דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד האוצר: נגבש חל"ת דיפרנציאלי לענף התיירות

ענפי תיירות והתעופה לא חזרו לשגרה, והמצוקה בהם צפויה להחריף עם תום החל"ת עוד חודש | משרד האוצר: אנו מכינים תכנית סיוע ייחודית לענף

מורה דרך בהדרכת תיירים (צילום: אלבום פרטי)
מורה דרך בהדרכת תיירים (צילום: אלבום פרטי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר עובד על תכנית להמשך תשלום חל"ת באופן דיפרנציאלי לעובדי ענף התיירות, כך עולה מדיון שהתקיים היום (רביעי) בוועדת הכספים הזמנית.

נכון לעכשיו תשלום דמי האבטלה המיוחדים צפוי להסתיים לכל המשק בסוף חודש יוני, עוד פחות מחודש וחצי. מספר המשרות הפנויות אמנם הגיע לשיא בימים האחרונים, אבל ענף התיירות נותר מושבת, וצפוי להישאר בפעילות נמוכה עד הסרת מגבלות הכניסה בישראל ובעולם.

ח"כ קרן ברק (הליכוד) ציינה בפתח הדיון כי במסגרת הארכת תקופות החל"ת הועלתה שוב ושוב השאלה מה יקרה עם הענפים שישארו סגורים במועד סיום תקופת החל"ת וכי שר האוצר השיב כי כשתגיע העת יינתן מענה לענפים שיוותרו פגועים, וכי העת הזו הגיעה: "חשבנו שנהייה בממשלה מתפקדת, ואנחנו לא שם, אבל הציבור הזה צריך פתרונות ברורים לכמה וכמה ענפים. נמצאים פה ענף התעופה, סוכני הנסיעות, המלונאים, המגזר העסקי, מארגני התיירות, מדובר גם בחברות גדולות יותר וגם בעסקים קטנים שצריכים לדעת מה קורה איתם".

יו"ר ועד עובדי אל-על, שרון בן יצחק אמר בדיון: "היחידים שטסים היום אלה חברות התעופה הלאומיות, כל החברות הזרות לא טסות לישראל. יש לנו עוד 3,500 עובדים בחל"ת, ביוני החל"ת מסתיים, אנשים תחת הלוואות וחובות כבדים, האוויר היחידי שיש להם זה החל"ת שהם מקבלים. אנחנו מחזירים עובדים לפי פעילות, שהיא מצומצמת מאוד. פיטרנו כ-2000 עובדים, על מנת לשמר עובדים אנחנו צריכים את החל"ת".

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר אמר כי "ישראייר 450 ימים בתוך המשבר הזה, ולא פסקנו לטוס, הטסנו הכי הרבה נוסעים ועדיין רק כמחצית מהעובדים עובדים. יש 200 עובדי חברה שממתינים בבית, ועוד מאות כאלה בחברות הבנות. יש כוח אדם מקצועי ואיכותי שיושב בבית ועד סוף יוני אין סיכוי שנוכל להחזיר אותו, אולי 10 אחוז מהאנשים יחזרו, תלוי בהפסקת האש".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: " כרגע נתנו לנו תעודת פטירה לסוף חודש יוני, אנחנו סופרים את הימים לראות מה יהיה. אנחנו מייצגים את הרוב המוחלט שעוסקים רק בתיירות הנכנסת. אנחנו קבוצה קטנה ונבחרת של 140 חברות ו-2,000 עובדים שמייצרים 8 וחצי מיליארד שקלים בהכנסות ממט"ח. אנחנו השמן בגלגלי התעשייה שמביא את התיירים, אנחנו מביאים את הכסף לחשבונות ומפזרים את זה לפחות ל-40 אלף אנשים בארץ. גם כיום יש 30 אלף תיירים שנכנסים כל חודש לארץ.

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות: "הענף הזה היה בבום הכי גדול והתרסק מ-5 מיליון תיירים שהיינו אמורים לקבל בדצמבר 2020 –  כל התעשייה נערכה, עוד אוטובוסים, עוד קומות במלונות, עוד מטוסים. תשתית התיירות הנכנסת שלנו בסכנה גדולה, כי אנחנו פשוט מאבדים תשתית – ערים כמו ירושלים, טבריה, נצרת,  אלה ערי שממה כרגע, אם הם עובדים זה רק בסופי שבוע וחופשות, ואז קרה מה שקרה ב-10 ימים האלה.

האוצר עובד על תכנית סיוע נוספת

נעם דן, משרד האוצר אמר כי "אנחנו מכירים את הפגיעה היחידית בענף, הוא קיבל מענים שונים והוא הענף היחידי שקיבל סיוע בנוסף לתוכניות הכלליות, סיוע ייחודי לצורך שיווק ושימור עובדים, עבור המלונות ניתן מענק ייחודי של 300 מיליון שח. איים ירוקים, אירועי תוכן.

"אנחנו בשיח עם משרד התיירות לגבי הרחבת הסיוע לענף התיירות – הארכת חל"ת בצורה דיפרנציאלית כדי לא לפגוע בענף, מענק חזרה לעבודה ועוד, אנחנו בונים מתווה ביחד עם משרד התיירות. לצד זה יש גם סיוע ייעודי 90 מיליון שח לגליל והגולן, כאשר עובדים על הנוהל בימים אלא, הארכה של קרן השיווק וצעדים נוספים".

בסיכום הדיון נכתב נאמר כי בוועדת הכספים מצפים ממשרד האוצר להציג את התכנית המפורטת בשבוע הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!