דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בתי הקולנוע יפתחו אחרי 15 חודשים; מנכ"ל סינמה סיטי: ״גם עם מחיר הפופקורן, זה עדיין הבילוי הכי זול״

אבי אדרי ל׳דבר׳ על ההערכות לפתיחת האולמות כבר ביום חמישי: ״ניקינו 100 אלף מטרים של אולמות״ | הוא לא מודאג מההתמכרות לנטפליקס: ״אנשים רוצים לצאת, זה צורך בסיסי״

אבי אדרי, מנכ״ל מתחמי הסינמה סיטי (צילום: רועי בר)
אבי אדרי, מנכ״ל מתחמי הסינמה סיטי (צילום: רועי בר)
הדס יום טוב

״אנחנו מתרגשים מאוד לפתוח מחדש את כל המתחמים״, אומר מנכ״ל סינמה סיטי אבי אדרי ל׳דבר׳, ״כל הגבלות הקורונה יוסרו ביום שלישי הבא, ובתי הקולונע יפתחו כבר בחמישי עם 50 איש בכל אולם״.

בתי הקולנוע צפויים להיפתח מחדש אחרי 15 חודשים רצופים. מדובר בתקופה הארוכה ביותר שנרשמה בענף בכל העולם. העובדה שתקנות הקורונה לא איפשרו להפעיל את המזנונים בבתי הקולנוע, הותירה אותם סגורים בגלל פגיעה במודל הרווחים. עם הסרת התו הירוק והתו הסגול, נסללת הדרך לפתיחתם המלאה בשבוע הבא.

״אם יש משהו שלמדנו בקורונה זה שלאנשים נמאס לשבת בבית מול נטפליקס״  (צילום: משה שי/פלאש90)
״אם יש משהו שלמדנו בקורונה זה שלאנשים נמאס לשבת בבית מול נטפליקס״  (צילום: משה שי/פלאש90)

רשת סינמה סיטי מחזיקה ב-7 מתחמי קולנוע ברחבי הארץ, שכוללים 110 אולמות. לדברי אדרי, חשוב להבין שלא מדובר בעסק שאפשר לפתוח מחדש באופן מיידי. "יש 100 אלף מטרים של מתחמים שצריך לנקות, לסדר ולתחזק. חלק מהדברים נעשו במהלך תקופת הקורונה, אבל חלק גדול מהדברים, כמו למשל ניקיון, לא היה טעם לעשות כשאין מבקרים. צוות ההקרנה עובד כבר חצי שנה כדי להחזיר את הדברים לקדמותם".

"אחרי שנה שאתה סגור, מה שבפועל קורה זה שאתה מתפרק. זה משהו שהרבה אנשים לא כל כך מבינים", אומר אדרי, "רוב העובדים התפטרו, הלכו הביתה, מצאו עבודה אחרת. קולנוע זה גם עסק שיש בו המון עובדים זמניים, ואלה, מן הסתם, לא חזרו".

לדבריו, האתגר הגדול ביותר שעומד מולו הוא גיוס עובדים, משימה בה עוסקת החברה קרוב לחודשיים: "את מי שהסכים לחזור החזרנו, וגייסנו גם עובדים חדשים".

"היום אנחנו עובדים עם 40% ממצבת העובדים הנחוצה לנו", הוא אומר, "גם בגלל שחלק מהפעילויות שהיו לא קורות, וגם בגלל שאנחנו פשוט לא מצליחים לגייס. צמצמנו הקרנות איפה שניתן, אבל אנחנו מקווים שעוד מעט, כשיגיע יוני, נתחיל לגייס יותר עובדים".

ההתמכרות לנטפליקס תעזור גם לבתי הקולנוע

הקורונה חיזקה את שירותי הסטרימינג בתחרות מול בתי הקולנוע. מאות מיליוני אנשים העבירו את הסגרים, בשנה האחרונה, בצפייה בשירותים כמו נטפילקס. סגירת האולמות הביאה את האולפנים, גם הגדולים, להעביר את הסרטים החדשים שלהם להקרנה בסטרימינג.

למרות זאת, אדרי דווקא אופטימי לגבי תוצאות ההתמכרות לנטפליקס. בטווח הארוך, הוא משוכנע, אנשים ירצו לצאת לבלות. "אם יש משהו שלמדנו בקורונה זה שלאנשים נמאס לשבת בבית מול נטפליקס", הוא מסביר, "אנשים רוצים לצאת החוצה, לראות אנשים אחרים. גם קפה אפשר לשבת לשתות בבית, אבל אנשים עדיין יוצאים לבתי קפה ומסעדות.

