דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התקציב הדו שנתי

מחאת הצפון / תושבי קרית שמונה חסמו את צומת כח: "ממשלת ישראל מתנתקת מהגליל"

מאות מתושבות ותושבי הצפון מוחים על מה שהם מכנים הפקרות של תושבי הגליל. למרות ההבטחות שניתנו, הגליל לא נכלל בתקציב הדו-שנתי, "המדינה מאלצת אותנו לחזור למרכז" אומרים צעירי האזור.

הפגנת 'שינוי כיוון' בצומת כח 25/8 (צילום: דבר ראשון)
הפגנת 'שינוי כיוון' בצומת כח 25/8 (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

כמאתיים מתושבי קריית-שמונה והגליל העליון הפגינו אתמול בדרישה מהממשלה לעמוד בהבטחותיה, ולתקצב את התוכנית הלאומית לצפון. התושבים זעמו וקראו קריאות בגנות ראש הממשלה והשרים כחלון, דרעי ובנט על כך שהם מפרים את ההבטחות שפיזרו בשנתיים האחרונות על תוכנית חומש בעלות של 18 מיליארד שקלים לשיקום הצפון. במהלך ההפגנה חסמו התושבים את התנועה בצומת כח מספר פעמים, אך נמנעו מעימות עם השוטרים.

מארגני ההפגנה הפעילים בקבוצת 'שינוי כיוון' מבטיחים כי זו הסנונית הראשונה, ובכוונתם לחסום כל שבוע צומת אחר, עד שהממשלה תשכיל לתקצב את התוכנית הלאומית לצפון. משה קקון (34) תושב קרית שמונה ופעיל בקבוצת 'שינוי כיוון' הסביר את הסיבות לקיום ההפגנה, "כמה שנים כבר מדברים על תוכנית לאומית לצפון. מדברים על כמה מיליארדים לחמש שנים. זו תוכנית שגובשה על ידי רשויות המדינה, על ידי משרד הכלכלה, ואריה דרעי מונה לעמוד בראש התוכנית. ביום חמישי לפני שבועיים הממשלה מתכנסת לאשר את התקציב, והופ אין זכר לתוכנית, לא הקצו לה שקל אחד! אני שואל את בנט, שהיה פה והתחייב לתוכנית והבטיח שזה יהיה תנאי מבחינתו לכניסה לממשלה, אני שואל את כחלון שהיה פה לפני ארבעה חודשים והצהיר שהוא יתמוך בתוכנית, אני שואל את נתניהו שאמר בוועידת הגליל ה-8 "בואו צעירים לגליל", איפה הכסף?"

הפגנת תושבי ותושבות הגליל "מה קרה להבטחות מוועידת הגליל?" ( צילום: דבר ראשון )
הפגנת תושבי ותושבות הגליל "מה קרה להבטחות מוועידת הגליל?" ( צילום: דבר ראשון )

"התוכנית" ממשיך קקון, "הייתה אמורה להביא לגליל מנועי צמיחה. יש פה פוטנציאל אדיר של תיירות ותעסוקה, ונשארנו עם מפעלי הטקסטיל הכושלים. אנחנו רוצים שיעשו לאזור שלנו מה שעשו בבאר שבע עם הסיבר וההיי טק. הבטיחו לחברות שהממשלה תשתתף ב 40% משכר העובדים, הבטיחו הטבות מס. זה הרים את באר שבע, בלי תמיכה ממשלתית הגליל לא יתרומם."

על קבוצת 'שינוי כיוון' מספר קקון: "שינוי כיוון זו תנועה אזרחית שהוקמה ב-2011 כחלק מהמחאה החברתית. יש בה מאות חברות וחברים מכל האזור. יש בקבוצה חברים ממרצ ממפלגת העבודה, מהליכוד, כולנו ומהבית היהודי. אחת ההצלחות של הקבוצה הייתה הכנסת הגליל העליון לרפורמה בתחבורה הציבורית. כשהרפורמה פורסמה ראינו שאנחנו לא מופיעים אפילו על המפה שלה. הרמנו קול צעקה, רדפנו אחרי השרים והצלחנו להביא את הרפורמה גם לגליל העליון".

