דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הר געש פעיל התפרץ בקונגו, אלפים ברחו לרואנדה השכנה

אלפי תושבים נמלטו מהעיר גומה בצפון-מערב המדינה האפריקנית, ומאשימים את הרשויות בכך שלא התריעו בזמן על ההתפרצות: "אנחנו כבר בפסיכוזה טוטלית"

לבה זורמת מהר הגעש ניאראגונגו בקונגו (צילום:AP Photo/Miguel Morenatti)
לבה זורמת מהר הגעש ניאראגונגו בקונגו (צילום:AP Photo/Miguel Morenatti)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הר הגעש ניאראגונגו שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, התפרץ אתמול (שבת) לראשונה מזה כעשרים שנה. ההתפרצות מאיימת על תושבי העיר הסמוכה גומה, שבמחוז קיוו הצפוני, בה חיים כשני מיליון תושבים.

ההר התפרץ בשעות הלילה ועדי ראיה דיווחו שהשמיים נצבעו באדום ושהכביש הראשי בין גומה לעיר בני, התכסה בלבה רותחת. גם החשמל בחלקים נרחבים מגומה נותק. המונים ניסו להימלט מהאיזור ועד כה לא דווח על נפגעים בנפש.

נשיא קונגו, פליקס צ'יסקדי, הודיע שיקדים את חזרתו מאירופה כדי לרכז את מאמצי הסיוע לאזור, והממשלה מסרה כי החלה במאמצים לפנות את התושבים מאזור הסכנה. רבים  ברחו ברגל, במכוניות ובאופנועים זמן קצר לאחר ההתפרצות, אל הגבול הסמוך עם רואנדה. רשויות ההגירה במדינה השכנה דיווחו כי כ-3,000 אנשים כבר חצו אותו. תושבים אחרים נמלטו בסירות אל לב אגם קיוו, ואחרים טיפסו על הר גומה כדי להקטין את הסיכוי להפגע מהלבה.

"אנחנו כבר בפסיכוזה טוטלית" אמר ל-AP זכריה פלוקו, תושב העיר. "כולם מפחדים. אנשים בורחים. אנחנו באמת לא יודעים מה לעשות". דורקס מבולאיי עזבה את ביתה כשעה לאחר שהר הגעש החל להראות את סימני ההתפרצות הראשונים. "ישבנו לאכול כשחבר של אבא התקשר אליו ואמר לו לצאת ולהסתכל החוצה" סיפרה מבולאיי, "אבא אמר לנו שההר מתפרץ ושאנחנו יוצאים לכיוון הר גומה כדי לברוח מהלבה". מבולאיי מאשימה את הרשויות בכך שלא התריעו בזמן על האפשרות שההר צפוי להתפרץ.

לבה זורמת מהר הגעש ניאראגונגו בקונגו (צילום: AP Photo/Justin Kabumba)
לבה זורמת מהר הגעש ניאראגונגו בקונגו (צילום: AP Photo/Justin Kabumba)

מונוסק"ו, כוח המשימה של האו"ם בקונגו, פרסם תמונות אוויר של ההתפרצות והבהיר כי הוא עוקב אחר מסלול ההתקדמות של הלבה. בינתיים נראה שהלבה לא זורמת בכיוון העיר גומה, לדבריו. הוולקנולוג צ'רלס בלגיזי מהמצפה הוולקני בגומה, אמר כי על פי ממצאים המבוססים על הכיוון שבו הלבה התחילה לזרום, נראה שהיא פונה לכיוון רואנדה ולא לכיוון גומה.

ההתפרצות הייתה צפויה, התקציב למרכז ההתרעות קוצץ

בשנה שעברה הזהירו בכירים במצפה כי אגם הלבה של ההר הולך ומתמלא, דבר שעשוי להצביע על התפרצות צפויה תוך מספר שנים, ואף עלולה להאיץ בשל אירועים גיאולוגיים כגון רעידת אדמה. ההתפרצות הקודמת של ניאראגונגו אירעה ב-2002 והביאה למותם של כ-250 בני אדם. יותר ממאה אלף איבדו את בתיהם, נמל התעופה הסמוך לעיר נפגע קשה ומסלולי ההמראה שלו כוסו בלבה. ההתפרצות הקטלנית ביותר של ההר הייתה ב-1977, אז למעלה מ-600 איש אבדו את חייהם.

גומה מהווה מוקד של הסוכנויות ההומניטריות הרבות שפועלות באיזור, בו אורבות גם קבוצות חמושות רבות, שמתחרות על השליטה במשאבי כרייה ומינרלים. הר הגעש ניאראגונגו קרוב גם לפארק הלאומי וירונגה, שם חיות גורילות ההרים האחרונות בעולם. זהו אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר כיום, ויש חשש שפעילותו לא נוטרה כראוי. זאת, בין השאר, בשל קיצוצים בסיוע שהעניק הבנק העולמי למצפה הוולקני המקומי, בעקבות האשמות בשחיתות.

באפריל בשנה שעברה, אירע אסון טבע נוסף במדינה האפריקנית, כשימת טגניקה הוצפה וגרמה למותם של עשרות ולאובדן בתיהם של כ-80 אלף איש בעיר אובירה, כ-200 קילומטרים מדרום לגומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!