דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירן

מומחה לאיראן: "ארצות הברית בדרך חזרה להסכם הגרעין, זה עניין של זמן"

נשיא איראן אמר שארצות הברית הסכימה להסיר את הסנקציות, והצדדים מביעים אופטימיות לגבי חזרה להסכם מ-2015 | ד"ר רז צימט מהמכון למחקרי ביטחון לאומי: "ארצות הברית ואיראן מחפשות את הדרך לחזור להסכם בלי שייתפסו כמי שוויתר לצד השני"

נשיא איראן חסן רוחאני. (AP Photo/Vahid Salemi)
נשיא איראן חסן רוחאני. (AP Photo/Vahid Salemi)
אוריאל לוי

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר הבוקר (חמישי) ששיחות הגרעין עם המעצמות הבשילו לכדי הסכמה, וכי הסנקציות המרכזיות שהוטלו על ארצו יוסרו בקרוב. רוחאני ציין כי השיחות מתמקדות כעת בפרטים טכניים. "עשינו צעד גדול והגענו להסכם עקרוני", אמר הנשיא האיראני, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות רויטרס. "הם הסכימו להסיר את הסנקציות על הנפט, התעשייה הפטרוכימית, ספנות, ביטוח, בנקים והבנק המרכזי".

לדבריו, המעצמות מבינות כי הסנקציות כשלו, והוא הביע אופטימיות לגבי הסרתן. בריאיון לטלוויזיה הממלכתית בטהראן, אמר אתמול סגן שר החוץ של איראן, עבאס ארקצ'י, כי "אפשר לומר שמסגרת העבודה ומבנה ההסכם הוגדרו, וכעת מתנהל משא ומתן על סעיפים רבים". השיחות בווינה התחדשו לפני שבועיים, בין הצדדים שנותרו בהסכם: איראן, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה.

ד"ר רז צימט (תמונה באדיבות המצולם)
ד"ר רז צימט (תמונה באדיבות המצולם)

"השמפניות בווינה עוד לא נפתחו", אומר ל'דבר' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. "הכיוון הוא ברור. ברגע שממשל ביידן הודיע כי בכוונתו לחזור להסכם הגרעין ולא להסכם חדש או שונה, אז ברור שזה רק עניין של זמן. שמענו גם מהנציגים האירופאים והרוסים שמשתתפים בשיחות הגרעין, שהכיוון הוא חיובי. את האמריקאים עוד לא שמענו ואם להיות כן, קשה לי להאמין שההסכם ייחתם בחודש הקרוב לפני הבחירות באיראן".

כיצד הבחירות באירן משפיעות על ההתקדמות?
"חסן רוחאני, שיסיים את תפקידו כנשיא בעוד כחודש, רוצה להציג הצלחות כדי לחזק את המחנה שלו בבחירות. הוא אמנם לא מתמודד, אבל הוא מבקש לחזק את מחנה תומכיו, בהם סגנו, אסחאק ג'האנגירי, שמתמודד בבחירות, ואת יו"ר המג'לס – הפרלמנט האיראני – לשעבר עלי לאריג'אני, שנחשב לשמרן יותר מרוחאני, אבל עשוי לזכות בתמיכת חלק מתומכיו של הנשיא במחנה הרפורמיסטי והפרגמטי".

ומה בינתיים? איראן ממשיכה להעשיר אורניום?
"כן, לרמה של 20% ובמידה פחותה גם ל-60%, כפי שהיא הכריזה לפני כחודש בעקבות הפיצוץ במתקן בנתנז. היא תמשיך להעשיר אורניום ולקדם את תכנית הגרעין שלה כל עוד לא ייחתם ההסכם".

לאחר שיחתם ההסכם איראן תגלגל את הישגיה אחורה?
"לפי ההסכם לאיראן אסור להחזיק אורניום מועשר ברמה של מעל ל-3.5%, כך שהיא אמורה לגלגל את הישגיה לאחור. כל שאלות התזמונים: מה קורה קודם, הסרת הסנקציות או גלגול היכולות הגרעיניות לאחור, הן כנראה אלה שעוד לא נפתרו במשא ומתן. ארצות הברית ואיראן מחפשות את הדרך לחזור להסכם בלי שיתפסו כמי שוויתר לצד השני, ולכן עדיין קיימים כנראה חילוקי דעות טכניים מסוימים".

גם באיחוד האירופי מקווים ששיחות הגרעין יישאו פרי לפני הבחירות באיראן. אנריקה מורה, הנציג האירופי שאחראי על תיאום השיחות בין טהראן לוושינגטון, אמר אתמול כי הוא בטוח שהצדדים יגיעו להסכם. "אני חושב שאנחנו במסלול הנכון", אמר מורה, וציין כי יש הבנה משותפת בנוגע להסרת הסנקציות ותנאי חזרתן של ארצות הברית ואיראן להסכם המקורי מ-2015. עם זאת, דיפלומטים בכירים מבריטניה, צרפת וגרמניה, הדגישו כי עדיין קיימות מחלוקות משמעותיות.

השליח הרוסי, מיכאיל אוליאנוב, אמר שהוא מקווה שבשבוע הבא יחל הסבב הסופי של השיחות, ובמשרד החוץ בארצות הברית אותתו על התקדמות מסוימת בין הצדדים. השליח האמריקני רוברט מאלי ישוב השבוע לארצות הברית ובתחילת השבוע הבא תחזור המשלחת לווינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!