דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון

הפמיניסטית מרוסיה, הווינרית ממלטה והדיסקו הליטאי: השירים שיתחרו הערב מול עדן אלנה בחצי גמר האירוויזיון

האירוויזיון חוזר ובגדול, אחרי שנת הפסקה: עדן אלנה תיתן הכול הערב (ג') על הבמה ברוטרדם כדי להיות בין 10 השירים שעולים לגמר במוצאי שבת | לפי טבלאות ההימורים, זה לא יהיה קל

עדן אלנה, נציגת ישראל באירוויזיון. מחזיקים אצבעות (צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)
עדן אלנה, נציגת ישראל באירוויזיון. מחזיקים אצבעות (צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)
מאור הוימן

האירוויזיון ה-65 יתקיים השבוע ברוטרדם אחרי שנה של דחייה בגלל הקורונה. 39 מדינות ינסו לנצל את 3 הדקות על הבמה כדי להשיג את הניצחון ולארח את האירוויזיון הבא, שיתקיים בתקווה בלי הגבלת קהל.

ישראל תתמודד בחצי הגמר הראשון הערב (שלישי), עם השיר Set Me Free של עדן אלנה. מתוך 16 מדינות, רק 10 יעלו לגמר שיתקיים במוצאי שבת. על מי תצטרך עדן לגבור בדרך לגמר?

הבטוחות

עד כמה שאפשר להיות בטוח במשהו באירוויזיון, ועוד כזה שמתקיים בתקופת הקורונה, יש חמש מדינות שמקומן בגמר מובטח כמעט ב-100%.

  • רוסיה: השיר הרוסי נכתב על ידי שני ישראלים, אורי קפלן ואורי אבני, יחד עם המבצעת מניז'ה. הוא מזכיר במסריו את Toy של נטע ברזילי, ואף הקים עליו גורמים שמרניים ברוסיה שהאשימו אותו בשנאת גברים. עבור הקהל האירופי, פמיניזם הוא דווקא יתרון, וכשמדובר ברוסיה, שהשתתפה בכל הגמרים מלבד מעידה חד-פעמית (ומוצדקת) ב-2018, יהיה מפתיע מאוד אם השיר לא יעפיל לגמר. 
  • שוודיה: מאז ניצחונה האחרון ב-2015, מעצמת הפופ הסקנדינבית שולחת לתחרות שירים שמתמקדים בהפקה מהודקת ומקדישים פחות תשומת לב למלודיה ולתוכן. השנה הזמר טוסה, כוכב נולד מקומי, ייצג את המדינה, וככל הנראה יטייל לגמר עם שירו הנשכח. 
  • אוסטרליה: מאז הצטרפותה ב-2015, אוסטרליה צובעת את התחרות בפופ ססגוני ומופק היטב. גם השנה השיר האוסטרלי של הזמרת מונטיין הוא פצצת פופ קליטה ומקפיצה, שתעזור לאוסטרליה לשמור על מאזן מושלם. 
  • אוקראינה: המדינה לא אחידה בהישגיה, אבל מאז השתתפותה הראשונה ב-2003 זכתה פעמיים, ולא החמיצה אף גמר בשנים שבהן השתתפה. השנה השיר האוקראיני הוא דאנס ביזארי בשפה המקומית, שיתבלט בקלות בין השירים באנגלית וישמור על הסטטיסטיקה של המדינה הקרה. 
  • אזרבייג'אן: המדינה שהפכה את השיבוד (מיקור חוץ של כתיבת השיר לשוודיה) לאמנות, עושה זאת גם השנה, עם אתנו-פופ ממוחזר אבל אפקטיבי. זה יספיק בשביל עלייה לגמר, אבל במוצאי שבת ההישג כנראה לא יירשם בספרי ההיסטוריה האזריים.

המלודרמטיות

אי אפשר בלי בלדות כבדות ומוגזמות. שתיים ממדינות הבלקן מספקות לנו את המנה השנתית המומלצת.

  • סלובניה: הביצוע הווקאלי הנאה של אנה סוקליץ' לשיר Amen (אם זה נשמע לכם מוכר, חכו שתגלו שהפזמון נפתח במילה "הללויה") לא מחזיק את השיר הדביק והכבד הזה. לא נורא, מישהו צריך לסיים במקום ה-14 בסמי. 
  • מקדוניה הצפונית: הזמר וסיל יצא מהארון לאחרונה וספג שנאה הומופובית קשה במדינתו השמרנית. האם הסיפור הזה יעזור לו לזכות באהדת הקהל והשופטים בתחרות הכי גאה בעולם? הוא יכול רק לקוות, כי השיר לבדו כנראה לא יספיק.
החזרה של נציג נורווגיה Tix לאירוויזיון. סיפור מרגש, שיר נשכח (צילום: AP Photo/Peter Dejong)
החזרה של נציג נורווגיה Tix לאירוויזיון. סיפור מרגש, שיר נשכח (צילום: AP Photo/Peter Dejong)

האיכותיות

לא צריך להיחשב לסוגה עילית כדי להצליח באירוויזיון, אבל יש מדינות שזה עזר להן.

