דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסלמה בדרום

עדכונים שוטפים / נתניהו בלוד: "אנרכיה של פורעים שאנחנו לא מסוגלים לקבל"

עימותים אלימים בין יהודים וערבים בערים המעורבות | הממשלה הכריזה מצב חירום בלוד, פלוגות מג"ב ייכנסו לעיר ולערים מעורבות | מלון בעכו פונה מיושביו עקב מהומות בעיר, מסעדת אורי בורי הוצתה ונשרפה | גבר בן 56 נפצע מסלע בלוד | מנסור עבאס לחברה הערבית: ״מבקש מכולם לשמור על הסדר הציבורי ועל החוק״

  • עימותים אלימים בין יהודים וערבים בערים המעורבות | הממשלה הכריזה מצב חירום בלוד, פלוגות מג"ב ייכנסו לעיר ולערים מעורבות | מלון בעכו פונה מיושביו עקב מהומות בעיר, מסעדת אורי בורי הוצתה ונשרפה | גבר בן 56 נפצע מסלע בלוד | מנסור עבאס לחברה הערבית: ״מבקש מכולם לשמור על הסדר הציבורי ועל החוק״
יהל פרג'

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

עשרות הפגינו מול בית משפט השלום הלוד בדרישה לשחרור העצורים בחשד לירי ממנו נהרג צעיר ערבי

עשרות בני אדם הפגינו מחוץ לבית המשפט השלום בראשון לציון, בדרישה לשחרר את העצורים מאירוע הירי בלוד. "אנחנו התחננו למשטרה, תבואו, ואף אחד לא בא, אז החברים שלנו הגנו עלינו, ועכשיו הם פה בפנים ודנים אם מאריכים להם את המעצר, זה לא נורמלי. דם יהודי אינו הפקר", אמרו המפגינים.

הפגנה לשחרור החשודים בירי בתושב לוד במהלך עימותים בעיר, מול בית משפט השלום בראשון לציון (צילום: מרים פיעניקה ורפי ורד)
הפגנה לשחרור החשודים בירי בתושב לוד במהלך עימותים בעיר, מול בית משפט השלום בראשון לציון (צילום: מרים פיעניקה ורפי ורד)

מפגינים בלוד העלו ניידת משטרה באש במהלך לוויית הצעיר שנהרג בעימותים בין יהודים לערבים בעיר אמש (שני).

ניידת משטרה עולה באש בלוד במהלך לוויית הצעיר שנהרג בעימותים בעיר (צילום מסך)
ניידת משטרה עולה באש בלוד במהלך לוויית הצעיר שנהרג בעימותים בעיר (צילום מסך)

לוד: מפגינים יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, שני שוטרים נפצעו באורח קל

במהלך תהלוכת לווית ההרוג מאתמול בלוד החלו המשתתפים ביידוי אבנים לעבר השוטרים, כתוצאה נפצעו שני שוטרים באורח קל כמו כן הוצת קטנוע משטרתי. כוחות המשטרה החלו בשימוש באמצעים לפיזור המתפרעים.

כוחות משטרה בהפגנה בלוד (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות משטרה בהפגנה בלוד (צילום: דוברות המשטרה)

חיפה: נסגרו הרחובות הסמוכים לשדרות בן גוריון, לקראת ההפגנה הצפויה שם הערב

המשטרה עצרה שני תושבי ג'סר א-זרקא בחשד לזריקת אבנים לעבר שוטר ופציעתו

המשטרה פתחה בחקירה עם קבלת דיווח על יידוי אבנים לעבר ניידת משטרה שהוזעקה לטפל באירוע בג'סר א זרקא. כתוצאה מזריקת האבנים נפצע שוטר באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי. סריקות נרחבות שבוצעו בשילוב פעולות חקירה ראשוניות הביאו לפני זמן קצר למעצרם של 2 תושבי המקום בגילאי 17.

באר שבע: המשטרה עצרה 11 חשודים בהפרת הסדר ותקיפת שוטרים במהלך הפגנה

עכו: מעל 100 מפגינים בכיכר התותח בעיר, 2 עצורים

2 מפגינים נעצרו לפני זמן קצר בכיכר התותח בעכו בשעה זו מעל 100 מפגינים במקום ומיידים אבנים על השוטרים. במקביל, גם בחיפה הפגנה גדולה מתקיימת כעת שוב במושבה הגרמנית. כוחות משטרה רבים נערכו באיזור מבעוד מועד.

