דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

השקעה נקייה: מגדל שוקי הון תאפשר השקעה בסל מניות ישראליות בניכוי תעשיית הדלקים

תעודת הסל החדשה תכלול את חברות המובילות בבורסה בת"א שהוסרו ממנו חברות אנרגיה פוסילית, התורמות לפליטת גזי חממה | רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה: "זה צעד ראשון, חברות נוספות שוקלות להשיק תעודה כזו"

מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).
מפגינים בחיפה נגד התעשייה הפטרוכימית במפרץ (צילום: ארגוני הסביבה בחיפה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת מגדל שוקי הון השיקה תעודת סל ראשונה מסוגה בישראל, אשר עוקבת אחר מדד ייחודי, המבוסס 125 החברות הגדולות בבורסה הישראלית בניכוי חברות אנרגיה פוסילית, המייצרות דלקים שפולטים גזי חממה. התעודה הושקה בעקבות דרישה של פורום החוסכים לפנסיה ופורום כסף נקי, בעקבות יוזמות דומות בעולם.

ההשקעה מאפשרת לקרנות פנסיה או קרנות נאמנות לרכוש תעודה, אשר מהווה למעשה משיכת השקעות מחברות אנרגיה פוסילית, במטרה לכוון את שוק ההון הרחק מהשקעות מסוג זה.

כדי ליצור את המדד, ארגון 'חיים וסביבה' יצר ועדה שקבע אילו מניות יש לסמן כעוסקות בתעשיית האנרגיה הפוסילית, ומניות אלו הוצאו מרשימת המניות שנכללות במדד.

רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה סיפור ל"דבר" על המאמצים שנעשו מאחורי הקלעים על מנת להשיק את מכשיר ההשקעה החדש. "השקענו מאמץ לא קטן, גם בעמותת פורום החוסכים לפנסיה וגם בארגונים אחרים שלוקחים חלק ב"פורום כסף נקי".

איך זה עבד?
"פנינו למספר בתי השקעות בבקשה להקים קרן שתעקוב אחרי המדד. חלקם לא היו בטוחים שהביקוש יהיה מספיק גדול כדי שיהיה להם כדאי להפעיל את זה".

במה זה כרוך מבחינת בית ההשקעות?
"אפילו שרוב הניהול נעשה באופן אוטומטי במחשב, עדיין צריך לעקוב אחר ניירות הערך והתפתחויות במדד, יש הוצאות ניהול, אז היו צריכים לבדוק כדאיות. יש גם הליך משפטי של להכין תשקיף, להגיש אותו לבורסה ולרשות לניירות ערך, למנות מנהל קרן. זה התהליך שעובר כל נייר ערך שמופק. גם זה לוקח זמן. העיקר שיש תוצאה חיובית, והיום אפשר לקנות מוצר שעוקב אחרי המדד הזה. אם יהיה מספיק ביקוש, יהיו עוד מוצרים כאלו".

 מכשיר ההשקעה הזה הוא סוף מעשה, או רק התחלה?
"מבחינתי זו רק האבן הראשונה. אני מברך את חברת מגדל שוקי הון. מגדל הייתה גם חברת הביטוח הראשונה שהודיע שתפסיק להשקיע את כספי הפנסיה שהיא מנהלת בדלקים פוסיליים. זרוע קרנות הנאמנות שלהם החליטה להקים את הקרן העוקבת אחרי המדד שלנו. אנחנו מקווים שעוד גופים ילכו בעקבותיהם. אנחנו יודעים שעוד גופים בוחנים את הנושא".

יש לתעודה גם יתרונות כלכליים?
"חוץ מזה שמדובר בהשקעה נקיה, דמי הניהול בקרן הם 0.1% לשנה. זה מחיר אטרקטיבי, כי רוב תעודות הסל לפי ת"א 125 כולל חברות פוסיליות גובות 0.25% דמי ניהול. המדד עצמו חדש, אבל הריצו לו סימולציה לשנה, 3 שנים ו-5 שנים לאחור, ובכל התקופות הללו הוא עלה יותר מאשר מדד ת"א 125 הכללי. זה כמובן לא מבטיח כלום כלפי העתיד, אבל אנחנו יודעים שנושא האקלים הוא נושא מספר אחד בסדר העדיפויות של ממשל ביידן. סביר להניח שמס פחמן בארצות הברית, ובעקבות זה בישראל זה רק עניין של זמן. חברות שפולטות גזי חממה ייפגעו ממנו ישירות, וחברות במדד הזה כמעט ולא יפגעו ממנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!