דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

היעד הבא של חמאס במערכה על הרשות הפלסטינית: ״לעורר את הגדה״

ד״ר עידו זלקוביץ׳, מומחה למזרח התיכון, צופה הסלמה בגדה בימים הקרובים, אותה הרשות הפלסטינית תהיה מעוניינת לעצור | "ברשות יודעים שעלייה גבוהה מדי בלהבות יכולה לשרוף גם אותם"

עימותים ביהודה ושומרון ליד מחסום חווארה (צילום: נאסר איסתייה/פלאש90)
עימותים ביהודה ושומרון ליד מחסום חווארה (צילום: נאסר איסתייה/פלאש90)
שי ניר

במקביל למערכה ברצועת עזה ועל אף השקט היחסי שנשמר עד כה בשטחי הרשות הפלסטינית, ישראל צפויה להתמודד עם ניסיון מוגבר להביא לידי הסלמה גם בגדה המערבית. לדברי ד״ר עידו זלקוביץ׳, ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל, העיתוי לא מקרי מאחר ומתקיים מפגש נוסף בין יום חג דתי, היציאה מאיד אל אפטר, ליום לאומי הפלסטיני, 'יום הנכבה'. "אנחנו נכנסים לשלב שיתכן שתהיה בו הסלמה באופי האירועים", הוא אומר ל'דבר', "זה מעבר מיום חג דתי ליום אבל לאומי שמתרחש בזמן של מאבק צבאי בדרום שבו רצועת עזה סופגת מהלומות קשות. התמונות ברשתות החברתיות הערביות מאוד קשות ויכולות לשלהב את הציבור".

ד"ר עידו זלקוביץ' (התמונה באדיבות המצולם).
ד"ר עידו זלקוביץ' (התמונה באדיבות המצולם).

"המטרה העיקרית של חמאס היא ליצור לחץ באמצעות יצירת מהומות בגדה המערבית ובתוך ישראל", מוסיף זלקוביץ', עמית מחקר במרכז 'עזרי' באוניברסיטת חיפה ובמכון מתווים, "אם בתוך ישראל חמאס עושה זאת בעיקר בכלים ואמצעים וירטואליים והסתה ברשתות החברתיות, בשטחים יש לו תשתית אזרחית רחבה ומאורגנת. רשת של פעילים ממקומיים החברים בתאי סטודנטים, אימאמים במסגדים, פעילים פוליטיים וחברי זרוע צבאית".

לדבריו, "המאמץ של חמאס, כחלק מתכנית עבודה סדורה, נועד בין היתר לקרוא תיגר על הרשות הפלסטינית והאינטרס הוא לעורר את הגדה המערבית בהמשך לתמונות של המהומות בערים המעורבות במדינת ישראל".

"מבחינת אבו מאזן, חזרה למאבק מזוין זה קו אדום"

הפרות הסדר כבר התחילו להתקיים במספר מקומות בערי הגדה והתקיימו עד עתה צעדות למקומות חיכוך כמו קבר רחל, מחסום ג'לאמה, אל בירה ומקומות נוספים. על פי זלקוביץ' "נראה הפרות סדר שילוו בבקבוקי תבערה וניסיון ליצור חיכוך במתווה מוכר מהעבר".

אם האירועים האלה מתרחשים כנגד הרשות אנחנו נראה אותה מעורבת בעצירתם?
"לרשות הפלסטינית יש אינטרס לנסות לשחרר לחץ מסוים ובצורה מבוקרת מול מדינת ישראל הם יודעים שאם גובה הלהבות יעלה יותר מידי גבוה הוא עלול לשרוף גם אותם. אם האירועים יצאו משליטה, הרשות הפלסטינית תפגע על אחת כמה וכמה, כשמי שמזוהה עם המאבק מול ישראל, מובילה ומצטיירת לוחמנית זה חמאס יריבתה.

