דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

"ישראל צריכה לנסות לנצח גם בצד המדיני. לא רק להיגרר לפורומים בינלאומיים"

ד״ר נמרוד גורן מפרש את הדיפלומטיה של המערכה בעזה, לאחר וטו אמריקאי על הצהרה של מועצת הביטחון לסיום העימות | מזכיר המדינה האמריקאי, בלינקן: "על הצדדים להבהיר שהם רוצים להשיג הפסקת אש"

תופסים מחסה ברחוב בעזה במהלך תקיפה ישראלית. "מדינות ערב יצביעו בגוש בצורה ביקורתית ביחס למה שישראל עושה לפלסטינים" (AP Photo/Adel Hana)
תופסים מחסה ברחוב בעזה במהלך תקיפה ישראלית. "מדינות ערב יצביעו בגוש בצורה ביקורתית ביחס למה שישראל עושה לפלסטינים" (AP Photo/Adel Hana)
שי ניר

ארה"ב הטילה אתמול (שני) וטו על טיוטת הצהרה משותפת של מועצת הביטחון של האו"ם, הקוראת להפסקת העימות הצבאי בין ישראל לרצועת עזה. הטיוטה לא כללה התייחסות לארגון הטרור חמאס ולא הזכירה את ירי הטילים על ריכוזי אוכלוסייה אזרחית בישראל.

ההצהרה נוסחה על ידי המדינות החברות במועצה, סין, נורווגיה ותוניס, לאחר שהדיון הפומבי של המועצה אתמול הסתיים ללא החלטה. בהצהרה מובעת "דאגה עמוקה מהמשבר בעזה" והיא כוללת קריאה לצדדים, מבלי לציין במפורש אף אחד מהם, לעצור את ההסלמה ולמנוע משבר ההומניטרי.

הריסות בעזה לאחר תקיפת צה"ל. "הסינים קראו לאמריקאים לשנות את גישתם" (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
הריסות בעזה לאחר תקיפת צה"ל. "הסינים קראו לאמריקאים לשנות את גישתם" (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

בהצהרה מובעת גם דאגה מהמתיחות במזרח ירושלים, בדגש על המקומות הקדושים, ודאגה מהכוונה לפנות משפחות פלסטיניות מבתיהן בשכונת שייח ג'ראח. לפי שעה לא נקבע מועד חדש להתכנסות מועצת הביטחון אך מאחר והתכנסה כבר שלוש פעמים מאז תחילת ההסלמה, התכנסות נוספת צפויה בקרוב.

ד״ר נמרוד גורן, מייסד וראש מכון המדיניות "מיתווים" ומרצה באוניברסיטה העברית, אומר לדבר כי הווטו האמריקאי על ההצהרה  נובע מכך ש"לאמריקאים לא התאימה טיוטת ההצהרה הבינלאומית הזו וכי הם רוצים להוביל את המהלכים שלהם". לדברי גורן, במהלך הדיון הפתוח במועצת הביטחון ניתן היה להבחין ביריבות בין סין וארה"ב. "הסינים האשימו את האמריקאים שהם מונעים מהמועצה להשמיע את קולה וקראו לאמריקאים לשנות את גישתם".

נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים. "לאמריקאים לא התאימה טיוטת ההצהרה הזו" (תמונה: מכון מתווים)
נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים. "לאמריקאים לא התאימה טיוטת ההצהרה הזו" (תמונה: מכון מתווים)

נראה כי ממשל ביידן רואה בהסלמה הנוכחית בין ישראל והפלסטינים הזדמנות לקבוע את מעמדה של ארה"ב כמעורבת פעילה בעיצוב המזרח התיכון, חרף הרושם שנוצר כי אין בכוונת הממשל להעמיק את מעורבותו בסכסוך הישראלי פלסטיני.

מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן. "כל יוזמה דיפלומטית היא משהו שנתמוך בו" (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן. "כל יוזמה דיפלומטית היא משהו שנתמוך בו" (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן התייחס היום להסלמה במהלך ביקור בקופנהגן, ואמר: "כל יוזמה דיפלומטית שתקדם את הסיכוי הזה (להפסקת אש, ש.נ.) היא משהו שנתמוך בו. אנחנו רוצים ומוכנים לעשות זאת, אך בסופו של דבר על הצדדים להבהיר שהם רוצים להשיג הפסקת אש". התבטאותו מלמדת כי ארה"ב לא ממהרת לדחוף להפסקת אש שלא תחת תנאים שהיא עצמה תקבע.

לא רק מועצת הביטחון

מחר צפוי מפגש של שרי החוץ של האיחוד האירופאי לנסות לגבש עמדה אירופאית מאוחדת. בשנים האחרונות ישראל הצליחה לבלום בפורום זה הצהרות שלא הייתה מעוניינת בהן הודות להתחזקות היחסים עם מדינות מרכז אירופה ובשל העובדה שגם בפורום שרי החוץ נדרשת הסכמה מלאה על מנת לפרסום הצהרה משותפת.

על אף המטריה המדינית שארה"ב מעניקה לישראל, והאשראי הנוסף שהיא מעניקה לה להמשך הלחימה, המדינות המוסלמיות והערביות מעוניינות לכנס את העצרת הכללית של האו"ם לדיון בנושא כבר ביום חמישי הקרוב. בפורום זה אין לארה"ב זכות וטו, וידה של ישראל ועמדותיה נמצאות באופן מסורתי על התחתונה.

העצרת עלולה לקבל החלטה הקוראת למזכ"ל האו"ם להגיש דו"ח בנוגע לפעילות הישראלית, או ליזום מהלכים אחרים שצפויים להטריד את ישראל במישור הדיפלומטי וההצהרתי. "זה צפוי להביך גם את האמריקאים מאחר והם ימצאו במקום שהם לבדם חוסמים החלטות בינלאומיות, לא בדיוק המסר שביידן היה רוצה לראות בגישתו הרב צדדית. אם הם אלה שיצליחו להביא את הרגיעה והפסקת האש יכול להיות שישכחו להם את זה, אך עד אז הם יעמדו במקום בו הם יזכו לביקורת בינלאומית", אומר גורן.

האם תהליכי השלום עם מדינות ערב מהשנה האחרונה יבואו לידי ביטוי בהצבעה באו"ם?
"זה תלוי מה יהיה הנוסח שיביאו לדיון. בתוך העצרת בדרך כלל יש רוב אוטומטי להצבעות מהסוג הזה. אני חושב שגם מדינות ערב יצביעו בגוש בצורה ביקורתית (נגד ישראל ובעד הצעת ההחלטה, ש. נ.) ביחס למה שישראל עושה לפלסטינים".

כיצד על ישראל לנהוג במערכה הדיפלומטית הזו?
"ישראל צריכה להגדיר מה היעד המדיני שלה ולנסות לנצח גם בצד המדיני של המערכה הזו. לא רק להיגרר אחרי פורומים והתכנסויות בזירה הבינלאומית. אם רוצים להגיע להפסקת אש אז לנסות ולחתור להחלטה הזאת. לראות אלו שחקנים בינלאומיים יכולים לעזור ולעבוד יחד איתם. לא רק לראות בקהילה הבינלאומית כמי שמפעילה לחץ ופועלת נגדנו אלא לנסות גם גישה הפוכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!