תיעוד: עשרות מפגינים יהודים ברמלה תוקפים כלי רכב של אזרח ערבי

מפגינים ערבים בלוד מציתים כלי רכב של יהודים בעיר

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו: "העיר באיבוד שליטה מוחלט, ביקשתי מנתניהו להכריז על מצב חירום"

ראש עיריית לוד יאיר רביבו אמר בראיון לחדשות 12: "העיר במצב של איבוד שליטה מוחלט. מאות משתוללים ברחובות. אפשר להכריז על מלחמת אזרחים. ביקשתי מנתניהו להכריז על מצב חירום בעיר".

לוד: גבר יהודי בן 56 נפצע מפגיעת סלע בראשו, מצבו קשה

גבר בן 56 נפצע מיידוי אבנים לעבר רכב בו נסע בלוד. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו אותו לבי"ח שמיר-אסף הרופא במצב קשה עם חבלת ראש, כשהוא מורדם ומונשם. הדיווח על האירוע הגיע למד"א בשעה 22:51.

שוטרים מפנים אורחי מלון בעכו עקב שריפה

כוחות המשטרה מפנים בשעה זו אורחי מלון הנמצא בעיר העתיקה בעכו בשל שריפה במבנה ובמסעדה הסמוכה אליו, וחשש לחייהם של השוהים המלון. לפי הודעת המשטרה, השוטרים פועלים להצלת חייהם של השוהים במלון לצד פעולות להשלטת סדר בעיר ולשמירה על שלומם וביטחונם של התושבים.

השריפה במלון בעכו: במקום פצוע קשה ומספר פצועים קל משאיפת עשן

במד"א הודיעו כי בשריפה שפרצה במלון בעכו ישנו ככל הנראה פצוע קשה וכן מספר פצועים קל משאיפת עשן. מוקדם יותר פונתה אכסניית אנ"א בעיר.

נתניהו וגנץ סיכמו: גדודי מג"ב יועברו ללוד בעקבות התגברות האלימות בעיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ סיכמו להעביר גדודי מג״ב מיהודה ושומרון ללוד באופן מיידי, בעקבות התגברות האלימות בעיר.

תושבים יהודים בלוד עזבו את בתיהם בליווי שוטרים

המשטרה מלווה תושבים יהודים בשכונת רמת אשכול בלוד שביקשו להתפנות מבתיהם עקב התגברות האלימות באזור, במסגרתם הוצתו עשרות כלי רכב בבעלות יהודים.

מפקד מחוז מרכז במשטרה: "אנחנו נמצאים עם כוח משטרתי גדול מאוד בפיקוד בכיר"

מפקד מחוז מרכז, ניצב משה ברקת, מגיב לדבריו של ראש עיריית לוד שדרש להכריז מצב חירום בעיר, ואמר כי המשטרה מתמודדת עם המצב. "המשטרה יודעת לעשות את העבודה בצורה טובה. אנחנו נמצאים עם כוח משטרתי גדול מאוד בפיקוד בכיר. אנחנו מדברים על עשרות אפילו מאות אירועים שנעשים בו זמנית. האירוע הוא מתמשך וחמור. שוטרים נפצעים באירוע". לדבריו, משפחות יהודיות שנמצאות במצוקה חולצו על ידי שוטרים, אך הוא קרא לתושבי העיר היהודים להישאר בעיר.

 

עיריית עכו על ההפגנות האלימות בעיר: "רואים בחומרה רבה את האירוע הקשה, מצפים מהמשטרה לנקוט יד קשה"

בפוסט שפרסמה העירייה נכתב: "בשעות האחרונות נערכה הפגנה אלימה של ערביי עכו בעיר העתיקה, במהלכה יידו אבנים ונגרם נזק רב לרכוש. אנו רואים בחומרה רבה את האירוע הקשה הזה ומצפים ממשטרת ישראל שנמצאת בעיר בכוחות מתוגברים לנקוט ביד קשה נגד פורעי החוק. לא נאפשר פגיעה בנפש ונעשה הכל כדי להחזיר את העיר לשגרה"

ראש הממשל יכנס התייעצות בהשתתפות שר הביטחון והיועמ"ש על האירועים בלוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים בעוד זמן קצר דיון בעקבות אירועי האלימות בלוד, בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, השר לבטחון פנים אמיר אוחנה, המפכ״ל יעקב שבתאי, ראש המל״ל מאיר בן שבת, מנכ״ל משרד רה״מ ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, היועמ״ש אביחי מנדלבליט והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי בלוט.

