דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

קבוצת חוקרים: למנף את אילוצי הקורונה ליצירת שינוי במערך הבגרויות

פחות בחינות, עבודות במקום מבחנים וסטנדרטיזציה של ציוני בחינות פנימיות על ידי שיפוט עמיתים | אלו הרפורמות אותן מציעים חוקרי חינוך מאוניברסיטת בן גוריון בנגב

בחינות בגרות (צילום אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
בחינות בגרות (צילום אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת חוקרים מציעה למנף את אילוצי שנת הקורונה ובצע שינוי נרחב בבחינות הבגרות. "משבר הקורונה הוביל לצמצום זמני של מספר הבחינות החיצוניות משמונה לחמש  ויצירתם של 'ממירי בגרות' – הערכה פנימית בית ספרית. כל אלו נעשו תחת אילוץ וללא הכנה נאותה, ולכן יישומם בפועל היה לקוי, אולם הרעיון כשלעצמו הוא נכון" כך נפתח נייר עמדה בנושא "צמצומים ושינויים שיובילו לשיפור איכות הלמידה וההוראה" שחיברה קבוצת חוקרי חינוך מאוניברסיטת בן גוריון.

כוונתו של המסמך שנכתב לבקשת רקטור האוניברסיטה היא לנצל את ההחלטה הנקודתית סביב קיום הבגרויות השנה כדי למנף החלטה רחבה יותר על שינוי אופי מבחני הבגרות.

צמצום מספר הבחינות

השינוי הראשון המוצע במסמך הוא צמצום מספר של בחינות הבגרות החיצוניות משמונה לשלוש או ארבע בלבד: מתמטיקה, עברית/ערבית, אנגלית, ומקצוע נוסף כלשהו אם מעוניינים בכך. כיום נבחנים התלמידים גם בלשון והבעה, תנ"ך, ספרות, היסטוריה ואזרחות בנוסף למקצועות הרשומים לעיל, וכלל בחינות הבגרות מבוצעות על ידי משרד החינוך, כלומר הן "חיצוניות" לבית הספר.

לשמונה בחינות החובה לרוב מתווספות נוספות במקצועות בחירה. החוקרים מסבירים את השינוי המוצע בכך ש"המספר הנוכחי העצום של הבחינות החיצוניות והיקפי החומר הגדולים שדורשת כל אחת מהן יוצרים נזק הגדול מתועלתן".

בחינות פנימיות ברוח מיומנויות המאה ה-21

שינוי נוסף הוא באופי הבחירות, והוא מוגדר כ"צמצום ממד השינון וחיזוק הממדים של חשיבה והעמקה ברוח מיומנויות המאה ה21", ושילוב של "פיתוח יכולות מחקר וחשיבה ביקורתית והצגה מסודרת של טיעונים וממצאים" בחינות החיצוניות. הבחינות הפנימיות, כלומר אלו שמתבצעות במסגרת בית הספר, יכללו 'הערכה חלופית' כמו כתיבת עבודת חקר או התנסות שטח, במקום מבחן, כנהוג גם היום בחלק מבתי הספר.

שיפוט עמיתים לציון הבחינות

השינוי האחרון שמציעים החוקרים הוא יצירת אמות מידה אחידות להערכה של בחינות הבגרות הפנימיות, שיתבצעו כאמור בצורה של הערכה חלופית. בשל החשיבות של ציוני הבגרות בתהליכי הקבלה ללימודים אקדמיים, ישנה חשיבות לאמינות ואחידות בציונים. כיוון ש"הערכה של בחינה חיצונית אחידה שונה במהותה מהערכה של תהליכי למידה מורכבים וארוכים שמלווה המורה", מציעים החוקרים להנהיג "שיפוט עמיתים" בהליך הציון, כך שהציון הסופי יינתן על ידי מורה מקצועי בגמלאות או מורה מבית ספר אחר – פתרון שנועד לעמוד על המתח בין הצורך באובייקטיביות, ליכולת לשפוט ולהעריך תהליכים חינוכיים מורכבים.

"כיום תיכונים רבים ממקדים את הלמידה בכיתות הגבוהות בהכנה למבחני הבגרות באמצעות שינון, לימוד המבוסס על תקצירים ותרגול בחינות קודמות", מסבירים החוקרים את עמדתם, "על חשבון העמקה, פיתוח של סקרנות וחשיבה עצמאית וביקורתית, יכולת להתמודד עם שאלות מורכבות שאין להן תשובה נכונה אחת ועבודת צוות". התוצאה היא ש"האוניברסיטאות ממיינות מועמדים באמצעות כלי מדידה בעל השפעות רוחביות עצומות, אשר פוגע במוכנות של אותם מועמדים להצליח בלימודים הגבוהים אליהם התקבלו".

#משולחןהמחלקהמוזמנים.ות ליום עיון מקוון – האם הגיעה העת לשינוי במערך בחינות הבגרות?יום העיון יתקיים ביום ג',…

Posted by ‎המחלקה לחינוך – אוניברסיטת בן גוריון‎ on Thursday, May 20, 2021

היום (שלישי) בשעות 9:00-13:00 ייערך כנס וירטואלי בו יוצג המסמך.

החוקרים שהשתתפו בכתיבת המסמך: ד״ר אימן אגבאריה, פרופ' אודרי אדי רקח, פרופ' מיכל בלר, פרופ' הרב יהודה ברנדס, ד"ר צפריר גולדברג, פרופ' יהודית וינברגר, ד"ר אדר כהן, ד"ר ניר מיכאלי, ד"ר טובה מיכלסקי, ד"ר אסמהאן מסרי-חרזאללה, פרופ' דיויד פורטס, ופרופ' עמית שכטר. ריכז את הצוות ד"ר  עמית פניגר, מרצה בכיר במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, חוקר מדיניות חינוך ואי-שוויון השכלתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!