דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ז' באייר תשפ"ד 15.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 17.6°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ביידן משיב למתנגדיו: "ידענו שתכנית הסיוע היא לא ספרינט, אלא מרתון"

חברות אמריקאיות מתקשות לגייס עובדים, ומתנגדי תכנית הסיוע רואים בדמי האבטלה הנדיבים את האשמה בכך | יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי: "הקונגרס לא ישתהה ולא יירתע מהשקעה משמעותית למען הציבור"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתעקש על כך שההאטה הלא צפויה בגיוס עובדים לחברות היא הוכחה ברורה לכך שהמדינה זקוקה לתכנית הסיוע שהוא מוביל. אבל מבקרי התכנית טוענים שאותה האטה מוכיחה דווקא  שמדיניותו גורמת ליותר נזק מאשר תועלת.

דו"ח תעסוקה שפורסם בסוף השבוע מראה שרק 266 אלף חזרו לעבודה במרץ. לפי הדו"ח, שיעור האבטלה עומד על 6.1%. כלכלנים טוענים שתכניתו של ביידן בינתיים לא מוכיחה את יעילותה.

הנתונים מעמידים את ביידן באתגר חדש ברגע קריטי בכהונתו. הוא היה משוכנע שהתמיכה הגורפת בהשקעה ממשלתית מסיבית תשפר את בריאות הציבור, תפתור את המשבר הכלכלי ותסייע למועמדים הדמוקרטיים בבחירות האמצע בשנה הבאה. אבל המספרים המאכזבים עלולים לחזק דווקא את מבקריו, ולגרום לרפובליקנים להקשיח את עמדותיהם נגד תכנית התשתיות שביידן מנסה לאשר בקונגרס.

כשהתייחס לדו"ח, ניסה ביידן להרגיע את החששות. "ידענו שזה לא יהיה ספרינט, אלא מרתון", אמר. חבילת הסיוע "תוכננה כדי לעזור לנו תוך שנה, לא 60 יום. שנה. אף פעם לא חשבנו שאחרי 60-50 יום הכול יהיה בסדר. היום, ברור יותר שהכלכלה שלנו הולכת בכיוון הנכון, אבל ברור שיש עוד דרך ארוכה לפנינו".

מתנגדיו של ביידן אמרו שהתכנית החמירה את המצב לפחות מבחינה אחת, בכך שהעלאת דמי האבטלה נתנה למובטלים תירוץ להישאר בבית. ביידן אמר שנתוני התעסוקה לא מראים זאת, אלא מוכיחים שנדרשת השקעה נוספת כדי לרפא את הכלכלה.

בעיה נוספת היא המחסור בסחורות, כמו שבבים ועץ, שאספקתן מדשדשת, מעין תזכורת לכך שהכלכלה הגדולה בעולם לא תמיד מתאימה את עצמה למשאלות לבם של מנהיגיה.

נתוני התעסוקה של אפריל, שאמורים להתפרסם בשבועות הקרובים, עלולים לחרוץ את גורלה של תכנית ביידן, כך לפי ג'ון ליבר, מנהל בחברת הייעוץ הפוליטי אירואסיה. "האם הרפובליקנים יוכלו למנף את זה כ'זה מה שקורה כשהממשלה מתערבת יותר מדי בכלכלה והורסת הכול?', או שהציבור יראה בכך את הצורך בעוד תמיכה ממשלתית? זה הוויכוח של החודש הקרוב".

מסקנה ברורה אחת היא שכדאי להיות זהירים בפרשנות. דו"ח חודשי לאו דווקא משקף תהליך. הממוצע של שלושת החודשים האחרונים הוא עדיין 524 אלף חוזרים לעבודה.

מייקל סטריין, כלכלן ממכון המחקר הפוליטי השמרני AEI, ציין שעסקים רבים אמרו שהם מתקשים לגייס עובדים למרות עליית השכר. סטריין אמר שיעקוב אחר הדו"חות הבאים כדי לבחון אם הדפוס הזה יכול להוות סימן בעייתי לחזונו של ביידן להתנעת הכלכלה באמצעות השקעה ממשלתית.

"הצעד היחיד שמתווי המדיניות צריכים לעשות עכשיו הוא לבטל את התוספת השבועית של 300 דולר לדמי האבטלה", אומר ניל ברדלי, מנהל המדיניות בלשכת המסחר האמריקאית. "לפי הניתוח שלנו, אחד מכל ארבעה מובטלים מרוויח יותר ממה שהרוויח בעבודתו".

ג'ארד ברנסטיין, חבר בוועדה המייעצת בנושאי כלכלה לבית הלבן, אמר שהוא שמע על חברות שאמרו שהן מתקשות לגייס עובדים, אבל הדבר לא משתקף בדו"ח. לדוגמה, 187 אלף אמריקאים חזרו לעבוד בתחום המסעדנות בחודש שעבר למרות השכר הנמוך.

בדו"ח התעסוקה יש גם משתנים שדווקא מחזקים את מדיניות ביידן. הוא מראה שנשים נאלצו לעזוב את עבודתן כדי לשמור על הילדים, שהיו בבית בזמן המגפה. לכן רק 165 אלף נשים מעל גיל 20 שבו לעבודה, לעומת 355 אלף גברים.

תכניתו של ביידן מציעה לשפר את מצבן של הנשים באמצעות תקצוב של חינוך לגיל הרך, הארכת חופשת הלידה והרחבתן של הטבות המס להורים עד 2025. "ממבט על הנתונים, נראה שהממשלה צריכה להתערב יותר כדי להתגבר על האבטלה", אמר מייקל מדוביץ, כלכלן מהמרכז האמריקאי לקידמה.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה שהנתונים המאכזבים הם הוכחה לכך שיש לאשר בהקדם את תכנית 4 הטריליון של ביידן. "ברור שהכלכלה צריכה פעולה דחופה, והקונגרס לא ישתהה ולא יירתע מהשקעה משמעותית למען הציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!