דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון בגבעת זאב

תפילות, חיפושי נעדר ושלטים עם הוראות בטיחות: זירת האסון בגבעת זאב, היום שאחרי

האדמו"ר וחסידיו התפללו בסמוך למבנה בו אירע האסון | השוטרים אפשרו לחסידים להיכנס ולקחת חפצים שנשארו | מבט לאור היום מגלה את ההיערכות לאירוע ההמוני במבנה שטרם הסתיימה בנייתו, שכוללת הוראות בטיחות מפורטות

  • האדמו"ר וחסידיו התפללו בסמוך למבנה בו אירע האסון | השוטרים אפשרו לחסידים להיכנס ולקחת חפצים שנשארו | מבט לאור היום מגלה את ההיערכות לאירוע ההמוני במבנה שטרם הסתיימה בנייתו, שכוללת הוראות בטיחות מפורטות
דוד טברסקי

מאות חסידי קהילת קרלין סטולין עמדו אתמול (שני), בוקר חג השבועות, ברחבה שעל רחוב האתרוג בגבעת זאב והתפללו את תפילות החג. בקצה אחד של הרחבה נמצאים בית הכנסת הישן של החסידות וביתו של רב הקהילה, האדמו"ר ברוך שוחט, שיצא להתפלל יחד עם חסידיו. בקצה השני נמצא המבנה הלא-גמור של בית הכנסת החדש של הקהילה, שבמהלך חנוכתו בראשון בערב נהרגו שני בני אדם ונפצעו 184, כתוצאה מקריסת טריבונה עליה ישב הקהל.

רחבת הכניסה למבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)
רחבת הכניסה למבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)

למרות האסון הכבד, התפילות בבית הכנסת הישן של הקהילה נמשכו במהלך ליל החג, לצד שולחנות ערוכים במאכלי חלב. החסידים ומשפחותיהם נעו לאורך הלילה בין אולם התפילה לבין עמדת פיקוד העורף שהוקמה בחלקו המערבי של המבנה, שבה ניסו חיילים לסייע למשפחות לאתר את יקיריהן. לקראת הבוקר פורקה העמדה, ורק המתחם של העובדים הסוציאליים ואנשי מחלקת הרווחה באולם שמול בית הכנסת נותר פעיל.

במקום נוכחות צנועה של אנשי עירייה, משרד הבריאות ופיקוד העורף, שעסוקים במהלך הבוקר בחיפושים אחר הבחור שמוליק בורנשטיין בן ה-17 מביתר עילית. בורנשטיין שהה בבית הכנסת בעת שקרסה הטריבונה, ועקבותיו נעלמו מאז האסון. אחר הצהריים הוא נמצא במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק.

סביב בית הכנסת נפרשו סרטי משטרה, וקבוצה קטנה של שוטרי משמר הגבול מאבטחים את המקום. השוטרים אפשרו לחסידים מועטים להיכנס כדי להוציא ציוד מתוך המבנה. "צריך לחכות שייצא החג כדי שנוכל להבין מה קרה", אומר אחד מהם.

כניסה ראשית דרכה נכנסו החוגגים למבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)
כניסה ראשית דרכה נכנסו החוגגים למבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)

לאור היום ניתן לראות בבירור שבית הכנסת הוא אתר בנייה שלא הושלם. מוטות ברזל וקרשים, ושלטי 'אין כניסה', 'סכנת בנייה' בעברית וביידיש מקיפים את המבנה מכל צדדיו.

דופן מזרחית מבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)
דופן מזרחית מבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)
דופן מערבית מבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)
דופן מערבית מבנה בית הכנסת (צילום: דוד טברסקי)
שלט מחוץ למבנה (צילום: דוד טברסקי)
שלט מחוץ למבנה (צילום: דוד טברסקי)

את קיומו של האירוע ההמוני במקום היה קשה לפספס. שני שלטי ענק, של קופות החולים מכבי ולאומית, הוצבו בטרם האירוע כדי לברך את המגיעים לרגל החג וחנוכת המבנה.

