דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
וואטסאפ

WhatsApp / אפליקצית ההודעות וואטסאפ מבקשת להעביר את המידע שלנו לפייסבוק

מידע על הרגלי הקנייה, הדעות הפוליטיות ומקומות הבילוי שלנו שווה הרבה מאוד כסף, וחברות הטכנולוגיה עושות הרבה כדי לזכות בו. פייסבוק למשל רכשה את וואטסאפ ב-22 מיליארד דולר. למה, ואיך זה משפיע עלינו?

אפליקציית וואטסאפ (צילום: Sam Azgor, מתוך Flickr).
אפליקציית וואטסאפ (צילום: Sam Azgor, מתוך Flickr).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חלק מפרטי החשבון שלכם בוואטסאפ עומדים להיות מועברים לפייסבוק, אלא אם תבקשו במפורש למנוע זאת. לפני יומיים שינתה אפליקציית וואטסאפ את תנאי השימוש בפעם הראשונה מאז נרכשה על ידי פייסבוק בסכום אסטרונומי כולל של 22 מיליארד דולר.

בהודעה שקיבלנו באפליקציה מבקשים קודם כל לאשר את תנאי השימוש החדשים הכוללים שיתוף מידע עם פייסבוק, ללא פירוט המידע שמשותף, אך מי שמקליק על "קרא עוד" מקבל את ההסבר הבא: "אפשרויות הבחירה שלך. אם אתה משתמש קיים, תוכל לבחור שלא לשתף את המידע מחשבון ה-WhatsApp שלך עם פייסבוק כדי לשפר את חוויות הפרסומות ומוצרים שלך בפייסבוק. למשתמשים קיימים המקבלים את התנאים ומדיניות הפרטיות המעודכנים שלנו יש 30 ימים נוספים לבצע בחירה זו על-ידי מעבר אל 'הגדרות' > 'חשבון'".

אל תאשרו את העברת המידע, אם אתם לא רוצים בזה. (צילום: מתוך pexels).
אל תאשרו את העברת המידע, אם אתם לא רוצים בזה. (צילום: מתוך pexels).

במילים אחרות, בפייסבוק, הבעלים של וואטסאפ, מעוניינים להרוויח כסף מהאפליקציה החינמית מבלי להכניס לתוכה פרסומות. אם תסכימו לשינויים – חלק מהמידע בחשבון הוואטסאפ, כולל כנראה מספר הטלפון, יועבר לפייסבוק לצורך שיפור איכות הפרסום שלהם בפלטפורמות אחרות. האפשרות הנוחה ביותר בעבור משתמשים שלא מבינים בתנאי שימוש או רואים בהם טרחה בלבד, היא לאשר את העברת המידע. במשך 30 יום יש עדיין אפשרות נוחה להימנע מהעברת מידע נוסף, אבל אם אישרת מספר הטלפון שלך – אצלם, ואולי עוד מידע. לא ברור איזו שליטה תהיה למשתמשים לאחר 30 ימי החסד שניתנו לנו על ידי ענקית הטכנולוגיה. באופן זה כנראה מקווים בפייסבוק לשאוב מקסימום מידע תוך מראית עין של אפשרות נוחה להימנע מכך, וזאת ככל הנראה כדי לחמוק מהאשמות על דיקטטורת העברת המידע.

בתנאים החדשים מובטח כי לאפליקציה אין גישה להודעות עצמן: "ההודעות שלך הן שלך, ואנו לא יכולים לקרוא אותן. כללנו ב-WhatsApp תכונות פרטיות, הצפנה מקצה-לקצה, ותכונות אבטחה שונות מובנות. איננו מאחסנים את ההודעות שלך לאחר מסירתן. כאשר הן מוצפנות מקצה לקצה, אנחנו וגורמי צד שלישי לא יכולים לקרוא אותן כלל". למרות זאת, החליטה נציבת המידע (Information Commissioner) בבריטניה אליזבת' דנהאם. לחקור את ההחלטה ולהבין מה בדיוק וואטסאפ חולקת עם פייסבוק. דנהאם אמרה לBBC, כי: "יש שיראו בשינוי שירות טוב יותר, ואילו אחרים יהיו מודאגים מאובדן השליטה". לדבריה, "תפקידנו הוא לסלק את המסך מאחורי דברים כאלו, ולוודא שחברות פועלות בשקיפות ציבורית לגבי העברת המידע האישי של משתמשים, ולוודא שהן פועלות על פי החוק". בישראל אין ממש מקבילה לתפקיד הציבורי של "נציבות המידע" בבריטניה, ואין חקיקה עדכנית בנושא, המותאמת לעולם שבו הררי מידע אישי נמצאים ברשות תאגידים גלובליים.

