דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביטול הפטנט על חיסונים: מרקל מתנגדת, מקרון תומך

סיכוייה של הצעת ביידן, הדורשת הסכמת כל המדינות השותפות במחקר החיסון, נראים נמוכים | מניות חברות החיסונים צנחו אתמול (ה'), ועלו בעקבות הצהרת מרקל

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: AP Photo/Markus Schreiber, pool)
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: AP Photo/Markus Schreiber, pool)
יונתן קירשנבאום

האיחוד האירופי "פתוח לדיונים" על הסרה זמנית של הגבלות הפטנט על ייצור חיסוני הקורונה, אחרי שהנשיא ביידן הודיע כי הוא יתמוך בצעד. אורסולה וון דר ליין, יו"ר הציבות האירופית אמרה את הדברים לאחר ששני ראשי המדינות הגדולות באיחוד הביעו עמדות הפוכות בנוגע להצהרה, עם תמיכה של נשיא צרפת עמנואל מקרון והתנגדות נחרצת מצד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

מקרון אמר אתמול שהוא "לחלוטין בעד ההצעה" שתבטל באופן זמני את הפטנטים על החיסונים ותאפשר לכל חברת פרמה בעולם לייצר אותם. כך, מקווים בוושינגטון, היצע החיסונים יגבר למעשה בעיית מחסור החיסונים במדינות עניות יותר תיפטר. בוושינגטון מקווים שהצעד יוביל לכך שחברות פרמה מקומיות ייצרו מנות חיסונים בעצמם במקום שממשלות של מדינות עניות ידרשו לשלם את הסכומים הגבוהים לחברות הפרמה המערביות.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לעומת זאת התנגדה לרעיון ואמרה שהדבר "ייצר סיבוכים משמעותים לייצור החיסונים". מרקל גם אמרה ש"השמירה על זכויות הקניין הרוחני היא גורם קריטי ביצירת התמריצים לחידושים עתידיים והוא חייב להישאר כך". מרקל גם אמרה שהבעיה באספקת החיסונים למדינות העניות אינה הפטנטים אלא היעדר תשתיות לייצור החיסונים באופן מקומי, כך שביטול ההגנות על החברות המערביות לא יתרום לעלייה בנגישות החיסונים.

האיחוד האירופי הוא למעשה הגוש הדמוקרטי היחיד שבו מיוצרים ומיוצאים חיסונים. החיסונים המיוצרים בארה"ב מופנים באופן גורף לשוק המקומי, ויצרניות החיסונים האירופיים לוחצים על האיחוד שלא להסכים למהלך, גם לאור ביקוש גובר מצד מדינות אפריקאיות והודו בחודשים האחרונים שמתמודדים עם מחסור במנות חיסון.

התמיכה של האיחוד האירופי במהלך היא קריטית כדי לאשר אותו, ולמעשה לא ניתן יהיה לבטל את הגנות הפטנט ללא הסכמה שלהם. כדי לאשר את ההצעה של ממשל ביידן יצטרכו כל המדינות הממנות של מחקרי החיסון במסגרת ארגון הבריאות העולמי לאשר אותו, מה שנראה כרגע בעל סיכויי הצלחה קלושים. ביטול הפטנט מסגרת המתווה המוסכם על ארגון הסחר העולמי דורש את הסכמתן של כל המדינות השותפות, מה שיקשה מאד על ביצוע התכנית.

הממשלה הסינית, עוד גורם משמעותי בהחלטה, לא נתנה תשובה חד משמעית לגבי תמיכתה במהלך. "אנחנו מצפים לשיחות פעילות וקונסטרוקטיביות עם כל הצדדים במסגרת ארגון הסחר העולמי כדי להגיע להסכם אפקטיבי והוגן" נמסר מהממשלה הסינית.

הממשלה הרוסית לעומת זאת, שם מיוצר החיסון ספוטניק V, הביעה תמיכה בצעד. "מגיפה עולמית היא מצב חירום… רוסיה תתמוך בצעד שכזה" אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

על אף שביטול הפנטנטים עוד נראה רחוק, מניות של חברות פרמה ברחבי העולם צנחו מאז הצהרתו של הנשיא ביידן. מניית מודרנה צנחה ב-6% אחרי ההצהרה, ובעוד 8.9% אתמול. מניית פייזר לעומת זאת ירדה ב-2.3% בלבד. חברת הפרה הסינית קאנסינו בייולוג'יקס נפלה ב-22% מייד לאחר הצהרתו של הנשיא ביידן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!