דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / זכויות עובדים בזמן לחימה: שאלות ותשובות

מה מגיע לעובד שנשאר בבית, על מי החוק מגן מפיטורים, והאם העובדים והמעסיקים יפוצו? המוקד לכל עובד בהסתדרות עושה סדר

בניין נפגע ע"י רקטה, אשקלון (צילום: פלאש 90)
בניין נפגע ע"י רקטה, אשקלון (צילום: פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מנהל ה״מוקד לכל עובד״ בהסתדרות, עו"ד ואיל עבאדי, נערך לקבלת הנחיות ברורות על זכויות העובדים בדרום הארץ. בינתיים, חדר המצב עמוס בטלפונים ואי הוודאות גדולה.

בשיחה איתו מדגיש עבאדי, שכרגע אין הנחיות ברורות מצד המדינה מה יהיה הפיצוי לעובדים עבור הימים שבהם לא ניתן להגיע לעבודה. עם זאת, על סמך ניסיון העבר, מנסה עבאדי להעריך מה יהיו זכויות העובדים וההנחיות שינתנו.

שר הביטחון הכריז על מצב מיוחד בעורף, ביישובים שנמצאים בטווח של עד 80 ק"מ מעזה כולל תל אביב, ירושלים ודרום השרון. ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל לפני כן על ידי הממשלה או שר הביטחון. שאלות ותשובות על המשמעויות של המצב המיוחד.

האם מותר לפטר עובד שנעדר מהעבודה בגלל מצב החירום?
"על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, מעסיק אינו רשאי לפטר עובד שנעדר מהעבודה, אם פיקוד העורף אוסר על הגעה למקום עבודתו. למידע נוסף ראו איסור פיטורי עובד שנעדר מעבודתו בשל מצב ביטחוני.

"אם פיקוד העורף לא אוסר על הגעה למקום העבודה, והעובד בחר בכל זאת להיעדר ממקום העבודה, רשאי המעסיק לפטר אותו וגם רשאי לנכות את ימי ההיעדרות משכרו של העובד או ממכסת ימי החופשה שצבר".

ואם אני עובד במפעל חיוני, האם אני חייב להגיע לעבודה?
"אם מקום העבודה הוכרז על ידי פיקוד העורף כמפעל חיוני, חייב העובד להגיע לעבודה. אי-התייצבות לעבודה במקרה כזה עשויה להיות עבירה פלילית. למעסיק מותר לפטר עובד במפעל חיוני שנעדר מהעבודה".

 האם מותר לפטר עובד שהחליט להישאר בבית להשגיח על ילדיו שהמסגרת החינוכית שלהם סגורה בגלל המצב הבטחוני?
"על פי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום, חל איסור לפטר עובד שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו שנמצא עמו, מכיוון שהמסגרת שבה מבקר הילד סגורה בהוראת פיקוד העורף. ההוראה מתייחסת לילד שגילו עד 14 שנים, או ילד עד גיל 21 שהוא עם צרכים מיוחדים".

באיזה מקרים יהיו העובדים זכאים לקבל שכר למרות שנעדרו מהעבודה?
"החוק לא מתייחס לשאלת התשלום לעובד הנעדר מעבודתו עקב המצב הביטחוני, אבל במצבי החירום הביטחוניים האחרונים מהעשור האחרון נחתמו הסכמים קיבוציים בין המדינה וארגוני המעסיקים לעובדים המיוצגים תחתם בנוגע לחובת תשלום השכר לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני. 

"לעובדים אשר אינם מאוגדים תחת גופים אלו לא נקבעה חובת תשלום בהסכמים אלו, והדבר נותר נתון להחלטת המעסיק".

"עד כה, בהתאם לתקנות שעת חירום שתוקנו בסבבים קודמים, העובדים קיבלו שכר עבור ימי ההיעדרות במידה ונעדרו בשל החלטה של פיקוד העורף שהיא: החלטה על סגירת מוסד חינוך, סגירת מקומות עבודה שאינם חיוניים או החלטה על איסור התקהלות. המעסיק מצידו, יהיה זכאי לתבוע פיצוי על הנזק שנגרם לו עקב תשלום השכר לעובד למרות שנעדר מהעבודה באותו יום".

אם נשארתי בבית עם הילדים, האם יגיע לי פיצוי?
"בד"כ כאשר בהנחיית פיקוד העורף נסגרו מוסדות חינוך אז ההורה יקבל את שכרו מהמעסיק והמעסיק יקבל פיצוי מהמדינה. חשוב לציין כי ההגנה מפני פיטורים ניתנת להורה אחד בלבד".