בחדשות 12 דווח כי נבדקה עם היועמ"ש האפשרות להכריז מצב חירום בעיר או להטיל עוצר.

דוכנים בשוק ברמלה הוצתו על ידי מפגינים יהודים

השר לבטחון פנים, אמיר אוחנה: "מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד"

לדברי השר אוחנה, "אנו מכריזים הלילה על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד. נעשה כל שנדרש כדי להשיב את החוק והסדר בלוד ובכלל הארץ. לאחר התייעצויות ביטחוניות הוחלט על גיוס 16 פלוגות מג"ב במילואים, פינוי פלוגות מג"ב איו"ש לטובת לוד, ותגבור כוחות המשטרה באופן מיידי."

נתניהו, גנץ ואוחנה סיכמו על מצב חירום מיוחד בלוד, פלוגות מג"ב יגיעו לערים המעורבות "עוד הלילה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם עם שר הביטחון בני גנץ והשר לבטחון פנים אמיר אוחנה על הכרזת מצב חירום מיוחד בלוד. השר לביטחון פנים אוחנה הודיע שהוא יפעיל את סמכותו בעניין לאלתר. בנוסף סוכם שפלוגות מג״ב מיהודה ושומרון יגיעו לערים המעורבות עוד הלילה. לפי הודעת משרד ראש הממשלה, נתניהו הנחה לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי.

סיעת חד"ש: "קוראים להרגעת הרוחות באופן מיידי. כניסת כוחות מג"ב ללוד עלולה להוביל להסלמה"

הודעת סיעת חד״ש: "אנו מודאגים מהידרדרות המצב והגלישה לאלימות. אנו מתנגדים לכל פגיעה באזרחים חפים מפשע וקוראים להשאירם מחוץ למעגל האלימות והאיבה. הזהרנו חזור והזהר שנתניהו יבעיר את האזור כדי לשמור על שלטונו, והנה כך קרה.
אנו תומכים ומעודדים הפגנות, ומאמינים בזכות הבסיסית למחאה. אנו תומכים בהפגנות משותפות ליהודים ולערבים, נגד הכיבוש והמתקפה על עזה, אך פוסלים נחרצות את ניסיונות הלינץ', שריפת הרכוש ובתי התפילה, וכל פגיעה באזרחים, יהודים וערבים.
אנו קוראים להרגעת הרוחות והאלימות באופן מיידי. אנו דוחים את הכנסת כוחות מג"ב, שנטיותיו האנטי ערביות ידועות, ללוד. דבר זה עלול רק להוביל להסלמה."

מנסור עבאס לחברה הערבית: ״מבקש מכולם לנהוג באחריות, לשמור על הסדר הציבורי ועל החוק״

בפוסט שפרסם יו"ר רע"ם כתב עבאס: "אני מבקש מכולכם לקחת אחריות, לנהוג בחוכמה, להתחייב לסדר הציבורי, לחוק, ולשמור על חייכם וחיי כל האזרחים ללא יוצא מן הכלל"

מפכ"ל המשטרה: "אנחנו עדים למצב שלא ידענו כמותו מאז אירועי אוקטובר 2000"

מפכ"ל המשטרה, יעקב שבתאי הגיע ללוד וקיים הערכת מצב עם מפקדי המחוז. "אנחנו עדים למצב בערים המעורבות שלא ידענו כמותו מאז אירועי אוקטובר 2000", אמר, "אירועים בין יהודים וערבים, תקיפות לאומניות".

שבתאי התייחס לביקורת על כך שהמשטרה לא הצליחה לבלום אירועים ותושבים יהודים בעיר היו בסכנת חיים: "היו לא מעט אירועים לצערי לא הצלחנו להגיב לכולם. העיר לוד חוותה פה אירועים לא פשוטים שסיכנו חיי אדם. כרגע לפי החלטת ראש הממשלה, בהתייעצות עם שר הביטחון השר לבטחון פנים וגורמים נוספים, הוחלט להכריז על מצב חירום מיוחד".

