דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

המלחמה בסוריה / טנקים של צבא טורקיה חצו את הגבול לאדמת סוריה

הטנקים הטורקיים השלימו את כיבוש העיר ג'רבלוס שהייתה בשליטת דאע"ש, כוחות הארגון המוסלמי נמלטו מהעיר ללא קרב. הסיבה לפלישה: חשש של ארדואן מפני נפילת העיר לידי הלוחמים הכורדים באוזר.

עשן מיתמר בצד הסורי לאחר ההתקפה של טורקיה, ארכיון (צילום: AP).
עשן מיתמר בצד הסורי לאחר ההתקפה של טורקיה, ארכיון (צילום: AP).
אוריאל לוי

סוכנות הידיעות הצרפתית אי-אף-פי דיווחה  כי עשרות טנקים של צבא טורקיה חצו את הגבול ונכנסו לשטח סוריה. בכיר בכוחות המורדים הוסיף כי לוחמים מצבא סוריה החופשי חצו גם הם את הגבול. בהתייחסו למבצע אליו יצא הצבא הטורקי אמר שליט טורקיה  ארדואן כי המבצע הוא נגד דאעש ונגד הכורדים השולטים בצפון סוריה. שר החוץ הטורקי אמר כי טורקיה תמשיך להתקיף את הכורדים עד שהם יסגו מזרחה מנהר הפרת.

על פי הדיווחים, פלש צבא טורקיה לעיר ג'רבלוס בצפון סוריה, הנשלטת מזה 3 שנים על ידי דאע"ש. על פי הערכות, מטרת המתקפה של צבא טורקיה היא למנוע מהכורדים לכבוש את העיר. מהלך זה הוא ההתערבות הישירה ביותר עד כה של טורקיה במלחמה בסוריה.

פליאק אל-שאם דיווחו אמש כי כבשו את כל העיר ג'רבלוס בעוד גורמים אחרים בקרב המיליציות שפלשו עם הטורקים לסוריה דיווחו כי כבשו 6 כפרים באזור העיר. הכיבוש הקליל של ג'רבלוס לא מעיד על עצמה טורקית אלא על הנסיגה המהירה של דאע"ש מהעיר. בערים אחרות ששוחררו מדאעש בסוריה ועירק היו מוקשים, בניינים ממולכדים, מנהרות טרור ורכבי תופת. בג'רבלוס כמעט ו לא היו קרבות. ייתכן שנסיגת דאע"ש מעידה על שיתוף פעולה בינה לבין הטורקים. בתוך כך, סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שארה"ב "לא תומכת ב-YPG מערבה מנהר הפרת.  זאת לאחר שבחודשיים וחצי האחרונים ארה"ב נתנה גב אווירי משמעותי מאוד ל-SDF במבצע לשחרור מנביג' (שנמצאת כאמור מערבית לנהר הפרת). כוחות ה-YPG מהווים כ-70% מקואליציית SDF. מפלגת השלטון ברוג'בה אומרת שהיא תפעל לפי הנחיות האמריקאים ותוציא את כוחות YPG הנמצאים מערב לנהר הפרת, אך תשאיר כוחות צבאיים אחרים השותפים בקואליציית SDF שבהנהגתה.

שלשום הכריזה קואליציית SDF בהנהגת הכורדים, השותפה העיקרית של ארה"ב במלחמת האזרחים בסוריה, כי תצא למבצע לכיבוש העיר ג'רבלוס. העיר מהווה נקודת מפתח על גבול טורקיה-סוריה, ומשמשת את דאע"ש בכדי להעביר דרך העיר לוחמים, נשק, תחמושת ונפט דרך ג'רבלוס לתוך טורקיה. על כן, הכורדים ראו בכיבוש עיר זו כיעד אסטרטגי מרכזי.

אתמול דווח כי מפקד הכוח הכורדי-ערבי של SDF שהתכונן למבצע כיבוש ג'רבלוס נורה מאש צלפים. הכורדים מיהרו להאשים בזאת את סוכנות הביון הטורקית MIT. אתמול בלילה החלה טורקיה בהפצצות ארטילריה אינטנסיביות ובהפצצות אוויריות כנגד מטרות של דאעש בג'רבלוס. במקביל פינתה טורקיה את 3,000 תושבי סרקמיש הסמוכה לג'רבלוס מהצד הטורקי של הגבול.

הבוקר כוחות רגליים של הצבא הטורקי, מלווים בכוחות שריון, חצו את הגבול הסורי והחלו בכיבוש העיר ג'רבלוס. לצד הכוחות הטורקיים נלחמים לוחמים סורים ממספר ארגונים: אוגדת ח'אמזה, ג'איש אל-תחריר ואל-זינקי.

אתמול בבוקר הושגה הפסקת אש בין כוחות הממשל הסורי לכוחות הכורדים שלחמו ביניהם בשבוע האחרון בעיר חסכה בצפון מזרח סוריה. לפי הפסקת האש הכורדים יישארו בשטחים שכבשו וחיילי צבא סוריה יצאו מהעיר. מדובר בהישג נוסף עבור הכורדים ובני בריתם הערבים והאשורים, שרק לאחרונה שחררו את העיר מנביג' מידי דאעש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!