דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

"קריסתה של דוקטרינת ההסדרה": סיכום המערכה דרך עיני חמאס

ד"ר מיכאל מילשטיין: "חמאס לקח את הסיכון מתוך הבנה שתהיה לכך תגובה אבל זה ישדרג את מעמדו"| גיא אביעד: "חמאס ניצל את ההתחממות בירושלים בשביל לצבור נקודות בזירה הפלסטינית"

לוחמים בגדודי אז-א-דין אל קאסם של חמאס ליד הריסות בניין בעזה, לאחר הפסקת האש. " נפגעו מעט מחבלים בהשוואה לעופרת יצוקה וביחס לכוחות שעומדים לרשות חמאס" (צילום: Photo by Fatima Shbair/Getty Images)
לוחמים בגדודי אז-א-דין אל קאסם של חמאס ליד הריסות בניין בעזה, לאחר הפסקת האש. " נפגעו מעט מחבלים בהשוואה לעופרת יצוקה וביחס לכוחות שעומדים לרשות חמאס" (צילום: Photo by Fatima Shbair/Getty Images)
אוריאל לוי

"חמאס יזם את המערכה הזו והפגין לאורכה יכולת עמידה מתמשכת", אומר ל'דבר ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז משה דיין. "ההצלחות הצבאיות של החמאס ניכרות במספר הגדול של הרקטות שנורו לישראל, בתזמון המטחים ובכך שטווח הירי שלו איים על רוב תושבי המדינה.

"לצד זה הלגיטימציה הציבורית שחמאס זכה לה בקרב הפלסטינים הייתה רחבה, וזה נוכח הצגת המערכה כעימות שתכליתו הגנה על ירושלים. חמאס הצליח להתסיס במידה פחותה את הגדה המערבית, ובלי שממש התכוון לכך גם את ערביי ישראל".

מיכאל מילשטיין. "הלגיטימציה הציבורית שחמאס זכה לה בקרב הפלסטינים הייתה רחבה" (צילום: אלבום פרטי)
מיכאל מילשטיין. "הלגיטימציה הציבורית שחמאס זכה לה בקרב הפלסטינים הייתה רחבה" (צילום: אלבום פרטי)

גיא אביעד, מזרחן החוקר תנועות אסלאמיות פונדמנטליסטיות, מסביר ש"למרות כל המכות שחמאס ספג ב-11 ימי הלחימה, הוא גילה יכולת מרשימה של פיקוד ושליטה בכוחות שלו ובכל מה שמתרחש ברצועת עזה. חמאס אמר שינצור את האש בשעה 02:00 והרקטות באמת הפסיקו בדיוק בשעה הזו, מה שמעיד על שליטה מלאה במתרחש למרות כל הפגיעות שספג.

"אם נסכם את הפגיעות נראה שחמאס ספג אבדות במטרו, ביחידות קומנדו, בכלים הימיים, ובמערך ייצור הרקטות. אבל עדיין לא ברורה מה מידת הפגיעה במטרו, מה אחוז המנהרות שנפגע וכמה עוד נותרו לו, כמה אנשים שלו מצאו את מותם בהפצצות האלה. התמונה עוד לא ברורה. מה שכן ברור זה שהזרוע הצבאית של חמאס עובדת כמו מכונה משומנת, עובדים מסודר.

כביש שהתמוטט לתוך ה"מטרו" של החמאס לאחר תקיפה של חיל האוויר. ""עדיין לא ברורה מידת הפגיעה ב'מטרו' וכמה לוחמי חמאס נהרגו" (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
כביש שהתמוטט לתוך ה"מטרו" של החמאס לאחר תקיפה של חיל האוויר. ""עדיין לא ברורה מה מידת הפגיעה במטרו, מה אחוז המנהרות שנפגע וכמה עוד נותרו לו" (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

"בכל פעם שחמאס ביצע תקיפה משמעותית – זמן קצר אחר כך הזרוע הצבאית פרסמה כרוז ובו דיווחה על התקיפה. זה מעיד על חיבור בין מערך הדוברות לבין הכוחות שמבצעים את התקיפה בשטח. דבר נוסף שראינו זה איך חוליות הנ"ט שלו עובדות, איך הן מגיבות במהירות – חוליות שסורקות את הגדר וברגע שיש הזדמנות לא מפספסים אותה.