במילים אחרות, בפייסבוק, הבעלים של וואטסאפ, מעוניינים להרוויח כסף מהאפליקציה החינמית מבלי להכניס לתוכה פרסומות. אם תסכימו לשינויים – חלק מהמידע בחשבון הוואטסאפ, כולל כנראה מספר הטלפון, יועבר לפייסבוק לצורך שיפור איכות הפרסום שלהם בפלטפורמות אחרות.

בשנתיים וחצי שחלפו מאז רכישת וואטסאפ על ידי פייסבוק, לא קיבלה פייסבוק שום תמורה ברורה על הסכום העצום, מלבד התרומה הפוטנציאלית של בסיס המשתמשים הענק והצומח שיותר מהכפיל את עצמו מאז הרכישה. השינוי הנוכחי הוא עוד צעד כלפי היעד המוצהר של וואטסאפ, בו הם מתכוונים להעניק לעסקים פלטפורמת תקשורת נוחה למשתמשים בתוך האפליקציה.

תפעול האפליקציה עצמה, המעבירה מיליארדי הודעות ביום, דורש אמנם עלויות נמוכות, בזכות טכנולוגיות המידע העדכניות, אך כולנו אישרנו תשלום דולר בשנה, כפי שהאפליקציה דרשה מאיתנו בעבר. האם נידרש בעתיד לשלם זאת? לבעלים הנוכחיים, פייסבוק יש היסטוריה של שינויים בהגדרות הפרטיות ברשת שלה מבלי להתריע על כך באופן ברור בפני המשתמשים, כולל חשיפת מידע שמשתמשים בחרו להגביל, אשר הפך פומבי בן רגע. בהשוואה לכך, השינוי בוואסטאפ הינו עדין יחסית, מוגבל, וניתן גם להימנע ממנו, כנראה. עם זאת, הוא מדגים את העיקרון – שירותים חינמיים לא שייכים לנו המשתמשים, אלא לתאגידים שואפי רווח כספי, אשר שמורה להם הזכות לשנות אותם מיסודם, מתי ואיך שמתחשק להם. הם יכולים לעשות זאת באמצעות פרסום, סחר במידע אישי, ושדרוג (או שנמוך?) הפרטיות עצמה מזכות לנכס שניתן לסחור בו.

"אפשרויות הבחירה שלך. אם אתה משתמש קיים, תוכל לבחור שלא לשתף את המידע מחשבון ה-WhatsApp שלך עם פייסבוק כדי לשפר את חוויות הפרסומות ומוצרים שלך בפייסבוק."

אלטרנטיבה בעלת מודל שונה היא טלגרם (TELEGRAM) – אפליקציית תקשורת שנבנתה במכוון לא למטרות רווח, על בסיס התמיכה של האחים פאבל וניקולאי דורוב, כאשר פאבל הוא המממן וניקולאי הוא מומחה טכני. טלגרם מסוגלת לקיים פחות או יותר את כל הפיצ'רים של וואטסאפ ונוספים כמו גישה למידע ממספר מכשירים שונים בבת אחת ויצירת ערוצי שידור הפתוחים לכל. באתר האפליקציה מצהירים כי אם יאזל הכסף לתחזוקת האפליקציה הם יבקשו תרומות ממשתמשים כדי להיות מאוזנים כלכלית, אך לא יכניסו פרסום או יפגעו בפרטיות המשתמשים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!