דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התעשיינים: הנזק לעסקים בעקבות מבצע שומר החומות הוא 1.2 מיליארד שקל

בהתאחדות מציינים כי הערכה זו אינה כוללת נזקים פיזיים, ונזקים כמו פגיעה במוניטין | יו"ר התעשיינים רון תומר: "לא ייתכן שבכל סבב לחימה, נושא הפיצויים לעסקים ייפתח לדיון מחדש וייצור כאוס וחוסר ודאות"

רקטה על מפעל בשדרות (צילום: פלאש 90)
רקטה על מפעל בשדרות (צילום: פלאש 90)
יונתן קירשנבאום

הנזק הכולל לעסקים במהלך מבצע שומר החומות עומד על כ-1.2 מיליארד שקלים, כך לפי ניתוח שפרסם היום (שני) אגף הכלכלה של התאחדות התעשיינים. לפי הניתוח הנזק נגרם בעיקר בשל ירידה בתפוקות ואי הגעת עובדים לעבודה. במהלך המבצע כ- 35% מהעובדים במרחב דרום וכ- 10% מהעובדים במרחב מרכז נעדרו מעבודתם בשל איום הטילים.

"הממשלה צריכה לדאוג למתווה פיצוי קבוע לעסקים שנפגעו בעקבות הלחימה" אמר נשיא ההתאחדות רון תומר, "לא ייתכן שבכל סבב לחימה, נושא הפיצויים לעסקים ייפתח לדיון מחדש וייצור כאוס וחוסר ודאות". ההתאחדות העניקה מענה בזמן אמת לכ- 1,500 פניות של תעשיינים שהיו זקוקים לסיוע ותמיכה בעקבות המצב.

לראשונה: הותרה עבודה במרחבים מוגנים

ניתוח אגף כלכלה של התאחדות התעשיינים עולה כי הנזק הכלכלי המצטבר לעסקים בעקבות מבצע שומר החומות, ה-10 עד ה-21 למאי, נאמד בכ-1.2 מיליארד שקל.  זו הפעם הראשונה שפיקוד העורף מתיר פעילות בחברות שיש בהן מרחבים מוגנים, גם אם אינן מוגדרות חיוניות. לפי ההתאחדות, צעד זה מנע נזק חמור בהרבה.

האומדן מבוסס על נתוני התאחדות התעשיינים ועלות יום עבודה, מהם עולה כי כ- 35% מהעובדים במרחב דרום וכ- 10% מהעובדים במרחב מרכז נעדרו מעבודתם בשל איום הטילים. אי הגעת העובדים לעבודה, הוביל לירידה משמעותית בתפוקות של החברות התעשייתיות וירידה במכירות ולפגיעה ישירה בהכנסות.

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: דוברות התאחדות התעשיינים)
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים (צילום: דוברות התאחדות התעשיינים)

בעקבות הנזק הכספי הרב, בהתאחדות התעשיינים יזמו בוועדת הכספים של הכנסת דיון מיוחד שיתקיים מחר ומטרתו הסדרת מנגנון הפיצויים בשל ירידה במחזורי המכירות ופיצוי על שכר העובדים- לרבות קידום של תקנות קבע למתן פיצויים עם פרוץ סבבי הלחימה.

"המתווה צריך לכלול נזקים עקיפים כגון ירידה בהכנסות ובתפוקה ואי הגעת עובדים לעבודה. לא ייתכן שבכל סבב לחימה, נושא הפיצויים לעסקים ייפתח לדיון מחדש וייצור כאוס וחוסר ודאות, דווקא בקרב אלו שזקוקים לעזרה, תמיכה וודאות עסקית בשל המצב ביטחוני הקשה באזור" אמר רון תומר. "על מתווה הפיצויים שייקבע להיות קבוע, מהיר ויעיל, כך שבסבב הלחימה הבא, עסקים יוכלו הן לשלם משכורות גם לעובדים שנעדרו בשל המצב וגם להשתקם ולחזור לפעילות".

תומר הוסיף ואמר כי "עלינו לזכור כי זו אינה העת לבירוקרטיה וסחבת, אלא העת לשיקום ותמיכה מלאה באותן חברות, שלאורך כל המבצע הוכיחו שהן יודעות לתפקד ולייצר גם תחת ירי טילים וגם לשמור על חיי העובדים. זהו הזמן שלנו כמדינה וכתושבי מדינת ישראל להביע את ההערכה שלנו לעסקים הללו ולתמוך בהם, כך שיוכלו לחזור כמה שיותר מהר לשגרה, גם בעקבות סבב הלחימה הנוכחי וגם בסבבי הלחימה הבאים״.

בהתאחדות מציינות החברות ספגו נזקים עקיפים אשר לא נכנסו לאומדן, אך גם הם יצרו נזקים כספיים משמעותיים, כגון פגיעה במוניטין מול לקוחות בחו"ל, ביטול עסקאות, אי עמידה בלוחות זמנים ועוד. בנוסף במהלך המבצע נפגעו באופן ישיר כ – 50 חברות תעשייתיות מטילים בפגיעה ישירה ורסיסים, בהן החברות אסם בשדרות, חשמל מוטור בבאר שבע וקו אשקלון-אילת. הפגיעה ברכוש נאמדת במיליוני שקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!