דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

מדריך / איך מקבלים פיצוי על פגיעה פיזית או נזק לרכוש כתוצאה מהמצב הביטחוני

לפי החלטת רשות המסים, גם הנפגעים היהודים והערבים מאירועי האלימות בתוך ישראל יקבלו פיצוי | מה מגיע למי שנפגע ואיך מקבלים את הפיצוי

כוחות חילוץ והצלה במוקד פגיעה ישירה בעיר אשקלון (צילום: עדי ישראלי/פלאש 90)
כוחות חילוץ והצלה במוקד פגיעה ישירה בעיר אשקלון (צילום: עדי ישראלי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ירי הטילים לעבר ישראל עדיין נמשך ואיתו מצטברים הנזקים הגופניים, וכן הנזקים למבני מגורים, לרכוש ולעסקים. למדינת ישראל יש הליכי פיצוי מוסדרים על נזקים בגין פעולות טרור ואיבה.

כל מי שנפגע פיזית או שרכושו ניזוק כתוצאה מהירי לשטח ישראל זכאי לפיצוי. בהתאם להחלטת רשות המסים, גם מי שנפגע באירועים האלימים בערי ישראל זכאי לפיצוי.

פיצוי על נזק לרכוש ולעסקים

מי זכאי לפיצוי ?
כל פגיעה ברכוש שהתרחשה באיזור ובמועד בו חלו הוראות מחייבות של פיקוד העורף תיחשב כפגיעה מלחמתית הזכאית לפיצוי ממס רכוש, ללא קשר להגדרת מצב הלחימה עצמה מבחינות אחרות.

פיצוי על נזק ישיר
הנזק הישיר מרקטות ופצצות למבנים מחושב לפי עלות התיקון, אך כולל גם נזקים כלכליים מהשבתת העסק. מי שרכושו נפגע צריך לדווח על כך למס רכוש ברשות המסים, אשר שולח שמאי או מהנדס מטעמו כדי להעריך את היקף הנזק.

פיצוי על נזקים עקיפים
עסקים שנפגעו במה שמוגדר 'ישובי ספר', קרי, שדרות ו'עוטף עזה', זכאים לפיצוי גם על נזק עקיף, כמו שכר לעובדים שנעדרו, ירידה בהכנסות ואבדן הכנסות עתידיות.

איך מדווחים על נזק ?
רשות המסים מפרסמת מדריך ייעודי להגשת תביעות פיצויים על נזקי רכוש כאן. אזרחים שאינם דוברי עברית יכולים לקרוא אותו בתרגום לאנגלית, ערבית, רוסית, צרפתית ואמהרית. ניתן לפנות למוקד קרן הפיצויים בטלפון *4954.

מתי צריך להודיע?
ההודעה על התרחשות הנזק צריכה להיות מדווחת בתוך שבועיים מהתרחשותה. את התביעה לפיצויים יש להגיש בתוך שלושה חודשים ממועד התרחשות הנזק לרכוש.

אילו נזקים מכוסים ?
ניתן לתבוע פיצוי בגין נזק למבנה, נזק לחפצי בית, נזק לכלי רכב, ונזק לעסקים הנוגע לציוד ומלאי.

מהם הליכי ערעור על גובה הנזק שקבע מס רכוש ?
במידה ומעוניינים לערער על סכום הנזק, רשות המסים מפעילה 3 ועדות בהן ניתן לערער על שומות שנקבעו במס רכוש. לוועדות ניתן לפנות במייל Ararim@taxes.gov.il או בטלפונים: מזכירות ועדת ערר ירושלים 03-7400703, מזכירות ועדת ערר באר שבע 08-6293626, מזכירות ועדת ערר חיפה 03-7400703. את טופס הערר ניתן למצוא באתר רשות המסים כאן.

על מנת לשכנע את הועדה כי אנשי מס רכוש שגו בהערכת הנזק שלהם יש לשלוח מסמכים המבססים את הטענות הללו. במצב זה מומלץ לבחון האם משתלם לנפגעים לשכור שירותים ממומחים בתחומי השמאות, ההנדסה והגשת הערר עצמו באמצעות עורך דין המתמחה בתחום פיצוי על נזקי רכוש.

