דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הרפורמה באגף השיקום אושרה בממשלה, נתניהו: "הצעד המתבקש והנכון"

האוצר הסכים להקצאה מידית של 300 מיליון שקלים ותוספת של 60 תקנים עבור נכי צה״ל, שיורחבו בשנים הבאות לפי מתווה שיזם שר הביטחון בני גנץ | התקציב יבוא על חשבון משרדי הממשלה האחרים שיספגו קיצוץ בתקציבים ובתקנים

ישיבת הממשלה בעיריית ירושלים לציון יום ירושלים, 9 במאי 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ישיבת הממשלה בעיריית ירושלים לציון יום ירושלים, 9 במאי 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את רפורמת נפש אחת לטיפול בנכי צה"ל, בהסכמה של משרדי האוצר והביטחון וארגון נכי צה"ל. הצעת ההחלטה המעודכנת לרפורמה שיזם שר הביטחון בני גנץ והוסכמה עם משרד האוצר מתקצבת את הרפורמה ב-300 מיליון שקלים לשנת 2020 שייכנסו לבסיס התקציב, ויכללו תוספת מידית של 60 עובדים לאגף השיקום ותקני קבע לצה"ל לטיפול בנכים, בדגש על שיפור מידי של הטיפול בנפגעי פוסט טראומה. בהמשך יורחב התקציב לשיפור מרכיבים נוספים בסיוע לנכי צה"ל.

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו מביאים היום לאישור הממשלה את הרפורמה לשיקום אגף השיקום במשרד הביטחון – זהו הצעד המתבקש והנכון לעשות. אחרי דיונים רבים, מאמצים כבירים שעשינו והתערבות אישית שלי ושל שר הביטחון, הגענו להסכמות שיוציאו את הרפורמה אל הדרך."

שר הביטחון בני גנץ בירך על אישור הרפורמה: "עכשיו זה סופי: רפורמת נפש אחת למען נכי צה׳׳ל עברה היום בממשלה. עבורי זהו קיום צו מוסרי ויום מרגש מאוד. אישרתי הרבה מבצעים ורפורמות ביטחוניות, אבל זהו המהלך שאני הכי גאה לאשר ולבצע. אני ומשרד הביטחון מחויבים ביחד עם ארגון נכי צה"ל לבצע את הרפורמה בשטח".

הרפורמה תמומן בחלקה מקיצוץ של 50 מיליון שקלים בתקציבי המשרדים ומרבית התקנים שיתווספו לאגף השיקום ייגרעו ממשרדי הממשלה האחרים. לקריאת הצעת ההחלטה הקישו כאן.

ברמה המיידית תכלול הרפורמה הקמת מנגנון מיידי שיסייע לפצועי פוסט טראומה אשר יכלול הקמת בית מאזן, סיוע פסיכולוגי לבני משפחה, מסלולי הכשרה מקצועית, הפעלת קבוצות תמיכה, הסתייעות בכלבי שירות, סל טיפולים אלטרנטיביים והפעלת מוקד טלפוני מקצועי וייעודי. בנוסף, אגף השיקום יתוגבר באופן מיידי ב-60 תקני כוח אדם נוספים, וכן יוקצו תקנים לצה"ל לצורך שיפור התיאום והעברת המידע בין הגופים והליווי של פצועי צה"ל עוד משלב שירותם הצבאי. צעדים אלו יתוקצבו ב-300 מיליון שקלים. בנוסף יגדל באופן חד פעמי תקציב התמיכות שמממן את בתי הלוחם שמפעיל ארגון נכי צה"ל ב-30 מיליון שקלים, ותיבחן הגדלת המימון שהם מקבלים מהמדינה בהמשך.

בנוסף כוללת ההחלטה מרכיבים נוספים של הרפורמה הנדרשים לחקיקה, ותהליכים נוספים שיתבצעו במהלך החודשים הקרובים. מהלכים אלו ייצאו לפועל ויתוקצבו בתקציבי המדינה הבאים.
– שינוי מבחן ההכנסה בהוראת שעה וקידום והטמעת רפורמת עמינוח בתום התקופה.
– מתן סיוע משפטי ללא תנאים.
– הקמת נציבות תלונות לנכי צה"ל.
– הקלות בירוקרטיות מיידיות ושינוי תהליך "שער הכניסה" לאגף השיקום.
– הקמת יחידת מחקר באגף לשיקום נכים.
– הוספת תקנים לאגף שיקום בהתייחס לרופאים, עובדים סוציאליים ועובדי רווחה.
– הקמת ועדה מקצועית שתבחן את המענה בתחומי שיקום, תעסוקה והדיור בהתאם לתמורות שחלו בשנים האחרונות.