״בילוי של 70-60 שקלים לשעתיים וחצי, מסעדה זה פי שתיים״ צילום ארכיון: פלאש 90
״בילוי של 70-60 שקלים לשעתיים וחצי, מסעדה זה פי שתיים״ צילום ארכיון: פלאש 90

״בסוף, אנשים צריכים לראות אנשים אחרים, לחבק אנשים אחרים, לשמוע אנשים אחרים, להריח אנשים אחרים. זה צורך בסיסי שלנו שאין אותו בבית, גם אם אתה נשוי עם עשרה ילדים".

"אם מחשבים באמת", הוא מוסיף, "קולנוע זה הבילוי הזול והמשתלם ביותר, גם אם אני מכניס לזה את מחיר הפופקורן. בקולנוע אתה מקבל בילוי של שעתיים וחצי במחיר ממוצע של 70-60 שקלים לאדם. במסעדה, בר או תיאטרון, המחיר כפול מזה ויותר".

אדרי טוען שפריחת שירותי הסטרימינג תעזור, בטווח הארוך, גם להגדיל את ההיצע והמגוון של סרטי הקולנוע. "עוד דבר שנטפליקס לימד אותנו זה לצרוך תוכן שהוא לא רק באנגלית", הוא אומר, "לפני כמה שנים, מי היה מאמין שסדרה בספרדית תהיה מספר 1 בעולם? או שבני נוער יראו סדרה בצרפתית? יש סבירות גבוהה שהראש של הקהל הישראלי יהיה יותר פתוח לסרטים בכל מיני שפות. זה מצביע על כיוון של תוכן איכותי ומגוון יותר. תוכן שלא חשבנו שיגיע לקולנוע, יכול להגיע עכשיו".

גם בטווח הקצר, אומר אדרי, יש מספיק סרטים לפתיחת האולמות, וההיצע היום דומה מאוד להיצע לפני המגפה. "יש הרבה מאוד שוברי קופות, כמו טופ-גאן, וונדר וומן, מהיר ועצבני וג'יימס בונד, יש המון סרטי ילדים והמון סרטי איכות. צריך לזכור שהרבה מהסרטים של 2020 פשוט ישבו על המדפים וחיכו לצאת, וגם תעשיית ההפקה בעולם לא לגמרי נעצרה. על המדף יושבים כמעט 30 סרטים ישראלים חדשים, ובארה"ב ובאירופה אני מניח שמדובר באלפים".

בתי הקולנוע הפסידו מיליונים, המדינה לא סייעה

לפי אדרי, בתי הקולנוע יתאוששו מהמשבר רק בעוד כמה שנים, "לא שנתיים ולא שלוש". לטענתו, הסגירה הממושכת הביאה להפסד ישיר של עשרות מיליוני שקלים, לא כולל הפסד הרווחים הפוטנציאליים. "אני מדבר על שכר דירה, תשלום לעובדים, תשלום לספקים, תשלום לעיריות, לתחזוקה, לחשמל, למים", הוא מסביר, ״הדבר הכי מגוחך הוא שרוב העיריות לא ויתרו לנו אפילו על אגרת השילוט, למרות שהעסק היה סגור שנה בהוראת הממשלה".

סינמה סיטי באר שבע. ״ייקח שנים להחזיר את ההפסדים״ (צילום: עידן אסלן)
סינמה סיטי באר שבע. ״ייקח שנים להחזיר את ההפסדים״ (צילום: עידן אסלן)

אדרי מדגיש שהמדינה לא סייעה לענף לכל אורך המשבר. "הלכנו לבנק וקיבלנו הלוואות. התחננו לקבל כסף מהמדינה, אבל עד עכשיו לא קיבלנו. במדינה דמוקרטית אתה מצפה לשוויון. התיאטרון הלאומי, שגם ככה נתמך, קיבל בין 20 ל-40 מיליון שקלים השנה. אל על קיבלה הלוואות וערבויות של 150 מיליון דולר. הספורט קיבל 80 מיליון שקלים. בתי הקולנוע לא קיבלו כלום".

"אבל אין לנו ברירה, זה העסק", אומר אדרי, "או שאתה פושט רגל או שאתה הולך לבנק, מתחנן, ופותח. מה שאנחנו עושים עכשיו, זה פיזית, לא כקלישאה, בונים את העסק מחדש.

"בשלב הראשון, אנחנו מתכוונים לדרוש מהמדינה שתיתן לנו כסף כמו שנתנה לאחרים, אבל כנראה שמתישהו נצטרך לחשוב גם על המחיר. מחיר הכרטיס בסינמה סיטי לא עלה מאז 2016. זה לא על הפרק כרגע, אבל אולי, אם לא נקבל שום עזרה, נצטרך לשקול גם את זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!