הפגנות אלימות והצתות בג'סר א-זרקא ובוואדי ערה, 8 מפגינים נעצרו

הפגנות אלימות בג'סר א-זרקא (צילום: דוברות המשטרה)
הפגנות אלימות בג'סר א-זרקא (צילום: דוברות המשטרה)

המשטרה עצרה 8 אזרחים בג'סר א-זרקא בחשד למעורבות בזריקות אבנים והבערות צמיגים במקום, כאשר אחד מהם נתפס עם אבנים בכיסו. 8 החשודים נעצרו כאמור ונלקחו לחקירה.

בנוסף, בוואדי ערה ממשיכים השוטרים בפעולות האכיפה למען שמירה על הסדר תוך שהם מתמודדים עם זריקות אבנים, הבערות צמיגים, השלכת בקבוקי תבערה וירי זיקוקים לעברם.

כ-20 אזרחים ערבים בנגב נעצרו בחשד להפרות סדר והפרעה לתנועת כלי רכב

המשטרה במרחב הנגב עצרה הלילה (בין שלישי לרביעי) כעשרים אזרחים ערבים בחשד להפרות סדר והפרעה לתנועת כלי רכב באזור.

שוטרי תחנת רהט ולוחמי מג"ב 7 בני אדם שחשודים בהפרת הסדר, יידוי אבנים ותקיפת שוטרים. בגזרת שגב שלום נעצרו בידי שוטרי תחנת ערוער, לוחמי יחידת יואב ולוחמי מג"ב ולוחמי יס"מ נגב 7 בני אדם, בהם חשוד שתקף נהג רכב שעקף את המחסום המשטרתי ונקלע ליידוי אבנים, 3 מיידי אבנים ו-3 הבערת צמיגים ונסיון לחסום את כביש 25.

מפקד מרחב הנגב, תת ניצב יאיר חצרוני, אשר הגיע לזירת הפרת הסדר בשגב שלום הנחה את הכוחות "להמשיך ולפעול תוך גילוי אפס סובלנות כלפי מפרי החוק".

שוטרי עיירות תחנת עיירות בסיוע כוחות יס"מ ומג"ב עצרו חמישה בני אדם שחשודים ביידוי אבנים בכביש 31, בגשר באזור מכחול.

בצומת דימונה שוטרים פיזרו עשרות חשודים פורעי חוק אשר הציתו צמיגים וחסמו את הצומת.

בעקבות האירועים נפתחה חקירה כנגד החשודים. במשטרה ציינו כי צפויים מעצרים נוספים.

מפקד מרחב הנגב במשטרה, יאיר חצרוני, בתדרוך למפקדים סמוך לשגב שלום, שם נחסמו כבישים לתנועה על ידי מפגינים ערבים (צילום: דוברות המשטרה)
מפקד מרחב הנגב במשטרה, יאיר חצרוני, בתדרוך למפקדים סמוך לשגב שלום, שם נחסמו כבישים לתנועה על ידי מפגינים ערבים (צילום: דוברות המשטרה)

נתניהו בלוד: "אנרכיה של פורעים שאנחנו לא יכולים לקבל"

ראש הממשלה נתניהו הגיע ללוד בעקבות האירועים האלימים בעיר והכרזת מצב החירום המיוחד בעיר. בהצהרה לתקשורת אמר נתניהו: "במהלך היום קיבלתי דיווחים שוטפים על מה שקרה בעיר ואני רואה זאת בחומרה רבה. זו אנרכיה של פורעים שאנחנו לא יכולים לקבל."

לדברי נתניהו, "הנחיתי להזרים כוחות לעיר, אני אומר לכוחות הביטחון, במקרה הצורך תפעילו את הכל כדי להחזיר את הסדר. אני מצפה ממנהיגי הציבור הערבי לצאת בעוצמה נגד פורעי החוק."

מפגינים בלוד העלו ניידת משטרה באש במהלך לוויית הצעיר שנהרג בעימותים בין יהודים לערבים בעיר אמש (שני). במקביל להפגזה הכבדה של חמאס על דרום ומרכז ישראל, בערים המעורבות לוד, רמלה, חיפה ועכו נרשמו עימותים אלימים מאוד בין יהודים וערבים.

