דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

נכים וקשישים מתקשים להגיע למרחב מוגן, וחשופים לפגיעת רקטות: "העורף קרס בדאגה לחלשים ביותר"

הירי מעזה גבה את חייהם של מטפלת סיעודית, נכה וקשישה שלא היה בביתם מרחב מוגן, או שהתקשו להגיע אליו | אלכס פרידמן, יו"ר 'נכה לא חצי בן אדם': "המדינה שוב מפקירה את הנכים והקשישים"

נפילה ברמת גן, רחוב קריניצי פינת הרא''ה. (צילום: ולאדי שפקין)
נפילה ברמת גן, רחוב קריניצי פינת הרא''ה. (צילום: ולאדי שפקין)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שלושה הרוגים ושני פצועים קשה מירי רקטות במבצע 'שומר החומות' הם אנשים עם מוגבלות או מטפלים שלהם, שהתקשו להגיע למרחב המוגן, או שלא היה בביתם מרחב מוגן. אנשים עם מוגבלות וקשישים, שהם אוכלוסייה מוחלשת בימי שגרה נמצאים בסיכון מוגבר גם בתקופות של לחימה והסלמה ביטחונית.

בשלישי, ה-11 במאי, נהרגה סהומיה סנטוש, מטפלת סיעודית של קשישה באשקלון, מפגיעת רקטה בבית בו עבדה. הקשישה בת ה-80 נפצעה קשה. בבית לא היה מרחב מוגן כלל, ולשתיים לא היתה יכולת להגיע למקלט, שזמן ההגעה אליו הוא מעל דקה הליכה.

בחמישי, ה-13 במאי, נהרגה מרים אריה, בת 84, תושבת מושב שתולים בשפלה, לאחר שנפצעה קשה בדרכה למרחב המוגן.

בשבת, ה-15 במאי, נהרג גרשון פרנקו, תושב רמת גן עם 100% נכות, מפגיעה ישירה בבית בו התגורר.

בשני, ה-17 במאי, נפצע אדם בכיסא גלגלים מפגיעת רקטה באשדוד.

לאנשים עם מוגבלות שאין להם מרחב מוגן בתוך הבית, אין כמעט סיכוי להגיע למקלט בזמן. בישראל יש כמה עשרות אלפים אנשים עם מוגבלות שאין באפשרותם להגיע למרחב מוגן, הרשויות לא פועלות כדי למצוא להם פתרון.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ל-14% מבני 20 ומעלה (כ-791 אלף איש) יש מוגבלות תפקודית חמורה, ול-34% מבני 65 ומעלה. 10% מבני ה-20 ומעלה מתקשים מאוד או שאינם יכולים ללכת או לעלות במדרגות כלל, ו-28% מבני 65 ומעלה. בתים רבים באזורים שפיקוד העורף הגדיר בטווח הטילים נבנו ללא מרחב מוגן.

אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם", כתב אתמול (שני): "באשקלון נפצעה קשה קשישה סיעודית, המטפלת שלה נהרגה. ברמת גן נהרג נכה 100%. והנה היום, באשדוד, הפצוע שוב אדם בכיסא גלגלים. צר לי לומר זאת, אבל העורף קרס בדאגה לחלשים ביותר. המדינה שוב מפקירה את הנכים והקשישים, הפעם מול אש החמאס".

לביא נאור, דובר קבוצות מחאת הנכים: "התרעתי כבר בתחילת ימי הלחימה כי קיים קושי לבעלי המוגבלויות להגיע לאזורי הממדים וחדרי הביטחון. לצערי אף גורם לא לקח על עצמו את האחריות לטפל בנושא הגישה לבעלי המוגבלויות. לצערנו בסבב הלחימה הנוכחי נהרג אדם נכה בעל מוגבלות קשה, ולאור המצב שנוצר אנו שוב פונים לכל האחראים בנושא המקלטים וחדרי הביטחון, קחו אחריות וטפלו במיידי. הפעם זה נגמר בהרוג אחד מקרב הנכים, ובפעם הבאה זה עלול לגרום למספר רב של נפגעים מקרב הנכים".

בפיקוד העורף פרסמו הנחיות לעת חירום לאנשים עם מוגבלות, שיכולות להפחית את הסיכונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!