דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

הטעיה מהקרקע, וחיסול המטרו של חמאס מהאוויר: פרטים נוספים על תקיפת צה"ל

160 מטוסים השתתפו בתקיפה יוצאת הדופן | עמוס גלעד: "אזרחי ישראל לא רואים את זה, אבל הנזק שנגרם לחמאס עצום"

חיל תותחנים ישראלי בגבול ישראל עזה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
חיל תותחנים ישראלי בגבול ישראל עזה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
אוריאל לוי

במבצע חסר תקדים של חיל האוויר, יעף של 160 מטוסים הפילו הלילה תוך דקות כ-400 פצצות על 150 מטרות ברצועת עזה. מטרת התקיפה הייתה לפגוע אנושות ב"מטרו" של חמאס, והיא נעשתה בשילוב ירי של כוחות מהקרקע.

מזה שנים שחמאס מפתחת "עיר תחתית" של מנהרות ברצועת עזה, בה מתנהלת פעילות הטרור בימי קרב. מטרת ההפצצה הייתה למוטט את מערכת המנהרות הזו, ולא לאפשר הימלטות של טרוריסטים ממנהרה למנהרה. רגע לפני התקיפה האווירית, כוחות של גולני, שריון ותותחנים שהתפרשו לאורך הגדר ביצעו ירי מאסיבי לעבר הרצועה – בפעולה שהוגדרה על ידי דובר צה"ל כהסחה למבצע של חיל האוויר.

חיל תותחנים ישראלי בגבול ישראל עזה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
חיל תותחנים ישראלי בגבול ישראל עזה (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

פעולת ההסחה יצרה מצג שווא של פלישה קרקעית במטרה לגרום לאנשי חמאס להיכנס למנהרות, מיד לאחריה נערכה ההפצצה הכבדה של חיל האוויר שנמשכה 35 דקות. "פגענו במטרו של חמאס שנמצא מתחת לעיר עזה – המנהרות הן נכס אסטרטגי של חמאס והושקעו שם שנים של עבודה וכסף", אמר דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן. בהפצצה חוסל ככל הנראה בכיר במערך שיגורי הנ"ט של הג'יהאד האיסלאמי. משרד הבריאות העזתי הודיע כי שמספר ההרוגים ברצועה עלה ל-115 בני אדם.

מתחילת המבצע הותקפו כ-1,000 יעדים ברצועת עזה וחוסלו יותר מ-60 פעילי טרור. בין היתר הותקפו 33 מנהרות התקפיות, 160 משגרי רקטות מוטמנים וארבעה רבי-קומות. התקיפות האלה ממשיכות ביתר שאת ולאורך כל היממה. מאז שנפתח מבצע "שומרי החומות" חיל האוויר מפציץ מטרות ברצועת עזה במהירות חסרת תקדים ביחס למבצעים קודמים.

הריסות בניין בעזה לאחר הפצצה של חיל האוויר (צילום: AP Photo/Adel Hana)
הריסות בניין בעזה לאחר הפצצה של חיל האוויר (צילום: AP Photo/Adel Hana)

"הנזק שצה"ל מסב לחמאס עצום"

"חיל האוויר מתקיף מטרות איכותיות במטרה לגרום לחמאס נזקים שיצרבו בתודעתם" אמר ל'דבר' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה. "כרגע מנהיגי חמאס יושבים בבונקר אבל בשלב מסוים הם יאלצו לצאת ויראו את הפגיעות הקשות שצה"ל גרם להם, את ההרס הרב. מדובר בפעולות כואבות, בדומה למה שחיזבאללה ספגו במלחמת לבנון השנייה. אזרחי ישראל לא רואים את זה כי הם עסוקים בביטחונם האישי נוכח הרקטות הרבות המשוגרות מעזה וההתפרעויות ברחובות – אבל הנזק שצה"ל מסב לחמס הוא עצום."

"נהרגו לחמאס עשרות פעילים ביניהם אנשי מפתח, מפתחי רקטות, והם נהרגו בבונקרים מתחת לאדמה שזה חסר תקדים. מגדלים שלמים ששימשו בין היתר כמפקדות של החמאס הופלו – זה לא דבר שיהיה להם קל לשחזר אותו כל כך מהר. בסוף התוצאה תהיה שהם אמנם ירו אבל לא גרמו נזקים משמעותיים. המל"טים שלהם לא הצליחו לפגוע בנו, מהים הם לא מצליחים לפעול וגם איום המנהרות הוסר. אנחנו לעומת זאת הרסנו להם את התשתיות ופגענו להם בדמויות מפתח. זה לא פותר את הבעיה אבל זה יקשה עליהם להתאושש. אנחנו מקווים שהנזק שאנחנו מסבים להם הוא נזק לשנים. הם לא העלו בדעתם שהם ישלמו כאלה מחירים וככל שהמחיר שהחמאס והג'יהאד ישלמו ככה השקט שלאחר מכן ישמר לשנים רבות יותר."

עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)
עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)

תוך הסתמכות על מקורות בעזה, מנה הבלוגר אבו עלי את המטרות שונות שהופצצו על ידי צה"ל: שני מוסדות בנקאיים, מטה מנגנון ביטחון הפנים של חמאס ברפיח, ביתו של ראש עיריית אלבריג' – ראש העיר, אשתו ובנו בין ההרוגים. ביתו של מח"ט רפיח בעז א-דין אלקסאם – אבו אנס שבאנה. ביתו של סאמח אלממלוכ, ראש המערך הרקטי של הג'האד האסלאמי בצפון הרצועה שחוסל שלשום. ביתו של הבכיר בחמאס, סאמר אבו דקה בעבסאן, ח'אן יונס. חיל הים תקף גנרטור גדול הסמוך לביתו של אסמאעיל הניה. לפי משרד הבריאות בעזה מנין ההרוגים עומד על 83 בני אדם, ו-487 פצועים.

ביום רביעי חוסלו בעזה שלושה מהנדסים בכירים: חאזם אלח'טיב, מג'אהד אלחדידי וט'אפר א-שווא. לצידם חוסל גם מח"ט עזה של חמאס. בתיהם של מח"ט חאן יונס ומח"ט צפון עזה הופצצו גם הם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!