דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון מכינת בני ציון

בלי נוהל לטיולים ובלי פיקוח ממשלתי: עדות המנהל החינוכי לשעבר במכינת בני ציון

בעדות במשפט על האסון במכינת בני ציון אמר קודמו בתפקיד של אביב ברדיצ'ב, שניהל את הטיול בו טבעו למוות 10 בני נוער, כי במקומו לא היה נכנס לנחל

מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
דוד טברסקי

בלי נהלי עבודה מסודרים לטיולים ובלי פיקוח של משרד הביטחון והחינוך, זו התמונה שעולה מעדותו של איתמר שפיטלניק לגבי התנהלות מכינת בני ציון, בה היה בעבר מנהל התכנית החינוכית. שפיטלניק שעלה אתמול (שני) לדוכן העדים במשפטם של אביב ברדיצ'ב ויובל כהאן הנאשמים בהמתה בקלות דעת על חלקם באסון שאירע בנחל צפית, והודה שלא היה נכנס לנחל ללא הכנה אם היה יודע שירד גשם.

"מנהל התכנית החינוכית הראשון של המכינה, שני למנהל המכינה, אומר שהוא לא היה נכנס לנחל בזמן גשם וללא הכנה מקדימה – אלו שני דברים שחותכים את הדיון" אומר ל'דבר' אוריאל בר שלום, אביה של אילן שנספתה באסון "למרות ההתפלפלויות, בכיר מודה שהיה אסור לצאת לטיול כי הוא יודע שהיו צריכים לבטל את הטיול ונכנסו בניגוד לכל האזהרות".

"בנהלים לא היה מיקוד בטיולים"

בטיול שנערך באפריל 2018 נהרגו תשע נערות ונער, שהשתתפו בטיול גיבוש של תלמידי י"ב שהיו מועמדים למכינה וחניכי המכינה. הם נכנסו לנחל צפית במדבר יהודה, למרות תחזית לשיטפונות שהייתה ידועה למארגני הטיול. ראש המכינה יובל כאהן, והמדריך הראשי במכינה אביב ברדיצ'ב, הואשמו באוקטובר 2019 בהמתה בקלות דעת.

"היו נהלים רק מטעם מועצת המכינות, לא משרד הביטחון או משרד החינוך" אמר שפיטלניק, שעבד תחת מנהל המכינה יובל כאהן במשך חמש שנים והיה אחראי על עשרות טיולים ומפעלים של המכינה. לדבריו, במכינה התקיים תהליך הפקת לקחים ואף נוצר מסמך פנימי, ללא קשר עם משרד הביטחון או משרד החינוך.

"בטיחות זה חלק ממה שמנחילים לחניכים" ענה שפיטלניק לשאלת השופט יובל ליבדרו על תהליכי החינוך לבטיחות במכינה: "באופן כללי יש תחקיר לטווח הארוך, בטווח הקצר לא היה תהליך סדור, אין נוהל" לדבריו, בראש הדאגות הבטיחותיות של המכינה היו נהיגה ושחייה בים, מפאת קרבת המכינה לחוף "בנהלים לא היה מיקוד והתייחסות נרחבת לתפעול טיולים" הוא ציין .

לאורך הדיון, אורי קורב, עורך דינו של כאהן, טען שהמדריכים קיבלו את כל ההנחיות הבטיחות והמכינה עשתה הכל כדי לקיים הוראות בטיחות ולשמור על החיים. בין היתר התבסס קורב על מסמך שיצא מטעם המכינה לחניכים והמדריכים לפני מספר שנים, שנועד לייצר קוד אתי להתנהלות שגרתית "להגיד את האמת, לא להסתתר" אמר קורב והדגיש שבמכינה התקיים תהליך ארוך של הפקת לקחים כל הזמן. בעדותו תיאר שפיטלניק שבמכינה היו מודעים לסיכונים שבמפעלים ופעלו ליצירת מתווה שייטפל בהם.

במסמך שהציג קורב צוינו נהלים כלליים שהוצג לחניכים והמדריכים של הפנימייה שסקרו את חשיבות השיחה  עם החניכים והמדריכים על נהלי בטיחות. שפיטלניק אישר את הדברים אך ציין שמדובר בקוד אתי כללי המדבר על חשיבות אמירת האמת מול סוגיות שונות וכנגד הסתרת הדברים "יצרנו אמירה בסיסית מול החניכים שאומרת שצריך להגיד את האמת כדי שנוכל ללמוד ולהשתפר ולא להסתתר".

לשאלת השופט האם מנהל יכול להחליט על יציאה לטיול לבד ענה שפיטלניק כי מנהל לא יכול להוציא לבד, וצריך אישור מנהל התכנית והזכיר מספר פעמים שאין נוהל סדור לדברים. לדבריו, לעיתים כאהן היה יורד עד הפרטים הקטנים ביותר של המפעל ולעיתים נותן יותר חופש למדריכים. לשאלתו של ביתן בנוגע לגבי מעורבתו בטיולים ענה שפיטלניק שבאופן כללי, כאהן היה נותן מרחב פעולה למדריכים.

לדבריו שגרת הטיולים קבועה, כולל הטיול בנחל צפית שהיה מתוכנן להיות בנחל צאלים כמו תמיד אך הוזז בגלל מזג האוויר. "רוב המסלולים היו ירושה משנים קודמות עם שינויים נקודתיים ובאופן כללי המתווה  מתקבל בתחילת השנה".

שפיטלניק נחשב למקורב לכאהן וצידד לעמדתו לאורך התקופה מאז האסון ועל כן נחשב לעד 'נח' בעבור קורב ועו"ד ציון אמיר המייצג את ברדיצ'ב. עם זאת, מה שנדמה כתקלה בתהליך התשאול של ציון, שפיטלניק אמר "לא הייתי נכנס אם הייתי יודע שיש גשם". בנוסף הוא ציין שהוא עצמו לא היה הולך למסלול בלא הכנה מוקדמת, כפי שבחרו מובילי הטיול לעשות כשהזיזו את המסלול מנחל צאלים, שנסגר, לנחל צפית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!