דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בניגוד לחוק / האכיפה העלתה: 85% מבריכות השחייה אינן מותאמות לבעלי מוגבלויות

מבצע אכיפה העלה שבבריכות רבות אדם בכיסא גלגלים אינו יכול להגיע אל הבריכה עצמה, והמלתחות אינן מותאמות לצרכיו. נציב שוויון אנשים עם מוגבלויות: "כנראה שכחברה טרם הפנמנו כי אנשים עם מוגבלות מהווים 20% מהאוכלוסייה"

בריכת שחייה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
בריכת שחייה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

אין כמו לצאת לשחייה בבריכה בחודשי הקיץ החמים, אך עבור כחמישית מאזרחי המדינה שהם אנשים עם מוגבלויות, רוב בריכות השחייה אינן נגישות. בבדיקה שערכה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים התגלה ש-85% מהבריכות שנבדקו אינן נגישות לנכים – בניגוד לחוק. בעקבות ממצאי הפיקוח שיגרה הנציבות מכתבי התראה לבריכות שחייה בכל רחבי הארץ, אשר נמצא כי אינן עומדות בחובות ההנגשה.

במבצע אכיפה שהתקיים במהלך חודשים מאי-יולי 2016, יצאו מפקחי הנציבות לבדוק האם בריכות השחייה ברחבי הארץ מונגשות. מהבדיקה עולה כי למרות שעל פי התקנות כל בריכות השחייה שנבדקו היו אמורות לסיים את תהליך ההנגשה, רובן המוחלט (26 מתוך 31) אינן מונגשות, וברוב המקרים, אדם עם מוגבלות לא יכול לרחוץ במקום באופן מכובד ועצמאי ככל האדם. לעיתים קרובות גם אינו יכול להשתמש בשירותים ובמקלחת.

התחום הראשון שהתקנות מחייבות הוא נגישות למתחם בריכת השחייה – חניית נכים, דרך נגישה לכסא גלגלים ופס מוביל לעיוורים, וכן אמצעי ירידה למים – באמצעות כבש או כסא. בחלק מהבריכות נמצאו מדרגות בדרך אל השירותים או אל הבריכה, כך שאין דרך להגיע לבריכה בכסא גלגלים. גם המלתחות בבריכה צריכות להיות נגישות – תא שיש בו שירותים ומקלחת ביחד על פי התקנות, או תא מקלחת נגיש ותא שירותים נגיש בנפרד. ב-23 מתוך 31 הבריכות שנבדקו, לא היו מלתחות נגישות על פי הדרישות, וברובן לא היו גם שירותים נגישים. החוק גם קובע כי צוות העובדים יעבור הדרכה על מתן שירות לאוכלוסייה עם מוגבלות – מה שגם לא קרה בבריכות רבות שנבדקו.

בנציבות מציינים שהעדר ההנגשה שכיח גם בבריכות המופעלות על ידי רשויות מקומיות, וגם בבריכות המופעלות על ידי חברה פרטית. מקרב הבריכות שנבדקו, 9 היו בריכות עירוניות בבעלות רשות מקומית – כולן נמצאו לא תקינות.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אמר כי: "גם בקיץ 2016  אנשים עם מוגבלות ברחבי הארץ אינם יכולים ליהנות מבילוי קיץ בבריכה, יחד עם בני משפחתם וחבריהם. בלא מעט בריכות אליהם הגיעו עובדי הנציבות גילינו כי אין כלל מודעות לדרישות הנגישות, ולא ננקטו הפעולות הנדרשות להנגשת הבריכה וסביבתה. לצערנו, אנו רואים כי בהעדר אכיפה, לא נערכים הגורמים השונים לביצוע ההנגשה. כנראה שכחברה טרם הפנמנו כי אנשים עם מוגבלות מהווים 20% מהאוכלוסייה. כברת דרך ארוכה עוד לפנינו לשינוי המצב, ואנו נפעל בתחום זה להנגשה ונגישות בריכות השחיה ומוקדי בילוי אחרים, על מנת שכל תושבי ישראל ייהנו מהם ."

החקיקה העוסקת בהנגשת בריכות קיימת כבר משנות ה- 70, ובצורה מפורטת יותר בחקיקה משנת 2004 ו-2008. עם זאת, בהעדר אכיפה מספקת, נשארו דרישות אלה כאות מתה ולא יושמו. עם התקנת תקנות הנגישות לבניין ציבורי חדש (2009) ובניין ציבורי קיים (2011), קיימות סמכויות אכיפה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שבמשרד המשפטים, על בסיסן יוצאים מפקחי הנציבות לפעולות פיקוח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!