דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

אשקלון: 40 אלף יחידות דיור לא ממוגנות והעיר נאלצת להסתמך על קבלנים פרטיים

הטילים שפגעו אמש בעיר חושפים שוב: לרבע מהדירות בעיר אין מיגון | בעירייה מתאמצים לשפר הצעות תמ"א לקבלנים ומקווים לתמיכה ממשלתית

פגיעת רקטה בבניין באשקלון (צילום: עדי ישראלי/פלאש90)
פגיעת רקטה בבניין באשקלון (צילום: עדי ישראלי/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

40 אלף יחידות דיור זקוקות למיגון באשקלון, ביניהן דירות שנפגעו אתמול (שלישי) מירי הרקטות. הניסיונות למגן את העיר, בה זמן ההתראה עומד על 30 שניות בלבד, נשענים על השוק הפרטי דרך תכנית תמ"א 38, אך מחיר הנדל"ן הנמוך לא מושך משקיעים. בעיריית אשקלון היו רוצים תכנית ממשלתית שתפתור במהירות את מצוקת המיגון כפי שנעשה בשדרות, אך במקום זאת נאלצים להפוך את תכנית המתאר לאטרקטיביות יותר בתקווה שהקבלנים יבואו.

על פי עיריית אשקלון, עשרות אלפי יחידות דיור בלתי ממוגנות בשכונות הוותיקות, המהוות 25% מכלל הדירות בעיר. הכלי המרכזי שנמצא בידי עיריית אשקלון לקידום הנושא הוא תמ"א  38, תכנית התחדשות עירונית שמבוססת על פינוי בינוי ונועדה למשוך משקיעים על ידי הבטחה להקצות להם יחידות דיור נוספות בבניין החדש שיבנה, ובו מרחבים מוגנים.

אלא שעד כה התכנית לא הצליחה להביא לשיפור ברמת המיגון של הדירות באשקלון. רק לפני שבועיים האריכה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשקלון את תמ"א 38 שהיה אמור להסתיים ב-2022 עד ל-2025, אחרי שהתכנית לא הצליחה למשוך פרויקטים של התחדשות עירונית. כמו בערי פריפריה אחרות, משקיעים אינם נלהבים להשקיע בפרויקטים בעיר בגלל סיכון גבוה ורווחיות נמוכה יחסית. מרבית התכניות מאפשרות למשקיע להקים רק 2 קומות נוספות לעומת גובה הבניין המפונה, מה שלטענתם לא מהווה השקעה כדאית לעומת ההוצאות הכרוכות בבניה.

על פי הערכות, כדי להחזיר את ההשקעה בבנייה בהיקף כזה באשקלון נדרשות 7-8 יחידות דיור חדשות שיישארו בבעלות המשקיע, מה שלא התאפשר עד כה. זו למעשה הסיבה בגללה החליטו באשקלון להאריך את תמ"א 38 עד לשנת 2025, ובמהלך הזמן הזה תיקח על עצמה העירייה להכין תכנית כלל עירונית לפי סעיף 23 של תמ"א, שתאפשר לאשר הוספת 2 קומות לבניינים המחודשים, שיישארו בבעלות המשקיעים. כך, מקווים בעירייה התכנית תצליח למשוך משקיעים נוספים להתחדשות העירונית.

הארכת התכנית אמורה לאפשר לעירייה לנצל החלטה שהתקבלה ברמ"י לפני כחמישה חודשים, במסגרתה הורחבה האפשרות להציע קרקע משלימה למשקיעים בתכניות התחדשות העירונית. ההחלטה של רמ"י מאפשרת להציע למשקיעים לבנות 60% מיחידות הדיור החדשות על קרקע שאינה זו שמפונה במסגרת תמ"א, לעומת רק 40% לפני כן. בעירייה מעריכים כי ההחלטה תביא להפיכת ההשקעה בהתחדשות עירונית באשקלון לכדאית, ולטענתה כבר החלו ניסיונות להביא לביצוע פרויקט ברחוב אלי כהן בעיר.

עם זאת, עד כה לא עלתה כלל ההצעה למגן באופן מרוכז את יחידות הדיור בשכונות הישנות של העיר. זאת לעומת מיגון ישובי עוטף עזה, שם הושקעו בין השנים 2008-2017 כ-1.1 מיליארד שקלים במיגון יחידות דיור. בסך הכל בנתה המדינה 10,700 ממ"דים באותם ישובים באותה התקופה, בביצוע משולב של המדינה והדיירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!