דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבצע שומר החומות

רק עד 40 קילומטרים: האוצר הציע פיצויים לעסקים שנפגעו כלכלית במבצע לטווח מוגבל

הזכאות לפיצויים תעמוד על עד מיליון שקלים לעסק | התעשיינים: "כל העסקים שנפגעו בכל רחבי הארץ צריכים לקבל פיצויים ולא רק העסקים בערי הדרום"

שר האנרגיה ישראל כ"ץ (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
שר האנרגיה ישראל כ"ץ (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

שר האוצר ישראל כ"ץ ומנהל רשות המסים ערן יעקב סיכמו היום (שני) על מתווה לפיצויים בעקבות מבצע 'שומר החומות'. התאחדות התעשיינים: "כל העסקים שנפגעו בכל רחבי הארץ צריכים לקבל פיצויים ולא רק העסקים בערי הדרום".

בדומה למתווה הפיצויים לאחר צוק איתן, עסקים במרחק של עד ל-40 ק"מ מגבול רצועת עזה יהיו זכאים להחזר על ירידה במחזור בתקופת המבצע לעומת המחזור באותה התקופה בשנת 2019. כל עסק יהיה זכאי לסכומים של עד מיליון שקלים.

בנוסף, מעסיקים יהיו זכאים להחזרים על שכר העובדים ששולם בעת היעדרות מהעבודה בעקבות המצב הבטחוני. הפיצויים יינתנו גם עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים מתחת גיל 14, וגם עבור אדם עם מוגבלות שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.

במשרד האוצר בוחנים פיצוי נוסף, בדומה למתווה הפיצויים של צוק איתן. אם יאושר, עסקים במרחק עד 40 ק"מ מהגבול יוכלו לדרוש החזרים על הוצאות שוטפות או הוצאות עודפות שנעשו כדי לשמור על הפעילות התקינה של העסק בזמן המבצע. סכום הפיצוי לא יעלה על מיליון שקלים לעסק.

במקביל, יוצע לעסקים שנמצאים עד 7 ק"מ מהגבול "מסלול אדום", שבו יוכלו לקבל פיצוי על הנזקים העקיפים שנגרמו להם, ללא הגבלת היקף הפיצוי.

שר האוצר, ישראל כ״ץ אמר: "עם סיומו של מבצע שומר החומות, הגיעה השעה להעמיד סיוע כלכלי מקיף לכל מי שנפגע כתוצאה מהלחימה, וזאת כחלק מחיזוק החוסן, הביטחון והוודאות של תושבי מדינת ישראל. כפי שפעלנו במהירות וביעילות בכל הנוגע לפגיעות ברכוש ובמבנים במהלך הלחימה, כך גם נפעל בכל הנוגע לנזקים עקיפים שנגרמו לתושבים ולעסקיהם".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר מתח ביקורת על המתווה שהציג האוצר. "למה שדין ראשון לציון יהיה שונה מדין אשדוד?", אמר, "כל העסקים שנפגעו בכל רחבי הארץ צריכים לקבל פיצויים ולא רק העסקים בערי הדרום".

לדברי תומר "עסק שנפגע בעקבות המבצע צריך לקבל פיצוי מהמדינה, ולא משנה איפה הוא ממוקם. עובד שלא הגיע למקום העבודה בעקבות המצב וביטול המסגרות החינוכיות צריך לקבל שכר ועל המדינה להבטיח את זה. לא משנה אם הוא מתגורר במרכז הארץ או בדרום, אחריות המדינה כלפי שניהם זהה".

"גם כך העבודה תחת התקפה קשה מאוד, ואם המדינה לא מפצה היא למעשה מצהירה שהיא לא יכולה לדאוג למעסיקים ולעובדיהם, לא בטחונית וגם לא כלכלית", הוסיף, "ניאבק למען התעשיינים והעובדים שלנו, שעברו תקופה קשה ועתה עלולים להישאר ללא פיצוי וללא שכר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!