גיא אביעד. "הזרוע הצבאית של חמאס עובדת כמו מכונה משומנת" (צילום: אלבום פרטי)
גיא אביעד. "הזרוע הצבאית של חמאס עובדת כמו מכונה משומנת" (צילום: אלבום פרטי)

"גם המערך הרקטי הראה עמידות, לפני המערכה ובמהלכה מנהיגי חמאס הודיעו שיש ביכולתם להמשיך ולשגר רקטות לעבר ערי ישראל במשך חודשים, אני לא הייתי מזלזל באמירות אלה. ראינו שגם לאחר 11 ימי תקיפות אינטנסיביות של חיל האוויר חמאס ממשיך לשגר רקטות בקצב די גבוה. מבחינת פגיעה באנשי חמאס, נפגעו מעט מחבלים בהשוואה לעופרת יצוקה וביחס לכוחות שעומדים לרשות חמאס".

למה חמאס יצאו למערכה?
מילשטיין: "קודם כל יש כאן עניין אותנטי הנוגע להר הבית. אסור לזלזל בזה. דבר נוסף זה ההבנה של חמאס שיש כאן אופציה לשדרוג מעמדם בקרב הציבור הפלסטיני. חמאס רוצה להוכיח שהוא המנהיג, הוא שמגן על ירושלים, והתנאים הפעם היו לא רעים: ישראל במשבר פוליטי, הרשות הפלסטינית חלשה, זירה בינלאומית שדי ביקורתית כלפי ישראל ולגיטימציה דתית שמגיע מהפרשה בשיח' ג'ראח.

"אז חמאס לקח את הסיכון הזה של שיגור רקטות לירושלים מתוך הבנה שתהיה לכך תגובה אבל לאורך טווח זה ישדרג את מעמדו של חמאס לעתיד, לבחירות שיהיו או לא יהיו ברשות הפלסטינית, ליום שאחרי אבו מאזן".

שיגור רקטות מרצועת עזה אל עבר ישראל. "המערך הרקטי הראה עמידות" (צילום: פלאש 90)
שיגור רקטות מרצועת עזה אל עבר ישראל. "המערך הרקטי הראה עמידות" (צילום: פלאש 90)

אביעד: "השנוי האסטרטגי של חמאס הגיע אחרי שאבו מאזן הודיע ב-30 באפריל על ביטול הבחירות. חמאס היה מנצח את הבחירות האלה אילו היו מתקיימות, ומדובר בשלוש מערכות בחירות – למועצה המחוקקת, לנשיאות ולבית הנבחרים של אש"פ שמייצג את כל הפלסטינים בעולם.

"חמאס הגיע לבחירות עם רשימה אחת ששמה: "ירושלים הבטחתנו". הפת"ח לעומת זאת הגיעו לבחירות מפולגים לארבע רשימות שונות. ביטול הבחירות נתפס על ידי חמאס כגניבת השלטון על ידי אבו מאזן אחרי שנים וחודשים של דיונים קדחתניים. ביטול הבחירות יצר טריגר להסלמה, וזה תוך ניצול חודש הרמדאן על כל המשמעויות הדתיות שלו, והבנה שהרחוב הפלסטיני גועש על רקע טעויות של משטרת ישראל בירושלים.

"ארבעה ימים בלבד לאחר שאבו-מאזן ביטל את הבחירות לרשות הפלסטינית יצא מהמחשכים מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אחרי שהוא לא התבטא בפומבי מספר שנים. דף התייחס למתרחש בהר הבית ובשיח' ג'ראח והזיר את ישראל שאם זה ימשך חמאס תגיב לכך בעצמה.

"שלושה ימים לאחר מכן היה יום שישי האחרון של חודש הרמדאן. היו מהומות על ההר והתנגשויות עם המשטרה, סדר גודל של 200 פצועים. למחרת המשטרה עשתה את הטעות השניה שלה כשחסמה את כביש 1 וגרמה למתפללים ללכת ברגל להר הבית. הלכו קילומטרים, בזמן שהם בצום והיה יום חם, מבחינתם זה נתפס כהשפלה – וזה שיחק לידיו של החמאס. השילוב של כל הגורמים האלה הם שהובילו את חמאס לפתוח את המערכה.