"הרשות מפחדת מהמשך המאבק, על מנת שהוא לא יוביל לעליית התמיכה הציבורית בחמאס. הדבר שכרגע הכי מעלה חשש בקרב אבו מאזן וחבריו להנהגת הרשות היא שגם הזרוע הצבאית של חמאס וגם אנשי התנזים של הפתח יבצעו פיגועים באש חיה, דבר שעלול לגרור תגובה ישראלית קשה גם בגדה המערבית. מהלך בו חמאס מעוניין.

"מבחינת אבו מאזן, שיבת הגדה למאבק מזוין זה קו אדום שאסור לחצות. הוא מתנגד בכל אופן ובצורה נחרצת למאבק מזוין נגד ישראל משום שהוא זוכר טוב מאוד את התגובה הישראלית ב'חומת מגן' והנזק שיצר לרשות. מעבר לכך, גם הוא מעוניין גם להימנע מהנזק התדמיתי לפלסטינים ולרשות מתוך המהלך שיצר אז יאסר עראפת".

"ישראל לא יכולה להרשות לעצמה שחמאס יקבע מתי תסתיים המערכה"

לדברי זלקוביץ', "ההחלטה מתי ואיך להפסיק את המערכה היא לא בידי חמאס. מי שתחליט מתי ואיך המערכה תסתיים היא מדינת ישראל". לטענתו, החלטת חמאס לפתוח את המערכה בשיגור טילים על ירושלים, ברקע אירועי האלימות במזרח העיר ומתוך הרצון לחבר בין רצועת עזה והגדה המערבית, מעמידים את ישראל במצב בו היא לא יכולה להרשות לעצמה מציאות בה חמאס גם יקבע מתי יסתיימו העימותים.

עוד הוא מוסיף כי הניצחון האמיתי של חמאס לא יהיה שיגור טיל כזה או אחר או הצהרה על ניצחון, אלא בכפיית הפסקת אש על ישראל. "הרצון שלהם להגיע להפסקת אש כמה שיותר מוקדם, נובעת מהקטישה המאסיבית של הרצועה והפעילות העוצמתית הצבאית מהאוויר, תמונות שלא זוכות בשלב זה להד תקשורתי מתוך מדיניות חמאס", הוא מסביר.

זלקוביץ' מעריך בזהירות שהפסקת אש תוכרז לפני יום שלישי ושההסלמה הביטחונית תמשך עד אז. "ישראל לא תראה רצון להגיע להפסקת אש, וחשוב להבין שכל עוד לא יתקיים דיון במועצת הביטחון, הקהילה הבינלאומית כפועל יוצא לא תוכל לדון במצב הביטחוני ולגנות באופן שיכול לשים סוף להתפרצות האלימה במזרח התיכון", הוא אומר.

"ארה"ב היא זו שדחתה את ישיבת מועצת הביטחון והמשמעות לכך היא שיש לישראל אשראי לא מוגבל להמשיך במערכה ללא הפעלת לחץ בינלאומי עליה, לפחות לעוד מספר ימים", מוסיף זלקוביץ'. מוקדם יותר היום (שישי), דווח כי מועצת הביטחון תקיים דיון בנושא בדלתיים פתוחות ביום ראשון הקרוב.

"אחרי שהמערכה תסתיים, גודל הנזק שרצועת עזה ספגה כתוצאה מההרפתקה שחמאס הובילה תצא לאור", הוא אומר, "בנקודת הפתיחה של המערכה הזו הרצועה כבר הייתה במצב לא פשוט מבחינת תשתיות, שלא שוקמו מאז 'צוק איתן' ב-2014. בנוסף היא מתמודדת עם משבר הקורונה והשלכותיו על הכלכלה ובריאות הציבור. חמאס נהגה בצורה לא אחראית בשל שיקולים פוליטיים פנימיים והביאה אסון לעזה שפרטיו עוד לא התבררו.

"בינתיים, ההישג הגדול שלהם הוא היכולת להשפיע, גם אם לא בצורה ישירה, על קומץ קטן של מתפרעים בחברה הערבית ולגרור את העורף לתחושה של כאוס ליד הבית", מסכם זלקוביץ', "זה מהלך שבסופו של דבר ייצר נזק לא לחמאס אלא לאוכלוסייה הערבית בישראל, וחבל מאוד שכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!