו לממש את הבטחתו תחת הכותרת – "הבטחת, תקיים". בפוסט שפרסם הארגון נכתב: "זה בידיים שלך וזו האחריות שלך. אל תשאיר אותנו מאחור. פעל עוד היום לאישור רפורמת "נפש אחת" כפי שהבטחת וכפי שהתחייבת".

כבוד ראש הממשלה Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהוזה בידיים שלך וזו האחריות שלך. אל תשאיר אותנו מאחור!פעל עוד היום…

Posted by ‎ארגון נכי צה"ל‎ on Monday, May 3, 2021

מנכ"ל משרד הביטחון: "בלי התקציב היידי והחקיקה בהמשך לא תהיה רפורמה"

אמיר אשל, מנכ"ל משרד הביטחון: "זהו נושא חברתי וערכי מהמעלה הראשונה. מדינת ישראל היא שקבעה בחוק מי הוא נכה צה"ל ואנו פועלים על פיו והאחריות לממש את האחריות על החוב של המדינה כלפיהם. תמונת המצב לא טובה בלשון המעטה ואנחנו האחראים. המציאות איננה מספקת ובחלקים אף איננה ראויה, ואנו מודעים למצב עוד הרבה לפני האירוע של איציק סעידיאן. יד ביד עם ארגון נכי צה"ל גיבשנו תכנית שלא דרשה להמציא הרבה.

ראש אגף תכנון במשרד הביטחון אליעז קרני (מימין), מ"מ ראש אגף השיקום איתמר גרף, יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן וזיו שילון שמונה להוביל את הרפורמה בנכי צה"ל, בדיון בוועדת החוץ והביטחון בנושא הרפורמה בטיפול בנכי צה"ל
ראש אגף תכנון במשרד הביטחון אליעז קרני (מימין), מ"מ ראש אגף השיקום איתמר גרף, יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן וזיו שילון שמונה להוביל את הרפורמה בנכי צה"ל, בדיון בוועדת החוץ והביטחון בנושא הרפורמה בטיפול בנכי צה"ל

"החומרים ידועים והפתרונות מוכרים ברובם. זהו צוות פעולה משותף שלהניח יחד תכנית לאישור הממשלה ולחקיקה, עם פוטנציאל לבשורה אמיתית ולשינוי מהותי. אנחנו נחושים לממש אותה ואסור לאבד את ההזדמנות הזו. יש כאן סוגיה תקציבית של טיפול מיידי בהיקף של כ-300-350 מיליון שקלים, ועוד צעדים כמו חקיקה ואחרים שאנו נקדם לאחר מכן, כחלק מסגירת הפער שנוצר עם השנים. בלי התקציב המיידי ובלי החקיקה בהמשך לא תהיה רפורמה, והיא לא תתרומם לגובה שכולכם וכולנו רוצים שיגיע אליו הטיפול נכי צה"ל."

מ"מ ראש אגף שיקום נכים במשרד הביטחון, איתמר גרף, סקר לבקשת הוועדה את האגף, פעילותו והפערים הקיימים. "המשרד שלנו הוא משרד משימתי שבא לעשות, וכנראה שכל השנים לא שמנו הנושא  הזה על השולחן מספיק חזק. העובדים של אגף השיקום הם עובדים מצוינים שמותקפים כעת, שלא באשמתם, ואנחנו צריכים לתת להם את התנאים ואת הכלים."

גרף ציין בסקירתו כי למרות איכות העובדים, רמת השירות לא מספיק טובה, וכי פערי כח האדם הם קשים מאוד: עובד סוציאלי אחד על כל 1,200 נכים, ורופא אחד על כל 2,700 נכים. עוד הודה גרף כי הליך ההכרה והוועדות הרפואיות הוא הליך משפיל וארוך מדי וציין כי יש כיום 10,669 מקרים אשר עדיין ממתינים להכרה כנכי צה"ל שיהיו זכאים לטיפול האגף. עוד ציין גרף את ההכרה של הצורך בליווי משפחות הנכים כפי שמלווים את המשפחות השכולות, על ידי המשרד וצה"ל כאחד, ואת הרצון לביטול מבחן ההכנסה, כפי שעשו עם המשפחות השכולות, בהתאם למודל שנבנה יחד עם ראם עמינח. גרף ציין לבסוף כי להערכתו תוך כחודשיים שלושה ביכולתם להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק אשר תסדיר את כלל הפעילות בנושא.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!