ערבים ישראלים צועדים על כביש אחד, לאחר שאוטובוסים נחסמו בדרך להר הבית. "מבחינתם זה נתפס כהשפלה" (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
ערבים ישראלים צועדים על כביש אחד, לאחר שאוטובוסים נחסמו בדרך להר הבית. "מבחינתם זה נתפס כהשפלה" (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)

"אבו מאזן ניצל את ירושלים כדי לבטל את הבחירות ולהציל את תנועת הפת"ח ממפלה, וחמאס ניצל את ביטול הבחירות ואת ההתחממות בירושלים בשביל לפצות על אבדן הניצחון בבחירות ולצבור נקודות בזירה הפלסטינית בלעדיהן".

מה חמאס השיגו מהמערכה?
"חמאס חבולים, הם הופתעו מעצמת התגובה של ישראל" מסכם מילשטיין, ששימש כיועץ לעניינים פלסטינים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים (2018-2015) וכראש הזירה הפלסטינית באגף המודיעין של צה"ל. "אבל הם לא מוכים או כנועים והם בהחלט חשים גאווה על הצלחתם לקצור הישגים אסטרטגיים רבים. כאן המקום לציין שבזכות מערכת כיפת ברזל סוכלו מרבית הרקטות ששוגרו מעזה, ונוסף לכך חמאס לא הצליחו לקדם פיגועים בשטח ישראל, לתקוף מהאוויר, מהים או בסייבר, והאינתיפאדה השלישית עוד לא פרצה.

וחמים בגדודי אז-א-דין אל קאסם של חמאס בבית חנון לאחר הפסקת האש. "אני מניח שהם ממש לא מצטערים על ההחלטה לשגר רקטות לירושלים" (צילום: עטיה מוחמד/פלאש90)
וחמים בגדודי אז-א-דין אל קאסם של חמאס בבית חנון לאחר הפסקת האש. "אני מניח שהם ממש לא מצטערים על ההחלטה לשגר רקטות לירושלים" (צילום: עטיה מוחמד/פלאש90)

"אני מניח שהנהגת חמאס די מרוצה מתוצאות סבב הלחימה. אני מניח שהם ממש לא מצטערים על ההחלטה לשגר רקטות לירושלים. יכול להיות שהם יתחקרו את עצמם ויפיקו לקחים, אבל אני לא חושב שזה מגיע מתוך חרטה אלא כלמידה לקראת המערכות הבאות.

מה ניתן ללמוד מהמערכה?
"קודם כל אני מבין עד כמה התקשורת בינינו לבין חמאס לקויה. כל פעם אותו הסיפור, מתגלגלים להסלמה בגלל חוסר הבנה הדדי. אף צד לא מפרש נכון את הצד השני. ישראל לא הבינה שחמאס משנה כאן את המשוואה למרות שחמאס הודיעו על כך בריש גלי. מנהיגי חמאס צעקו את זה בפומבי שבוע לפני ששיגרו רקטות על ירושלים. ומצד שני גם חמאס לא ידעו להעריך את העצמה בה נגיב, הם חשבו שתהיה תגובה נקודתית בלבד.

"מה שקרה כאן זה קריסתה של דוקטרינת ההסדרה. כבר שנה וחצי שישראל פועלת לשיפור המצב האזרחי בעזה מתוך תפיסה שהגזרים שנותנים להם ישכנעו אותם שלא לתקוף את ישראל. חמאס שם את ירושלים על השולחן ולא מעניין אותו ההסדרה וההטבות שישראל נותנת.

"חמאס יצא למלחמה על אידאולוגיה ופוליטיקה, ולא בשביל לשפר את תנאי האזרחים. הממשלה נתנה לקטאר להעביר דולרים לעזה, עודדה את הייצוא מעזה, נתנה היתרים לסוחרים ולפועלים לעבור, פתחה את מרחב הדייג – ומה יצא מזה? בדיוק ההיפך ממה שרצינו. עכשיו עולה השאלה מה יהיה מחר? האם נחזור לתנאי ההסדרה? נמשיך לתת לקטארים להעביר דולרים? אני חושב שצריך להקפיא את כל ההסדרים האלה.

"הדימוי שלנו בעיני חמאס נפגע. ההרתעה התרופפה. אני חושב שזה נובע מכמה סיבות – גם מההבנה שלהם שאנחנו מעריכים את ההסדרה יותר מדי. בסוף הם שיצאו למלחמה בזמן שאנחנו שקועים בקונספציה של הסדרה. לצד זה הם מבינים את המשבר הפוליטי שלנו ורואים בו חולשה. וגם לא הצלחנו לפגוע בהנהגת חמאס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!