שלט שבמרך את הבאים לחגיגות (צילום: דוד טברסקי)
שלט שבמרך את הבאים לחגיגות (צילום: דוד טברסקי)
שלט שבמרך את הבאים לחגיגות (צילום: דוד טברסקי)
שלט שבמרך את הבאים לחגיגות (צילום: דוד טברסקי)

על שלט הכניסה למבנה נפרסו הוראות מדויקות למהלך האירוע שבמהלכו התרחש האסון. בין השאר פירטו ההוראות שהכניסה המזרחית, המובילה למבנה מלמטה, מיועדת לגילאי 50 ומעלה. ההפרדה במרחב בין הצעירים למבוגרים, כך לדברי החסידים, היא תוצאה של הפקת לקחים מאסון מירון, והיא גם זו שהובילה להחלטה להקים טריבונות לצעירים בלבד.

הוראות בטיחות בכניסה למבנה לקראת האירוע (צילום: דוד טברסקי)
הוראות בטיחות בכניסה למבנה לקראת האירוע (צילום: דוד טברסקי)

האולם שבו נערכה התפילה ההמונית שהסתיימה באסון נמצא בקומה השנייה של המבנה המפואר, שנמצא בתהליכי בנייה. בצמוד אליו הוצב גנרטור גדול, ומיכל סולר ששימש להזרמת חשמל למבנה בזמן האירוע. 50 מטר מזרחית משם הותקנו שירותים זמניים על גבי מדרגות ברזל שמובילות לוואדי.

גנרטור ומיכל דלק שהובא כדי לתפעל את החשמל לאירוע (צילום: דוד טברסקי)
גנרטור ומיכל דלק שהובא כדי לתפעל את החשמל לאירוע (צילום: דוד טברסקי)

חסידים שנמצאים במקום מספרים כי בנייתו של המבנה המפואר נמשכת כבר מספר שנים, ועדיין לא ברור מתי תסתיים. "היו בעיות תקציביות, ולקח הרבה זמן לגייס כספים", מספר חסיד שגר באזור. ככל הנראה, החגיגות לחנוכת המקום, בהשתתפות מאות חוגגים באולם הריק שהוסב לבית כנסת זמני, נועדה לציין את הישגי הבנייה עד כה ולהניע את המשך תהליך גיוס הכספים לסיום המבנה.

תושב המקום, שאינו משתייך לחסידות, מספר כי לאחרונה ניתן היה להבחין בעבודה מאומצת באתר הבנייה. "הם זירזו את העבודה על האולם שבנייתו הסתיימה, אבל הוא עוד עתיד להיבנות לגובה. את מה שהם סיימו לבנות הם ייעדו לבית כנסת זמני, אבל בעתיד הוא יהיה אולם אירועים. תהליך העבודה הפנימי של בית הכנסת נמצא בהילוך גבוה מאוד, הביאו פרוז'קטורים ובעלי מקצוע, ביום ובלילה עבדו שם. ניתן היה לראות שזה תהליך גימור כי הגיעו הרבה בעלי מקצוע שונים".

לדבריו, לפני מספר ימים הוא עבר במקום, הסתקרן והחליט להציץ לתוך המבנה. "כשנכנסים למבנה מקומת הכביש מגיעים ליציע ממנו רואים את כל המבנה מלמעלה למטה. זה אולם ענק של שלוש קומות עם מאוורים ענקיים על התקרה. לפחות 40 מזגנים עוטפים את הבניין, ולמטה רצפת בטון שעליה נבנו היציעים שאחר כך התמוטטו. חסיד שהגיע למקום הסביר לי שמדובר באולם הקטן של המבנה שיושלם בעתיד, והאולם הגדול של בית הכנסת ייבנה למעלה. הוא גם הזמין אותי לחג. הטריד אותי שהוא אמר שיהיה שם אירוע. הטריבונות נבנו כמו בקרקס, רק שבקרקס הקהל לא משתולל, רק יושב. כאן מאות אנשים נכנסים לאטרף של התפילות והריקוד".

בתגובה הרשמית של חסידות קרלין, שפורסמה בצאת החג, נאמר שבידי החסידות היו כל האישורים הנדרשים לקיום האירוע במבנה, והסיבה לאסון היא בנייתה הלקויה של הטריבונה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!