דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

פיתוח חקלאי / קיבוץ מרום גולן מציג: גידולי חורף בשיא הקיץ

תנאי מזג האוויר הייחודיים בגולן הובילו את אנשי הקיבוץ לפתח שיטות לגידול חסה, תות וברוקולי גם בקיץ. אבל זה עוד כלום לעומת הפיתוח החדש: כרובית אלמוגים

הקיץ השרבי במדינת ישראל מקשה מאוד על הגידולים החקלאיים, אבל יש גם מי שהצליחו לעקוף את השרב ולגדל פירות וירקות "חורפיים" גם בימי הקיץ. בקיבוץ מרום גולן עוסקים בשנה האחרונה בפיתוח גידולים חקלאיים שינצלו את הלילות הקרירים והחום המתון יחסית ששורר ברמת הגולן בחודשי הקיץ כדי להביא בשורות חדשות לחקלאות בישראל.

"למרום גולן יש יתרון משמעותי על פני כל אזור אחר במדינת ישראל, והוא הלילות הקרירים כאן גם בשיאו של הקיץ, בחודש אוגוסט. כמו כן גלי החום כאן מתונים יחסית ובאמצעות טיפול נכון בגידולים ומחקר מעמיק שבוצע במו"פ צפון של החברה לפיתוח הגליל, אנחנו מצליחים לפצח את המגבלה העונתית ולגדל גם בקיץ גידולים שעד כה לא היו מחזיקים ממש מעמד" מסביר ערן פישר, מרכז המטעים במרום גולן.

גידול תותי קיץ (צילום: מרום גולן).
גידול תותי קיץ (צילום: מרום גולן).

הסנונית הראשונה היתה 'תותי קיץ'. על אף שהתות הוא פרי חורפי שזקוק למעט שעות אור יום וטמפרטורות שאינן גבוהות, הצליחו במרום גולן לגדל אותו גם בקיץ. לאחר שעברו אשתקד את שלב הניסוי בהצלחה רבה, ישווקו לראשונה בחודשים יוני-אוקטובר כ- 7.5 טון תותי קיץ הגדלים על שטח של 3 דונמים. הגידול מתבצע בשני אופנים: אדמה טבעית ומצע טוף מנותק מהאדמה, המאפשר נגישות רבה וכן חיסכון במשק המים.

עכשיו חושפים בקיבוץ שלושה גידולים ייחודיים ומרעננים: כרובית האלמוגים, חסת קיץ וברוקולי קיצי.

רעננה, חזקה ויציבה גם באוגוסט: חסה קייצית

החסה היא ירק פופולרי מאוד בישראל, אך בטמפרטורות הקיצוניות של שיא הקיץ החום הישראלי מביס אותה והיא אינה מצליחה לשרוד. כתוצאה מכך, החסות שניתן לקנות בחודשי הקיץ הן בדרך כלל קטנות, שבריריות ונפולות. לאחר מחקר מעמיק של מו"פ צפון, הצליחו במרום גולן לגדל השנה לראשונה חסה שזכתה לשם 'חסה קיצית', מסוגי 'נגה' ו'אסף' על שטח של 7 דונם, ולהגיע לתוצאות פורצות דרך. חסה ענקית (כ-800 גרם ליחידה), חזקה, יציבה ויפה במיוחד הגדלה גם בשיאו של חודש אוגוסט. החסה הקיצית הגדלה במרום גולן אינה סובלת ממכות חום הנפוצות בכל אזור אחר בארץ בתקופה זו של השנה.

חסה קיצית (צילום: מרום גולן).
חסה קיצית (צילום: מרום גולן).

גידול החסה התחיל מרעיון שעלה במוחו של ניר רובין, מנהל תחום הנישה במרום גולן, שראה בתנאי מזג האוויר בגולן יתרון משמעותי לגידול חסה והחליט לעשות שנת ניסיון בגידול זה. כבר השנה, במהלך אותה שנת ניסיון, ישווקו כ-100 אלף ראשי חסה לצרכנים, תחת המותג "מרום גולן ירקות".

מנצחים את החום: ברוקולי קייצי

בדומה לחסה, גם הברוקולי נפגע קשות מתנאי החום של הקיץ הישראלי. "החום גורם לברוקולי להתכווץ, לאורך חיי מדף קצרים מאוד ואף לקרוס ממש, כך שהחקלאי לא יכול למכור אותו" מסביר ערן פישר. במרום גולן ניצחו את החום גם בגידול זה והשנה מגדלים לראשונה ברוקולי קייצי באיכות גבוהה.

גידול ברוקולי קיצי (צילום: מרום גולן).
גידול ברוקולי קיצי (צילום: מרום גולן).

כרובית אלמוגים

כרובית האלמוגים היא ירק מראה ייחודי הנחשב לחדש יחסית בישראל. לכרובית האלמוגים צבע ירוק בהיר ועלים ירוקים, וטעמה הוא מעין שילוב מעודן בין ברוקולי וכרובית. בישראל היא גדלה רק בחודשי החורף, אך השנה הקימו במרום גולן חווה ניסיונית לגידול כרובית האלמוגים על שטח של 2 דונם, ועד כה הניסיון מוכתר בהצלחה רבה. הכרובית המיוחדת צפויה להיכנס לשלב הגידול המסחרי בחודשי הקיץ כבר בשנה הבאה.

כרובית אלמוגים (צילום: מרום גולן)
כרובית אלמוגים (צילום: מרום גולן)

"הפיתוחים האחרונים שנוצרו מתוך שיתוף פעולה בין מרום גולן, מו"פ צפון של פיתוח הגליל וחברת טוף מרום גולן, מאפשרים לצרכן הישראלי ליהנות מפירות וירקות עונתיים, הקיימים רק בחורף, גם בחודשי הקיץ. זו בהחלט פריצת דרך חקלאית" הסביר פישר.

ולסיום – עוד תמונה של כרובית אלמוגים.

כרובית אלמוגים (צילום מתוך pdphoto.org).
כרובית אלמוגים (צילום מתוך pdphoto.org).

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!