דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

לילה של מהומות בהר הבית: 17 שוטרים ומאות מתפללים נפצעו בעימותים

המשטרה סגרה את כל הכניסות למסגד אל-אקצא, מהמסגדים קראו להמונים להגיע | בשכונת שייח ג'ראח שוטרים פיזרו מפגינים באמצעות רימוני הלם

  • המשטרה סגרה את כל הכניסות למסגד אל-אקצא, מהמסגדים קראו להמונים להגיע | בשכונת שייח ג'ראח שוטרים פיזרו מפגינים באמצעות רימוני הלם
יהל פרג'

מתפללים במסגד אל-אקצא החלו להתעמת אמש (שישי), אחרי שבירת צום הרמדאן, עם המשטרה שנכנסה למתחם. כוחות המשטרה הותקפו בבקבוקים ובאבנים וסגרו בתגובה את כל הכניסות לאזור. 17 שוטרים נפצעו במהומות, אחד מהם באורח בינוני. הסהר האדום הפלסטיני דיווח ש-205 פלסטינים נפגעו, מכדורי גומי או רסיסים של רימוני הלם.

בצד הפלסטיני טוענים שהמהומה החלה לאחר כניסת השוטרים להר הבית, במשטרה אמרו שהגיעו למקום בעקבות הפרת סדר, אך לא ציינו מה גרר את הכניסה המסיבית של הכוחות למתחם התפילה.

צה"ל וגופי הביטחון לוחצים על הממשלה והמשטרה להרגיע את הרוחות בירושלים מחשש להתלקחות בכל הגזרות. במסגדים נשמעו קריאות מהרמקולים להגיע להר הבית.

ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל קראה לקיים היום הפגנות בכל היישובים הערביים במחאה על העימותים וריבוי הפצועים בירושלים.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אמר אתמול: "ישראל נושאת באחריות המלאה למה שקורה בירושלים ולתוקפנות נגד הפלסטינים, על כל השלכותיה. אני מברך את הפלסטינים על עמידתם האיתנה בהגנה על ירושלים, בירת העם הפלסטיני. הטרור והבריונות של המתנחלים רק יחזקו אותנו לבצר את מעמדנו ולדרוש את זכויותנו להגדרה עצמית".

לעומת זאת, קראה ארצות הברית הבוקר לישראל ולרשויות הפלסטיניות לפעול למען הרגעת המתיחות בירושלים ולעצירת האלימות. "ארצות הברית מודאגת מאוד מהעימותים המתמשכים בירושלים, שלפי הדיווחים הסתיימו בפצועים", אמר דובר משרד החוץ נד פרייס. "אין תירוץ לאלימות, אבל מרחץ דמים שכזה מטריד מאוד במיוחד כעת, כשהוא מתרחש בימים האחרונים של הרמדאן. זה לחלוטין קריטי שכל הצדדים יפגינו איפוק ויימנעו מפעולות פרובוקטיביות, וישמרו על הסטטוס-קוו ההיסטורי בהר הבית, הן במילים והן במעשים".

גם דובר משרד החוץ הירדני, דיף אללה אל-פאיז, גינה את פעולות ישראל וקרא להן "תוקפנות מתריסה וחסרת מעצורים נגד המתפללים במתחם הקדוש". הוא הזהיר מפני הסלמה מסוכנת וקרא להתערבות הקהילה הבינלאומית.

מתפללים בהר הבית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מתפללים בהר הבית (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים המשיכו ההתנגשויות בין עשרות מפגינים לשוטרים. 2 מפגינים נעצרו והמשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות. בהפגנה משתתפים גם חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, בהם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה.

המפגינים, תושבי השכונה ופעילי שמאל, מחו על רכישת בית ערבי בשכונה על ידי משפחה יהודית, ועל הודעתו של ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) שיקים לשכה פרלמנטרית בשכונה.

ההפגנה החלה בשעות הצהריים, ולאחר מספר שעות המשטרה הורתה לפזר אותה, בטענה להפרת סדר על ידי המפגינים. לטענת המשטרה, במהלך פיזור ההפגנה יידו מפגינים אבנים לעבר השוטרים, והמשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות. 2 מפגינים נעצרו בחשד להפרות סדר, התפרעות ויידוי אבנים.

הפגנות בשייח ג'ראח (צילום: דוברות ח"כ עופר כסיף)
הפגנות בשייח ג'ראח (צילום: דוברות ח"כ עופר כסיף)

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל לא תיכנע לפרובוקציות, ותמשיך לאפשר לכל אדם באשר הוא את חופש המחאה בגבולות החוק. יחד עם זאת, נמשיך לפעול ביד נוקשה במקרים בהם החוק מופר".

מזה כחודש מתחדש המאבק על שכונת שייח' ג'ראח הנמצאת במזרח ירושלים, לאחר שאחד הבתים בשכונה השייך לפלסטינים נקנה בידי יהודים, לאחר שבתים אחרים בשכונה נקנו אף הם על ידי יהודים. כמעט מדי ערב מתקיימות במקום בפגנות, ולפני שבועיים עם האירועים סביב סגירת מקומות הישיבה בשער שכם הסמוך, הפכו האירועים לדרמטיים יותר.

השבוע איים מוחמד דף, העומד בראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, כי "ישראל תשלם מחיר יקר אם לא תיעצר התוקפנות נגד פלסטינים בשייח ג'ראח". ברקע הדברים ניתן לסמן גם את הבחירות ברשות הפלסטינית שנדחו בשבוע שעבר, ככל הנראה בשל החשש של אבו מאזן מעליית כוחה של חמאס.

שלשום (חמישי) הגיע ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית), תומך כהנא אשר התבטא לא פעם באופן גזעני נגד ערבים, למקום והצהיר כי שם יקים את לשכתו. זהו צעד הצהרתי, שנועד להתסיס את האזור הבוער גם ככה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!