דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דו״ח חמור של מבקר המדינה על רשות הכבאות וההצלה: ״מחסור בכבאים, ברכבים ובציוד״

רשות הכבאות וההצלה מילאה רק 72% מהתקנים שאושרו לה לתפקידים מבצעיים | גם אם תעמוד בתוכניות ההצטיידות שלה לשנת 2023, עדיין יחסרו לרשות 65 כבאיות

נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נציב הכבאות רב טפסר דדי שמחי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דו"ח חדש של מבקר המדינה, מצא שרשות הכבאות וההצלה איישה רק 72% מהתקנים שאושרו לה לתפקידים מבצעיים. מתוך 2,289 משרות מבצעיות שנקבעו בהתאם לתרחישי הייחוס מ-2018, אויישו בפועל רק 1,641 משרות.

את תרחיש הייחוס לשגרה ולמלחמה מכינה רשות הכבאות וההצלה עצמה, אחת לחמש שנים, בהתבסס בין היתר על הצפי שלה לכמות אירועים מבצעיים מקבילים בפרק הזמן העמוס ביותר ברמת התחנות האיזוריות. מתוך תרחיש הייחוס אמורה להיגזר כמות המשאבים וכוח האדם הנדרשים לרשות.

מבקר המדינה נמצא שגם אם תאושר ותבוצע התוכנית הרב שנתית לגיוס כבאים של המינהל לשנים 2019-2023 – עדיין יחסרו בסופה לרשות 554 עובדים, כ-17% ממספר העובדים הנחוץ בהתאם לתרחישי הייחוס – על פיו נחוצים בישראל בשגרה כ-3,336 לוחמי אש.

גם מספר תחנות הכיבוי אמור לצמוח על פי יעדי הרשות לשנת 2023 ל-159 בלבד, בעוד תרחיש הייחוס משנת 2018 קובע שנחוצות 194 תחנות כיבוי. מספר רכבי הכיבוי צפוי לצמוח ל-649, בעוד המספר הנחוץ הוא 734, ומספר מסוקי ומטוסי הכיבוי צפוי להישאר על 20, בעוד תרחיש הייחוס דורש שיהיו ברשות הכבאות 24 כלים.

מעבר למחסור בכח אדם ובציוד,  מבקר המדינה מצא כי נכון לנובמבר 2020 בוצעו רק 70% מפעולות ההדרכה שאמורות היו להתבצע באותה התקופה, וכי בשנים האחרונות הרשות איננה מצליחה לממש את תכניות האימונים שהיא עצמה קבעה כהכרחית על מנת להביא את המערך לכשירות מבצעית מספקת.

בין היתר, המבקר מציין כי לא בוצעה עבודת מטה ולא הוכנה תוכנית למענה לאירועים של שריפות תת קרקעיות כגון במנהרות רכבת. בעבר הוכשרו העובדים בתחום זה במתקנים מתאימים בחו"ל, אולם מבקר המדינה ציין כי אימונים אלו הופסקו בהחלטת נציב הכבאות, דדי שימחי, כתגובה לצעדים ארגוניים שנקט ארגון העובדים. עוד ציין המבקר כי גם בתחומים נוספים נמצאו ליקויים ברמת הכשירות: כיבוי וחילוץ מבניינים רבי-קומות, כיבוי במערכות לייצור אנרגיה, טיפול באירועי חומרים מסוכנים וחילוץ ממעליות.

כוחות כיבוי והצלה באשדוד (צילום: כיבוי והצלה)
כוחות כיבוי והצלה באשדוד (צילום: כיבוי והצלה)

ביחס לכשירות הכבאים, מבקר המדינה מציין כי טרם נכנסו לתוקפם מדדים מחייבים לבחינת כשירות לוחמי האש, רמת הכושר הגופני שלהם והתאמת מצבם הרפואי לביצוע תפקידם כראוי, זאת בין היתר על רקע אי הגעה להסכמות באשר למענה הראוי ללוחמי אש שנפגעו במהלך שירותם ויימצאו בילתי כשירים. המבקר הציע כי השר לביטחון פנים ישקול להסדיר את הנושא תוך צמצום עד כמה שאפשר של הפגיעה בכבאים שאינם יכולים להמשיך ולשרת בתפקידים מבצעיים ותוך הידברות עם נציגות העובדים.

ברשות הכבאות וההצלה מגלגלים את האשמה על הליקויים שמצא מבקר המדינה לארגון העובדים: "מדובר בדו"ח נוקב וחשוב המתריע על פגיעה קשה בכשירות המבצעית של מערך כיבוי והצלה בשל שיבושים ועיצומים אין ספור שנוקטים ועד העובדים וההסתדרות  לאורך שנים.

״המבקר מאבחן ומצביע באומץ על נזק מצטבר שנגרם לכשירות המקצועית של לוחמים תוך שהוא קושר ישירות בין צעדים ארגונים פראיים, כמעט כשגרה שנוקט ועד הכבאים לפגיעה בתרגילים, אימונים, הדרכות והכשרות שמובילה הרשות. יש בכך כדי להוות תמרור אזהרה לציבור על הנזק וההשלכות המבצעיות ההרסניות הנגרמות למערך חירום לאומי כתוצאה מעיצומים ושיבושים עליהם מכריז ועד הכבאים חדשות לבקרים״.

מארגון עובדי מערך הכבאות נמסר בתגובה לדו"ח: "ארגון העובדים מודה למבקר המדינה על הדו"ח החשוב, המעמיק והנוקב שמשקף מציאות עגומה מאוד במערך הכבאות לישראל. לאחר ארבע שנות כהונתו של נציב הכבאות, בהן הוא התגאה חדשות לבקרים בעשייתו, הגיע מבקר המדינה והציב בפניו מראה שחשפה את האמת המרה".

עוד הדגישו בארגון העובדים כי הנחיית המבקר להיכנס עמם ועם ההסתדרות למו"מ מדגישה את הלגיטימיות של ארגון עובדי הכבאות, נוכח העימותים שאפיינו את השנים האחרונות ביחסי העבודה בארגון. "להאשים את ועד העובדים באי גיוס עובדים, בביטול הכשרות שעשה נציב הכבאות בעצמו, באי הקמת מתקני אימונים, באי הצלחה לגייס מדריכי מעליות בקורסים וכו' – מצביעה יותר מכל על בריחה מאחריות והסטת האש, בצורה בזויה ונלוזה, לכיוונים שאליהם לא כיוון המבקר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!