שעות לאחר ההלוויה של מוסא חסון שנורה אמש למוות בידי יהודי תושב לוד, נשרפו עשרות כלי רכב, השייכים ככל הנראה לתושבי העיר היהודים. ברחבי העיר נרשמו ידויי אבנים וקטטות בין יהודים וערבים. ברמלה שתי קטטות אלימות במיוחד שכללו ידויי אבנים התרחשו ברחובות העיר. בעכו נשרפה תחנת משטרה בעיר העתיקה.

תנועת עומדים ביחד מקיימת הפגנות כנגד ההסלמה הבטחונית בירושלים, בתל אביב ובחיפה. בהפגנה בתל אביב משתתפים כ-150 בני אדם שנושאים שלטים עליהם נכתב 'הכיבוש – שורש כל רע'.

בלוד צפויה הפגנת ימין קיצוני בהשתתפות חבר הכנסת איתמר בן גביר, במחאה על ההפגנות האלימות בלוד וברמלה אמש (שני).

בשעות אחר הצהריים הפגינו עשרות בני אדם מחוץ לבית המשפט השלום בראשון לציון, בדרישה לשחרר את העצורים מאירוע הירי בלוד. "אנחנו התחננו למשטרה, תבואו, ואף אחד לא בא, אז החברים שלנו הגנו עלינו, ועכשיו הם פה בפנים ודנים אם מאריכים להם את המעצר, זה לא נורמלי. דם יהודי אינו הפקר", אמרו המפגינים בהודעה לתקשורת.

יממה של הסלמה והפגנות אלימות

ההפגנות נערכות יממה מתחילת ההסלמה הבטחונית, שכללה ירי רקטות על ירושלים ועל יישובי הדרום. בעקבות עימותים בימים האחרונים בירושלים סביב התנועה בשער שכם ובהר הבית, החלו במהלך הלילה (בין שני לשלישי) הפגנות אלימות ביישובים ערביים ובערים מעורבות ברחבי הארץ. בלוד הציתו מפגינים בית כנסת ומבנה של מכינה קדם צבאית שהיה ריק מאדם, והורידו את דגלי ישראל מעמודים בעיר והשחיתו את בניין העירייה. במהלך האירועים בעיר נורה צעיר ערבי על ידי יהודים בעיר, בטענה להגנה עצמית. הצעיר, בן 25, מת מפצעיו. מפגינים ערבים הגיעו למרכז הרפואי שמיר אסף הרופא בו אושפז והחלו להתעמת עם הצוות הרפואי, והמשטרה נאלצה לפזר אותם באמצעות רימוני הלם.

עשרות מפגינים ערבים נעצרו בחשד להפרות סדר, יידוי אבנים והתפרעויות בכביש 6 סמוך לצומת שוקת, ואדי ערה רהט ושגב שלום.

בתום התייעצות ביטחונית שקיים הבוקר השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה עם מפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי, הוחלט על גיוס מיידי של 8 פלוגות מג״ב במילואים לצורך תגבור כוחות משטרת ישראל ומשמר הגבול ברחבי הארץ.

במהלך הלילה עצרו השוטרים ולוחמי היס"מ 67 תושבי אזור ואדי ערה בחשד לניסיון דריסת שוטר, יידוי אבנים, הבערת פחים וצמיגים ותקיפת שוטרים.

תושבי שגב שלום כיתרו הלילה את תחנת המשטרה המקומית. רק לאחר שעות ארוכות הצליחו השוטרים שנלכדו בפנים לפזר את המהומה.

סמוך לשעה 3 לפנות בוקר שוטרים שהיו בסיור בכביש 6  ליד צומת שוקת לכיוון צפון חילצו נהגת רכב אשר עפ"י החשד רכבה הוצת לאחר שהוצאה ממנו. מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי מספר חשודים ביצעו חסימה ועצרו את רכבה על הכביש אז לאחר שהתבררו פרטיה הוציאו אותה מן הרכב והעלו אותו באש. נהג משאית שהבחין באישה עצר במקום והעלה אותה אליו תוך הגעת השוטרים.

בשעה 4 לפנות בוקר התקבלה קריאה אודות נהג רכב שנרגם באבנים בנסיעתו בכביש 6 סמוך ללקיה.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!