דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלל

סין הנחיתה לראשונה חללית לא מאוישת על מאדים: "תרומה חשובה להבנת האנושות"

סוכנות הידיעות הסינית הרשמית 'שינחואה' ציינה כי תהליך הנחיתה "ארך תשע דקות של אימה" | סין היא המדינה השלישית בעולם שמשלימה נחיתה על כוכב הלכת

מאדים בעדשת טלסקופ האבל (צילום: Steve Lee University of Colorado, Jim Bell Cornell University, Mike Wolff Space Science Institute, and NASA)
מאדים בעדשת טלסקופ האבל (צילום: Steve Lee University of Colorado, Jim Bell Cornell University, Mike Wolff Space Science Institute, and NASA)

החללית הסינית הלא מאוישת 'טיאנוון–1' נחתה הלילה (שבת) על מאדים בתום מסע שנמשך כעשרה חודשים. סוכנות הידיעות הסינית הרשמית שינחואה ציינה כי תהליך הנחיתה "ארך תשע דקות של אימה". הישג זה הופך את סין למדינה השלישית בעולם, אחרי ארצות הברית וברית המועצות, שמשלימה נחיתה רכה על כוכב הלכת.

הנחיתה הראשונה של סין על מאדים באה בעקבות שיגור החלק המרכזי של מה שתהיה תחנת חלל קבועה ומשימה שהחזירה סלעים מהירח בסוף השנה שעברה. "סין הותירה דריסת רגל במאדים לראשונה, צעד חשוב בחקר החלל של ארצנו", אמרה סוכנות הידיעות הרשמית 'שינחואה' בהכרזה על הנחיתה.

החללית הסינית Tianwen-1 רגע לפני השיגור למאדים (צילום: Zhang Gaoxiang/Xinhua via AP)
החללית הסינית Tianwen-1 רגע לפני השיגור למאדים (צילום: Zhang Gaoxiang/Xinhua via AP)

מנכ"ל נאס"א, תומאס זורובוצ'ן, צייץ בטוויטר: "יחד עם הקהילה המדעית העולמית, אני מצפה לתרומות החשובות שמשימה זו תביא להבנת האנושות את כדור הארץ האדום".

לארה"ב היו תשע נחיתות מוצלחות על מאדים מאז 1976. ברית המועצות נחתה על הפלנטה בשנת 1971, אך המשימה נכשלה לאחר שהמלאכה הפסיקה להעביר מידע זמן קצר לאחר נגיעה.

סין נחתה בעבר על הירח אך נחיתה על מאדים היא משימה קשה בהרבה. על החללית להשתמש במגנים כדי להגן מפני החום הלוהט של כניסה חוזרת. יש לפרוס את המצנחים והטילים בזמנים מדויקים כדי לנחות במקום המיועד.

שינחואה אמרה כי החללית נכנסה למאדים בגובה 125 ק"מ, ויזמה את מה שכינתה "השלב המסוכן ביותר במשימה כולה" מצנח נפרס ואז נורתה רקטה רטרו כדי להאט את הספינה עד כמעט אפס, החללית ריחפה כ-100 מטר מעל פני השטח כדי לאתר מכשולים לפני שנגעה בקרקע.

"לכל צעד היה סיכוי אחד בלבד, והפעולות היו קשורות קשר הדוק. אם היה פגם כלשהו, ​​הנחיתה הייתה נכשלת", אמר ג'נג יאן, גורם בסוכנות החלל הלאומית בסין, על פי שינחואה.

נשיא סין, שי ג'ינפינג, שלח מכתב ברכה לצוות וכינה את הנחיתה "צעד חשוב במסע החקר הבין-כוכבי של ארצנו, כשהוא מממש את הקפיצה מכוכב הירח למערכת הפלנטרית ומשאיר את החותם הסיני על מאדים לראשונה. המולדת והאנשים תמיד יזכרו את ההישגים שלכם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!