דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"משמעות החלטת האוצר היא שאנחנו, המתמחים החדשים, לא ניקלט למערכת השנה"

עמרי כהן (35), יו"ר פורום הסטאז'רים בהסתדרות הרפואית, ישלם את המחיר של קיצוץ 600 תקני רופאים שהוקצו לקורונה: "זה מוסיף שנה שבה איאלץ להתמודד עם משמרות של 26 שעות כשיהיו לי ילדים" | הרופאים ישבתו מחר (ב') במחאה על הקיצוץ

ד"ר עמרי כהן (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר עמרי כהן (צילום: אלבום פרטי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

עמרי כהן (34) מתל אביב, לא יודע אם יוכל להתחיל השנה התמחות בכירורגיה אורתופדית, עקב החלטת האוצר לקצץ 600 תקני רופאים מבתי החולים. "אני חושש שמשמעות החלטת האוצר היא שאנחנו, המתמחים החדשים, לא ניקלט למערכת השנה", אומר כהן, שעומד בראש פורום הסטאז'רים בהסתדרות הרפואית, "אני בוגר לימודים בארץ, ואני לא יודע אם תהיה לי עבודה בשנה הבאה".

הרופאים ישבתו מחר (שני) כנגד הקיצוץ בתקנים, שהוקצו למערכת הבריאות ביולי שעבר לתקופה של שנה לתגבור מחלקות הקורונה, ולא יוארכו. התקנים כללו בעיקר רופאים פנימיים ורופאי טיפול נמרץ. אותם רופאים יישארו במערכת הבריאות, אך ביטול התקנים כעת ימנע מבתי החולים לקלוט רופאים מתמחים חדשים בכלל המחלקות. מעבר לפגיעה ברופאים ובמטופלים, קיצוץ התקנים יפגע במסלול ההכשרה של כהן, ושל חלק גדול מ-1,900 הסטאז'רים שמעוניינים להיקלט השנה כרופאים מתמחים במערכת הבריאות ולא יוכלו לעשות זאת.

כהן מסיים השנה את שנת הסטאז' שלו בבית חולים לניאדו. הוא כבר סיים שבע שנות לימודי רפואה בצפת, ובשביל להתמקצע בכירורגיה, הוא יצטרך להתחיל השנה התמחות של שש שנים נוספות. הוא מדגיש כי דחיית הקבלה להתמחות תקשה מאוד עליו ועל כל מחזור הסטאז' הנוכחי. "מדובר בשש מאות אנשים לא בגילאים צעירים", הוא מסביר, "הרי סטודנטים לרפואה לא מסיימים לימודים בגילאים 23-24, זה מסלול ארוך, הקבלה לוקחת הרבה שנים וההתחייבות למסלול לוקחת הרבה שנים. אנחנו גם ככה הולכים ומתבגרים עוד לפני שהתקבלנו לעבודה, מה שמכביד מאוד על תהליכי הקמת המשפחה שלנו."

הוא לא יודע מה יעשה אם לא יתקבל התמחות. מבחינתו האופציות לרופא ללא התמחות, כמו עבודה במוקד טרם לרפואה דחופה, או במכון MRI, רק ידחו בשנה נוספת את היכולת שלו להתחיל לעבוד במקצוע אליו שאף. "אני כבר בן 35, ובמקרה הטוב אתחיל את המקצוע רק בגיל 41. עוד שנה שבה אצטרך להתמודד בהתמחות, משמעותה עוד שנה שאהיה מבוגר יותר ואצטרך להתמודד עם תנאי ההתמחות, עם משמרות של 26 שעות, כשכבר יהיו לי ילדים. כל שנה נוספת בלי להגיע למקצוע שלי, בלי להתחיל התמחות אחרי שהשקעתי כל כך הרבה, היא מכה."

כהן מדגיש כי דחיית ההתמחות מרחיקה עוד יותר את מאות הסטאז'רים מהיכולת לפרנס את עצמם בכבוד, ותפגע בבתי החולים. "אם אנשים חושבים שברגע שהתקבלת ללימודי רפואה החיים שלך מסודרים, אז זה ממש לא המצב, יש מסלול לימודים מורכב, ואנחנו מתחרים עם אנשים מאוד מוכשרים על התמחות. עכשיו מדובר על דחייה של שנה או שנה וחצי, שזאת החמרה בתנאי ההתמחות שגם ככה מורכבים. החמרת הדינמיקה הזאת ייצור כאוס בתוך מערכת שגם ככה בקושי מתפקדת."

"לרופאים ורופאות יש מסלול מקצועי ארוך מאוד עם משמעות שנים קדימה", מדגיש כהן, "המערכת כבר שנים באי ספיקה, במחלקות יש עומס עצום והרופאים לא מצליחים לתת טיפול מיטבי".

"תהליך הקבלה שלנו להתמחות הוא מורכבת ולא מוסדר", אומר כהן, "אחרי סיום הסטג' מתחילים חודשיים של 'סבבים אלקטיביים' בהם הסטאז'רים מתחילים לעבוד באחד מבתי החולים ומנסים תוך כדי להרשים את מנהל המחלקה ולהתקבל להתמחות. אני עושה את זה בתנאים הכי גרועים שאפשר, בתקופת אי ודאות וביטול תקנים. כנראה שהמחלקות לא ישושו לקבל אנשים חדשים".

"אני חושש שתהיה בריחת מוחות", מזהיר כהן, "כבר עכשיו כמעט כל מי שמסיים לימודי רפואה בארץ עושה בחינות רשיון אמריקאיות. יש מדינות רבות שמעוניינות לקלוט רופאים בתנאי שכר ובתנאי עבודה הרבה יותר טובים מאשר בארץ. אנשים יגידו לעצמם, למה שנרצה את הצרות האלה?".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!