  • בלגיה: להקת הוברפוניק שידועה בזכות הלהיט Mad About You מנסה את מזלה בתחרות, והשילוב בין מופע עוצמתי, מילים מרגשות ושירה נפלאה עשויים להעלות את בלגיה ולגמר, ולתת לנו ליהנות שוב מפופ אווירתי ונעים בתוך כל הרעש והזיקוקים.
  • ליטא: הדיסקו חוזר! אחרי שביטול האירוויזיון בשנה שעברה מנע מליטא ניצחון אפשרי וראשון בתולדותיה, להקת דה רופ ניצחה גם השנה בקדם המקומי, ושמה שוב את כדורי הדיסקו במקומם הטבעי, מרכז הבמה. השיר אמנם פחות סוחף משירם ב-2020, אבל טוב מספיק בשביל עלייה לגמר.
  • מלטה: דסטיני, שכבר זכתה באירוויזיון ג'וניור ב-2015, מייצגת את מלטה עם שיר פופ עם נגיעות סול, שטבלאות ההימורים חוזות לו הצלחה גדולה. האם אירופה בדרך לאירוויזיון על חופי ולטה לראשונה בתולדותיה? לא בטוח, אבל השיר מביא כבוד לא מבוטל לאי הזעיר. 
  • רומניה: הזמרת רוקסן נראית כמו גרסה רומנית של בילי אייליש, אבל לא נשמעת קרובה לסגנון שלה. מוזיקלית היא יותר באזורי אריאנה גרנדה בואכה מארינה. היא תעלה לגמר כמעט בוודאות, ואף תתברג בו בטופ 10.

פינת היורוטראש

עם כל הכבוד לקטגוריית האיכות, אין אירוויזיון בלי לבוש חושפני, ריקודים ממכרים ופופ מתקתק.

  • קפריסין: גיבורת שיבוד נוספת היא שכנתנו קפריסין, שהישראלים זוכרים במיוחד בזכות Fuego שנתן פייט רציני לנטע שלנו. גם השנה קפריסין הולכת על הפקה מושקעת לשיר שנשמע כמו כל הרפרטואר של ליידי גאגא. לרוב זה עובד לה. כשמדובר בפופ מוצלח ומדבק, אנחנו לא מתלוננים. 
  • קרואטיה: המדינה שסיפקה בשנים האחרונות כמה מהשירים הזכורים ביותר לפינת הביזאר, החליטה השנה ללכת על בטוח עם פופ קצבי וקליט. לא בטוח שנראה אותה בגמר, אבל אנחנו כאמור בעד בסך הכול.
נציגת קפריסין אלנה צאגרינו בחזרות לאירוויזיון. פואגו זה לא (צילום: AP Photo/Peter Dejong)
נציגת קפריסין אלנה צאגרינו בחזרות לאירוויזיון. פואגו זה לא (צילום: AP Photo/Peter Dejong)

הסתמיות

מתוך 39 מדינות, ברור שיהיו גם שירים שנשכח ברגע שיסתיימו.

  • אירלנד: המדינה שעדיין מחזיקה בתואר שיאנית הזכיות מקפידה בשנים האחרונות לשלוח שירים שנשמעים כמו הקאנטרי-פופ של תחילת שנות ה-2000. זה לא מספיק ישן כדי להיחשב רטרו, וזה לא מספיק חדש כדי להיחשב מחובר. בשורה התחתונה, זה לא מספיק מעניין כדי לעלות לגמר. 
  • נורווגיה: הזמר Tix נתן לעצמו את הכינוי בגלל הטיקים שלו, וכך הפך את תסמונת הטורט שממנה הוא סובל לסמל המסחרי שלו. חבל שבזה נגמר העניין בשיר הנורווגי, שסובל מבומבסטיות ונשמע כמו מהומה רבה על לא דבר. המסר עשוי להעלות את השיר לגמר, אבל לא היינו ממליצים למפיקי אוסלו למהר עם ההכנות לאירוח האירוויזיון הבא.
עדן אלנה עם המשלחת הישראלית. זמרת מצוינת ופרפורמרית שקל להתחבר אליה (צילום: AP Photo/Peter Dejong)
עדן אלנה עם המשלחת הישראלית. זמרת מצוינת ופרפורמרית שקל להתחבר אליה (צילום: AP Photo/Peter Dejong)

ישראל

אז מה עם השיר של עדן? אם להסתמך על טבלאות ההימורים, ישראל גבולית לעלייה לגמר. עדן היא זמרת מצוינת ופרפורמרית שקל להתחבר אליה, אבל בניגוד ל-Feker Libi, שירה מ-2020 שזכה לתגובות חיוביות בעולם, Set Me Free לא מעורר את אותו אפקט.

קשה לומר גם כיצד ישפיע המצב הביטחוני על החיבה שמגלה אירופה לישראל. סטטיסטית, מאז 2015 שמור לישראל מקום קבוע בגמר, כולל כמובן זכייה היסטורית ב-2018. ההפקה הישראלית כבר הוכיחה את היכולת שלה להעמיד הופעה משכנעת גם לשירים חלשים יותר, אז אנחנו אופטימיים.

***

חצי גמר האירוויזיון ישודר הערב ב-22:00 שעון ישראל, בכאן 11 (או בכאן חינוכית, אפיק 80, אם דיווחי החדשות ידרשו זאת). ישראל שובצה להיות שיר מספר 12. בהצלחה לעדן אלנה!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!