הגשת ערר איננה הליך מהיר במיוחד. ועדות הערר מועטות והתיקים המונחים בפניהן עלולים להיגרר במשך שנים רבות.

בעבר, החליטה המדינה על יצירת מסלולי פיצוי יעודיים "ירוקים" הנוגעים לאירועים מוגדרים כמו מבצע צבאי או שריפה, בהם נעשה מאמץ ממוקד בהאצת הליכי הערכת הנזק ותשלום הפיצוי למירב התובעים במהירות גבוהה.

החלטה כזו, צפויה להתקבל, אם בכלל, רק בתום מצב הלחימה הנוכחי.

תגמולים על נזקי גוף

אזרח או תושב ישראל שספג פגיעה גופנית זכאי לפיצוי אם הפגיעה נגרמה בשל פעולות איבה או טרור. לפיצוים זכאים גם תיירים שאינם נדרשים באשרה ודיפלומטים.

כיצד החוק מגדיר פעולת איבה ?
פעולת איבה מוגדרת כפגיעת גוף או נזק לרכוש כתוצאה מפעולות לחימה או פעולות של כוחות אויב של מדינת ישראל, פגיעת גוף או נזק לרכוש כתוצאה ממעשה אלימות או טרור שמבוצעים על ידי ערבים נגד יהודים/ישראלים בשל היותם יהודים או ישראלים, ולהפך.

החוק חל גם על פגיעות שהתרחשו בישראל, בשטחים שבהחזקתה וגם בחו"ל, אם מטרת הפגיעה הייתה פגיעה בישראל או בעם היהודי, או עם בוצעה ע"י ארגון שאלו מטרותיו. נפגעים בחו"ל יפוצו, אלא במקרה בו הם זכאים לתגמולים ממדינה זרה בה בוצעה הפגיעה.

מהן זכויות הנפגעים ?

  • תקופת הטיפול הרפואי

לפי דף יעודי באתר הביטוח הלאומי, נפגעי פעולות איבה זכאים להחזרי הוצאות על מגוון טיפולים רפואיים, החזרי הוצאות רפואיות,  טיפול נפשי לנפגעים שהפכו לנכים ותגמול כספי בתקופת הטיפול הרפואי.

גובה התגמול נקבע לפי גיל, סטטוס תעסוקתי ומספר הילדים הקטינים במשק הבית והוא ניתן למשך עד 9 חודשים.

גובה התגמול המינימלי הוא 6,439 ש"ח לחודש, ומחצית מכך לילדים בגיל 14-18.

  • תגמולי נכות

נפגע שנקבעו לו אחוזי נכות לצמיתות של 10-19% זכאי לתגמול חד פעמי שנע בין 50,000 ל-192,000 ש"ח, לפי אחוז הנכות כמפורט כאן.

מי שנקבעו לו אחוזי נכות לצמיתות גבוהים יותר זכאי לתגמול חודשי קבוע החל ב-987 ש"ח לחודש ועד 6,912 ש"ח. ככלל,  הסכום נקבע בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לו וגילו, אך במספר מצבי פגיעות חמורות תינתן תוספת תשלום כמפורט כאן.

במקרה שקורבן האלימות נפטר, בני משפחתו זכאים ל-3 שנים של תשלומי תגמולים נוספים כמפורט כאן.

נפגע בגיל העבודה, שאיבד 25% או יותר מכושר עבודתו, עשוי להיות זכאי גם לתשלום חודשי מקרן הפנסיה שלו , בהתאם לתנאי הפוליסה הספציפית בה הוא מבוטח.

  • זכויות והטבות נוספות

נפגעי פעולות איבה זכאים להטבות וזכויות נוספות בתחומי ניידות, רכישת דירה, ליווי וסיעוד לנכים. פירוט כלל הזכאויות מופיע באתר "כל-זכות" כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!