"אם מדובר בהורה שהוא הורה יחיד, הוא יהיה זכאי להיעדר מהעבודה ולהיות מוגן בפני פיטורים. אם לילד שני הורים, והילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של אחד ההורים, זכאי הורה זה להיעדר מעבודתו ולהיות מוגן מפני פיטורים. אם שני ההורים מגדלים את הילד, זכאי רק אחד ההורים להיעדר מעבודתו וליהנות מהגנה מפני פיטורים, וזאת בתנאי שההורה השני הינו עובד שכיר או עצמאי ולא נעדר מהעבודה לצורך השגחה על הילד או במקרה שההורה השני אינו מסוגל להשגיח על הילדים".

אם במקום העבודה שלי אין מרחב מוגן ולא הגעתי, האם יגיע לי פיצוי?
"כאשר פיקוד העורף מנחה על סגירת מקום עבודה שאין בו מרחב מוגן אז העובד בדרך כלל יקבל את שכרו מהמעסיק והמעסיק יקבל פיצוי מהמדינה". 

אם אני מפחדת לצאת מהבית והחלטתי לא ללכת לעבודה, האם יגיע לי פיצוי?
"פחד לצאת מהבית כאשר אין ילדים ומקום העבודה לא נסגר, הוא עניין סובייקטיבי ולכן, לצערי הוא לא מזכה בפיצוי".

אם המעסיקה שלי אמרה לי שחובה עליי להגיע היום כי אין השבתה של המשק, ואני לא מגיעה, האם הוא יכול לנקוט בצעדים מולי?
"בעיקרון המעסיק מוגבל באפשרות לנקוט באמצעים כלפי עובד שגר בדרום ולא הגיע כי זה יכול אולי להיחשב כחוסר תום לב. אבל אם פיקוד העורף לא הורה על סגירת מקום העבודה ולא אסר על הגעה לעבודה והעובד בחר בכל זאת להיעדר ממקום העבודה, רשאי המעסיק לנכות את ימי ההיעדרות משכרו של העובד או ממכסת ימי החופשה שצבר ואף לפטרו".

האם יש משמעות למקומות עבודה חיוניים לאלו שהם לא חיוניים בימים אלו מבחינת ההגעה לעבודה?
"אם מקום העבודה הוכרז על ידי פיקוד העורף כמפעל חיוני, העובד נדרש להגיע לעבודה. למעסיק מותר לפטר עובד במפעל חיוני שנעדר מהעבודה. יש משמעות למקום עבודה חיוני שחייב להמשיך לפעול אך צריך שיהיה לו אישור של מקום עבודה חיוני". 

מה צריך לעשות עובד שגר בטווח 40 הקילומטר אבל מקום עבודתו מחוץ לטווח?
"אחרי הסבב הקודם, בדצמבר 2019, חתם שר העבודה על צו הרחבה, לפיו החובה לשלם שכר לעובד שנעדר מהעבודה עקב המצב הביטחוני חלה גם אם מקום העבודה נמצא מחוץ לטווח 40 הק"מ, בתנאי שהעובד עצמו מתגורר בטווח 40 הק"מ, ועקב הנחיית פיקוד העורף נשאר בביתו ולא יצא לעבוד".

רשויות שקיבלו החלטה עצמאית לא לקיים לימודים בשטחן, מה המשמעות שתהיה על ההורים העובדים שלהם במקרה של פיצוי?
"ייתכן שהם לא יקבלו פיצוי מאחר ואין הנחייה של פיקוד העורף על סגירת מוסדות לימוד כמו בפעמים קודמות".

האם מותר לפטר עובד או עובדת שקיבל צו 8 וגוייס למילואים?
"חוק חיילים משוחררים (החזרה לעבודה) קובע כי אסור לפטר עובד בשל שירותו במילואים, בשל קריאתו לשירות מילואים או בשל שירותו הצפוי בשירות מילואים. כמו כן אסור לפטר אותו בשל אורך שירות המילואים או תדירות השירות. בנוסף אוסר החוק לפטר עובד, מכל סיבה שהיא, בתקופת היותו במילואים.

"אם מדובר בשירות מילואים העולה על יומיים רצופים, אסור לפטר את העובד, מכל סיבה שהיא, גם במשך 30 הימים לאחר תום שירות המילואים, אלא אם ניתן לכך היתר מוועדת התעסוקה במשרד הביטחון".

בכל שאלה ניתן לפנות ל״מוקד לכל עובד״ בהסתדרות בטלפון: 2383*

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!