רז, סטודנט: "מי שהיום צריך לראות רופא באמצע הלילה צריך להגיע לצפת. גם תחבורה ציבורית נורמלית אין פה, מחכים לרכבת. כמה עולה להפעיל חדר מיון קדמי בשנה? מיליון וחצי שקל."

"הפעם אנחנו קצת פחות מנומסים ויותר תוקפניים. השרים וחברי הכנסת שאנחנו מדברים איתם קצת נעלבו מהמילים החריפות שלנו. אבל אין מה לעשות, הם יושבים בממשלה. אל מי נפנה אם לא לנבחרי הציבור שלנו?"

על אף כנס החירום שקיימו לפני כחודש ראשי הרשויות בצפון, עובדת היעדרם של ראש עיריית קירית שמונה וראש המועצה האזורית גליל עליון, איכזבה את באי ההפגנה. מי שכן התייצבו, היו בוגרי מכללת תל-חי שסיימו את לימודיהם, ומבקשים להישאר לגור בצפון. ביניהם מצאנו את נטע-לי ביזאווי (26) שעברה מתל אביב לקרית שמונה. סיימה תואר בעבודה סוצייאלית, ומבקשת להישאר ולחיות באצבע הגליל.

"לא מפחדים מחיזבאללה - מפחדים מהממשלה" הפגנת תושבי ותושבות הצפון 25/8 ( צילום: דבר ראשון )
"לא מפחדים מחיזבאללה – מפחדים מהממשלה" הפגנת תושבי ותושבות הצפון 25/8 ( צילום: דבר ראשון )

סיימת את התואר. מה את עדיין עושה פה? למה את לא חוזרת לתל אביב?
"ממש לא. אני ובן הזוג שלי רוצים להישאר כאן, ואנחנו לא היחידים. יש הרבה מאוד סטודנטים שהגיעו ללמוד כאן, סיימו את התואר ורוצים להישאר. אנחנו יודעים שנקבל פה שכר נמוך יותר ב-2000 שקלים לחודש, ועדיין רוצים להישאר פה. חבל מאוד שאי אפשר למצוא פה פרנסה, והמדינה מאלצת אותנו לחזור למרכז.

ממשלת ישראל הבטיחה תקציב שיאפשר להשאיר פה צעירים, לפתח פה חממה טכנולוגית, לייצר מקומות עבודה. בוועידת הגליל בעכו ראש הממשלה הצהיר הצהרות, כחלון דיבר יפה, ובסוף התקציב עובר ואנחנו נשארנו עם ההבטחות.

אנחנו מתכוננים למלחמה ארוכה. אנחנו מאמינים שמיום ליום יצטרפו אלינו עוד תושבים ותושבות להרים קול צעקה. הרבה אנשים כבר מיואשים מהמצב כאן, אבל יש גם הרבה צעירים שרוצים להישאר כאן ומוכנים להילחם על זה."

רז (27), גם הוא בוגר תואר ראשון במכללת תל חי מוסיף "אומרים לנו שאין כסף. אנחנו מדברים על הבטחה של 18 מיליארד לתקופה של חמש שנים. עכשיו מעבירים תקציב של 740 מיליארד שקלים לשנתיים, זה חלקיק. לאנשים מקריית-שמונה מכון ההקרנות הקרוב ביותר נמצא בחיפה, ואת חדר המיון הקדמי סגרו לפני שנתיים. מי שהיום צריך לראות רופא באמצע הלילה צריך להגיע לצפת. גם תחבורה ציבורית נורמלית אין פה, מחכים לרכבת. כמה עולה להפעיל חדר מיון קדמי בשנה? מיליון וחצי שקל. בית חולים שדה שפתחו לסורים ברמת הגולן עולה 40 מיליון שקל בשנה. המדינה שלי דואגת לי פחות מאשר לפצוע הסורי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!