דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תוך כדי מתקפת הטילים: קבלנים לוחצים על מנופאים לעבוד בלי מיגון

מנופאי שהופעל עליו לחץ לעלות למנוף: "אני לא רוצה לחשוב מה יקרה למנופאי שטיל יפגע במנוף שלו. צריך להיות סופרמן כדי לרדת מספיק מהר. גם אחרי שירדת, מי אמר שיש מרחב מוגן קרוב למנוף באתר הבניה?"

"צריך להיות סופרמן כדי לרדת מספיק מהר גם מהמנוף הנמוך ביותר"  (צילום: ניסים ללוש)
"צריך להיות סופרמן כדי לרדת מספיק מהר גם מהמנוף הנמוך ביותר" (צילום: ניסים ללוש)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בוועד המנופאים הארצי טוענים כי על אף הנחיות פיקוד העורף ומתקפת הטילים ביומיים האחרונים, מופעלים על מנופאים לחצים לעלות לעבוד על מנופים בלתי ממוגנים.

"הקבלנים מאיימים על חברות כוח האדם שאם המנופאים לא יגיעו יזרקו אותם מהאתרים וחברות כוח האדם מעבירות בתורן את הלחץ למנופאים עצמם" אומר דן וורשבסקי. לדבריו, גם על עובדים שנאלצים להשאר בבית עם הילדים שלהם, מופעל להגיע לעבודה ולעלות על המנוף.

דן ורשבסקי. "הקבלנים מאיימים על חברות כוח האדם שאם וחברות כוח האדם מעבירות בתורן את הלחץ למנופאים עצמם" (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)
דן ורשבסקי. "הקבלנים מאיימים על חברות כוח האדם שאם וחברות כוח האדם מעבירות בתורן את הלחץ למנופאים עצמם" (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות)

"העובדים שלמטה באתר, ייתכן שיש להם כבר ממ"ד בנוי, חדר מדרגות שהם יכולים להיכנס אליו או אפילו שהציבו להם במיוחד מרחב מוגן. אבל מנופאי אם יש אזעקה, אין לו מה לעשות. רק לרדת ממנוף של 50 מטרים לוקח 2-3 דקות, ולפני כן צריך גם לשחרר את המטען כי גם להשאיר מטען באוויר זה מסוכן, אין שום סיכוי שיגיעו למרחב מוגן בזמן".

מנופאי מראשון לציון, מתאר שמשעות הבוקר מופעל עליו מכבש לחצים להגיע לאתר. ברגע שהגיע לאתר ניסו ללחוץ עליו לעלות על המנוף. "כשהגעתי לאתר, ראיתי שהמנוף השני עובד. אני לא יודע אם מי שמפעיל אותו לא מבין את המצב, או פשוט פוחד על העבודה שלו. עושים לי פרצופים, למה הוא עלה ואתה לא? למה אתה מיוחד? 'בוא תן שעתיים', 'עכשיו אין טילים'. אני מכיר המון חברים שפשוט עלו למנוף כי הם מפחדים על הפרנסה שלהם".

"אני מבין שאפשר לחייב מנופאי להגיע לאתר הבניה, ולכן גם הגעתי בעצמי. אבל למה שיקראו למנופאי לאתר הבניה אם לא כדי להפעיל עליו לחץ שיעלה על המנוף? מה עוזר מנופאי על הקרקע?" הוא תוהה. "אני לא רוצה לחשוב מה יקרה למנופאי שטיל יפגע במנוף שלו. צריך להיות סופרמן כדי לרדת מספיק מהר גם מהמנוף הנמוך ביותר שיש בשוק. וגם אחרי שירדת – מי אמר שיש מרחב מוגן קרוב למנוף למטה? וגם מי שעובד ונמצא בלחץ, לא מרוכז, האישה מתקשרת מודאגת – יש בזה גם סיכון בטיחותי מעבר לסיכון הביטחוני".

"העבודה חשובה לנו" אומר המנופאי. "אנחנו אוהבים להיות אלו שבונים את המדינה, ורוצים לעבוד. אבל לא רוצים לסכן את החיים שלנו, והסיטואציה מורכבת. יש הנחיות ברורות של פיקוד העורף – לא יקרה כלום אם יום יומיים נעצור את העבודה בגובה".

בהסתדרות עובדי הבניין והעץ עומדים לצד המנופאים: "פנינו לפיקוד העורף ולמינהל הבטיחות במטרה שיוציאו הנחיות ברורות באשר להתמגנות עובדי ענף הבניין בכלל והמנופאים בפרט" אומר ל'דבר' יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל. "ההנחיה כרגע היא להגיע למקומות העבודה. עם זאת, הבהרתי לעובדים: איפה שפיקוד העורף הבהיר שיש לשהות בקרבת מרחבים מוגנים, אם אין להם איך להתמגן על המנוף – שלא יעלו.  אנחנו נעמיד את כל הכלים הדרושים כדי להגן על עובד שיחייבו אותו לעלות".

יצחק מויאל. (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)
יצחק מויאל. (קרדיט: אגף הדוברות בהסתדרות)

בהתאחדות בוני הארץ אומרים ל'דבר' כי הוציאו הבוקר לקבלנים הנחיות להקפיד על הוראות פיקוד העורף. "אנו מבקשים להקפיד ביתר שאת על ארגון האזורים הממוגנים, תוך דגש מיוחד ליכולתם של כל העובדים כולם, להגיע אליהם בעת אזעקה, בדרך הבטוחה ובזמן הקצר ביותר" נכתב בהנחיית ההתאחדות". יש לשקול ולהימנע מעבודה בכל נקודה שבה תנאים אלו אינם מתקיימים. אנו מנחים להישמע בקפדנות לכל הוראות פיקוד העורף ולשמור ביתר הקפדה על כללי הבטיחות בבנייה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!