משרד הביטחון העריך את עלותם של סעיפים אלו ב-910 מיליון שקלים בשנה, סכום שאינו מוזכר בהחלטת הממשלה הסופית, אך ההחלטה כוללת מקורות תקציביים ליישום הסעיפים בשנות תקציב עתידיות.

ההחלטה כוללת גם מימון לפרויקטים ביטחוניים שאינם מפורטים בה, בסך 539.5 מיליון שקלים, שחלקם יגיעו מתקציב משרד הביטחון וחלקם משינויי חקיקה שתיזום הממשלה, דוגמת שינוי חוק המכרות, וקיצוץ בתקציב הפיתוח של רשות העתיקות. בנוסף מוצע לבטל הסכמים עם חברות התעופה הישראליות אל על וסאן דור להשתתפות המדינה בהוצאות הטסת אנשי צוות לצורך אבטחה, סיכום שלפי משרד האוצר נעשה עם החברות, ויוחלף בהסכם הסיוע שנחתם עם החברות עקב נגיף הקורונה. מקור מימון נוסף הוא דחיית תשלומי מקדמה של משרד החינוך לספקים. חלק ממקורות המימון נועדו גם להוצאות עתידיות מהרפורמה באגף השיקום.

מקורות המימון לביצוע הרפורמה באגף השיקום ב-2021 בלבד הם 50 מיליון שקלים ממשרד הביטחון, 30 מיליון שקלים מתקציבים שבאחריות משרד האוצר, 170 מיליון שקלים 'התאמות' (הסטות סעיפי תקציב) בתקציבי המשרדים ל-2021 ו-2022, קיצוץ רוחבי של 50 מיליון שקלים בבסיס התקציב של משרדי הממשלה ו-50 מיליון שקלים נוספים בתקציבי התפעול של המשרדים.

לאחר ישיבת הממשלה נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן. במפגש אמר נתניהו: "ההחלטה היום היא בשורה ענקית, אני מודה לך ולארגון נכי צה"ל על המאמץ הגדול להגיע ליום הזה. זו תחילתה של רפורמה גדולה. רפורמה לא מתבטאת רק במשאבים, לא מתבטאת רק באחריות והפיכת סדרי עולם, אלא לדעתי בהפיכה יסודית אחת – הבירוקרטיה צריכה לשרת אתכם ולא אתם את הבירוקרטיה. נכי צה"ל חשובים ויקרים לנו, הרפורמה תבטיח את הסיוע המגיע להם. אנו מחויבים לחיילינו וללוחמינו הגיבורים ונמשיך לפעול למענם וללוות אותם בכל דרך אפשרית״.

יו״ר ארגון נכי צה״ל עידן קלימן אמר במפגש: "אדוני ראש הממשלה אני רוצה באמת להודות לך, לשר הביטחון, לשר האוצר שהתעלה מעל האירוע ולשר לעניינים אזרחיים, לכל המשרדים והצוותים – עבדנו קשה מאוד בשביל הדבר הזה".

המאבק שהוביל ארגון נכי צה"ל בחודשים האחרונים לרפורמה באגף השיקום התרחב לאחר אירוע בו הצית עצמו איציק סעידיאן, נכה צה"ל המתמודד עם הלם קרב, מול משרדי אגף השיקום בפתח תקווה לפני כחודש. בעקבות זאת התחייבו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ ליישם מיידית רפורמה באגף השיקום. הרפורמה הוצגה על ידי שר הביטחון גנץ בתיאום עם ארגון נכי צה"ל, אך אישורה נדחה עקב התנגדות שר האוצר ישראל כ"ץ וחוסר הסכמה על מקורות המימון. לאחר הפגנה של ארגון נכי צה"ל ברביעי האחרון הסכמה הושגה לאחר שמאות נכי צה"ל הפגינו ברביעי האחרון מול הכנסת ומשרד האוצר הודיע שר האוצר כ"ץ שהנחה את אנשי משרדו להגיע להסכמה בנושא מקורות המימון.

הוסכם שהרפורמה תמומן ב-300 מיליון שקלים בשנת 2021, ועוד 30 מיליון שקלים לבתי הלוחם, במקום 380 מיליון שקלים כפי שהוצע ברפורמה המקורית. נושא נוסף שאינו מופיע במפורש בהחלטה הוא הקצאת 17 תקני קבע לטיפול בנכי צה"ל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!