דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האלימות בערי ישראל

"ירי הטילים ייפסק, אבל אנחנו נמשיך לחיות כאן יחד": אנשי חינוך מנסים להנמיך את הלהבות

בבית הספר הדו-לשוני בירושלים מדברים עם התלמידים על הרשתות החברתיות | ברשת 'דרור בתי חינוך' פנו המחנכים לתלמידים באופן אישי וביקשו מהם לא להשתתף בהפגנות האלימות | בבית הספר "ברנקו וייס" ברמלה יצרו סרט שהופץ ברשתות החברתיות

(צילום: דרור בתי חינוך)
(צילום: דרור בתי חינוך)
דוד טברסקי

אנשי חינוך ערבים ויהודים מכל הארץ מפעילים יוזמות חינוכיות במטרה לתת מענה להסתה ולאלימות המשתוללת. "אלו ימים קשים ועצובים", אומרת אנג'י וותד, סגנית מנהלת התיכון הדו לשוני בירושלים, בו היא מחנכת כ-20 שנה. וותד מספרת שבבית הספר ממשיכים המיזמים לקידום השותפות בין התלמידים. "אנחנו רוצים שהבוגרים שלנו יעשו שינוי בעולם", היא אומרת. "שלא יהיו מה שהמצב הנוכחי הופך אותם להיות. התלמידים אומרים לנו תודה על זה שאנחנו נותנים להם הזדמנות להכיר אחד את השני".

לדבריה, הרשתות החברתיות הן הבעיה הגדולה ביותר עמה נאלצים המחנכים והמחנכות להתמודד. "הילדים פוגשים באינסטגרם את כל מה שמגיע אליו. אנחנו מנסים ללמוד להסתכל על שני הצדדים, לנסות להזדהות עם שני הצדדים. רק מי שמתחנך ככה יכול לעשות את זה, אחרת כל אחד רואה את העולם שלו".

אנג'י וותד, סגנית מנהלת התיכון הדו לשוני בירושלים (צילום: יד ביד)
אנג'י וותד, סגנית מנהלת התיכון הדו לשוני בירושלים (צילום: יד ביד)

היא מספרת שהיחס להפגנות בבית הספר הוא מורכב. "יש אצלנו ילדים שלא מפחדים לצאת להפגנות ויש כאלו שנמנעים לחלוטין לשתף את דעתם, הרבה מורים ותלמידים לא מסכימים אחד עם השני אבל מכבדים ומבינים את הקושי של כל צד".

וותד אומרת שאחת הבעיות איתן היא מתמודדת כמחנכת של בני נוער היא שרבים מהם לא מצליחים להכיל את המורכבות של החיים בארץ. בימים האחרונים מקפידים בבית הספר לדבר על החששות מהמצב ועל החיים המשותפים בירושלים. "צריך להנכיח את החוויה, את מה שאנחנו מרגישים. כשמשתפים אנחנו מרגישים הקלה. עבור התלמידים והמורים הכניסה בשערי בית הספר היא רגע של הקלה, ובטחון. אני מדמיינת שהקהילה שלנו תצליח להוביל את העולם ולעשות שינוי".

"מגבירים את האור"

ברשת "דרור בתי חינוך" קיימו מפגשי מחנכות ותלמידים שעסקו במצב הביטחוני והחברתי. ב"תיכון החברתי" בקריות החליטו להתכנס לשיחות בקבוצות, לשוחח ולשתף בתחושות ובמחשבות. "יחד אנחנו זוכרים שהרוב הגדול בחברה רוצה לחיות בשלום ובשקט", אומרים ברשת. המורות הכינו שלטים עם הכתובת "הרוב השפוי דורש די לאלימות", ו"מנמיכים את הלהבות ומגבירים את האור".

תלמידי רשת דרור בתי חינוך (צילום: דרור בתי חינוך)
תלמידי רשת דרור בתי חינוך (צילום: דרור בתי חינוך)

ברשת אומרים שצוות המורות והמורים דרשו מהתלמידים, הגרים באזור הצפון, שלא לקחת חלק באלימות. בבית הספר "אדם חברה וטבע" בכרמיאל נפגשו התלמידים עם חניכים צעירים שחנכו במהלך השנה והכינו יחד איתם שלטים הקוראים להפסיק את האלימות.

פנייה לתלמידים: "כולנו דואגים לכם מאד"

"בואו נעשה כל אחד ואחת, בהתאם ליכולתו, בכדי להרגיע את הרוחות", כתבה סיגל מורן, מנכ"לית רשת החינוך הארצית ברנקו וייס, לאלפיי מורי ותלמידי הרשת מכל הארץ. "ירי הטילים ייפסק, אבל אנחנו, יהודים וערבים, נמשיך לחיות כאן ביחד, זה לצד זה".

מורי בית הספר של הרשת ברמלה הכינו סרטון מיוחד שהופץ לכל התלמידים וקרא להם לא לקחת חלק באירועים האלימים. "כואב לנו מאוד לראות את המצב ברחובות רמלה, את השנאה, האלימות והפחד. כולנו דואגים לכם מאוד. אנחנו יודעים שאפשר לחיות ביחד, ללמוד זה לצד זה, לשחק כדורגל בהפסקה, לישון בטיול השנתי".

מחנכי הרשת, יחד עם אנשי חינוך מכל הארץ, יפגינו ברחבת הכנסת היום (חמישי) בקריאה לסובלנות בין ערבים ויהודים וכבר השבוע החלו בגיבוש מערכי שיעורים ופעילות הידברות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!