דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

במחאה על העומס, עיצומי הפסיכולוגים החינוכיים יחלו בשלישי: ״קוראים לאוצר למצוא פתרונות״

הפסיכולוגים ימנעו את כינוס ועדות הזכאות בחינוך המיוחד, בדרישה לתוספת שכר ותקנים | העיצומים שתוכננו להבוקר (א') נדחו עקב התקדמות במו"מ

פסיכולוגים מפגינים מול משרד האוצר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
פסיכולוגים מפגינים מול משרד האוצר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הפסיכולוגים החינוכיים ברשויות המקומיות הודיעו יחלו בעיצומים החל משלישי הקרוב, וימנעו את כינוס הוועדות שקובעות זכאות של תלמידים לשירותי חינוך מיוחד לקראת שנת הלימודים הבאה. הפסיכולוגים, המאוגדים בהסתדרות המח"ר, מוחים על עומס העבודה שנוצר עקב הרחבת ישיבות הוועדות בעקבות רפורמה בחינוך המיוחד, ללא תוספת שכר או תקנים. העיצומים תוכננו לצאת לפועל הבוקר (ראשון), אך עקב התפתחויות במשא ומתן במהלך סוף השבוע, הודיעה חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר על דחייתם לשלישי לשלישי.

במסגרת העיצומים הפסיכולוגים לא ישתתפו בוועדות האפיון והזכאות, הקובעות בין היתר את הזכאות של תלמידים עם לקויות למידה לשיבוץ בכיתה מיוחדת, או לקבלת סל שעות פרטני. דיוני הוועדות התארכו בעקבות הרפורמה בחינוך המיוחד, שהטילו עליהן את הדיונים בסל השעות הפרטני של תלמידים על לקויות למידה שהשתלבו בכיתות רגילות. בכל ועדה משתתפים נציגי משרד החינוך, הרשות המקומית, ארגוני הורים ופסיכולוג חינוכי. הפסיכולוגים נדרשים להשתתף בוועדות על חשבון משימות אחרות של ליווי וייעוץ לתלמידים ולצוותי החינוך, ללא הגדלת המשרה שלהם או הוספת תקנים לפסיכולוגים נוספים.

חטיבת הפסיכולוגים החינוכיים בהסתדרות המח"ר הכריזה על סכסוך עבודה בשנה שעברה, אך המשא ומתן עם מרכז השלטון המקומי ומשרדי החינוך והאוצר בנושא לא הוביל להסכמות. לפני כשבועיים הודיעה החטיבה למעסיקים של הפסיכולוגים החינוכיים על עיצומים שיחלו היום (ראשון). כאמור, במהלך סוף השבוע האחרון הושגה התקדמות במשא ומתן והעיצומים נדחו לשלישי. בשלישי בשעה 16:30 יקיימו הפסיכולוגים החינוכיים הפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב.

במשרד החינוך התייחסו לחשיבות עבודתם של הפסיכולוגים החינוכיים והדגישו כי סוגיית תנאי ההעסקה היא באחריות מרכז השלטון המקומי ומשרד האוצר."לעבודתם החינוכית של הפסיכולוגים במוסדות החינוך תרומה משמעותית וחשובה והיא קיבלה משנה תוקף במהלך משבר הקורונה. בתקופה זו הם פעלו ללא לאות כדי לתת מענים רגשיים לתלמידי ישראל, לחזק את החוסן ולטעת בהם יציבות. לאור חשיבותם, במהלך השנה האחרונה, הקצה המשרד תוספת של 100 תקנים."

"אשר לתנאי העסקתם, יצוין כי הפסיכולוגים מועסקים על ידי הרשויות המקומיות אשר קובעות את תנאי העסקתם במסגרת הסכמים קיבוציים. בתוך כך, נושא זה נדון בין השלטון המקומי לבין משרד האוצר."

יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, פנה בחמישי האחרון לשרי הממשלה וראשי השלטון המקומי בדרישה למצוא בדחיפות פתרון למשבר. במכתב לשר החינוך יואב גלנט, שר האוצר ישראל כ"ץ, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג', כתב קמינסקי כי "אין ספק כי קיים צורך דחוף להעלות את שכרם של הפסיכולוגים החינוכיים ולהתאימו למשימות כבדות האחריות שמוטלות עליהם. בנוסף, מזה מספר שנים אנו עדים למחסור בכח אדם בפסיכולוגים, קיים מחסור חמור באיוש תקנים ברשויות מקומיות וישנם עשרות תקנים פנויים עקב השכר הדל".

קמינסקי מזהיר כי "עיצומי הפסיכולוגים יביאו לעיכוב משמעותי ובלתי אפשרי בלוח הזמנים בתוך תהליך של ועדות אפיון וזכאות", ומציין כי "איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות קורא לכלל הגורמים – משרד האוצר, משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי להתיישב עד למציאת פתרונות ובכך למנוע את העיצומים, ולא להביא חס וחלילה שחלק מתלמידי החינוך המיוחד לא יחלו את הלימודים באחד בספטמבר 2021".

המאבק זוכה לתמיכה גם מצד ארגוני הורים של ילדים בחינוך המיוחד. בהודעת קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שפורסמה אתמול נכתב: "למרות אזהרות חוזרות ונשנות עוד בתהליך החקיקה בכנסת, ופניות חוזרות ונשנות למטה משרד החינוך מפני פגיעה בשירות שיקבלו ילדינו במסגרות החינוך, לאור העומס הבירוקרטי שיפול על הפסיכולוגים בשירות החינוכי כתוצאה מתיקון 11 לחוק החינוך המיוחד, התעלמו אנשי משרד החינוך מהאזהרות. התוצאה הבלתי נמנעת היתה הפיכת תפקידם של הפסיכולוגים מטיפול בילדים וייעוץ למסגרות, לבירוקרטיה. במקום להיות בשטח ולעסוק בפסיכולוגיה חינוכית, יושבים הפסיכולוגים מבוקר עד ערב בוועדות מיותרות ומנופחות."

לדברי הקואליציה, "ללא תוספת תקנים והחזרת הפסיכולוגים לשטח, בקרוב מאד נתחיל לראות את הפגיעה בפועל בכל תלמידי ישראל ואנשי הצוותים החינוכיים. אנו קוראים למשרד החינוך לשחרר את הפסיכולוגים מהעול הבירוקרטי ובמקביל להוסיף תקנים ולשפר את שכרם, כדי שיותר אנשי מקצוע איכותיים יצטרפו למערכת הציבורית."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!