דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האלימות בערי ישראל

ועדת המעקב טוענת שמבצע 'חוק וסדר' של המשטרה מהווה ענישה קולקטיבית עם בסיס גזעני

ראשי הציבור הערבי יצאו נגד מבצע המעצרים במסגרתו נעצרו אתמול (ב') מעל 90 אזרחים ערבים | מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב: "לא היתה פגיעה בשום בית כנסת. זה לא במוסר שלנו"

מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. טוען שלא היתה פגיעה בבתי כנסת (צילום: ג'ורג' מחשי - סקופ)
מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. טוען שלא היתה פגיעה בבתי כנסת (צילום: ג'ורג' מחשי - סקופ)
יהל פרג'

במסיבת העיתונאים שכינסה הבוקר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, יצאו נציגי הציבור הערבי נגד מבצע 'חוק וסדר' שמובילה המשטרה בימים האחרונים, וקראו להפסקתו המידית. חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, העומד בראש ועדת המעקב, אמר כי במהלך הפרעות והאלימות בערים המשותפות לא נפגעו בתי כנסת, "זה לא במוסר שלנו", טען ברכה.

91 חשודים במעורבות בהפרות סדר, אחזקת אמצעי לחימה (אמל"ח) ותקיפות שוטרים נעצרו אתמול (שני), היום השני של המבצע. עצורים אלו מצטרפים למעל 1,550 עצורים במהלך השבועיים האחרונים, ול-150 כתבי אישום שכבר הוגשו. בין העצורים 32 חשודים בהחזקת אמצעי לחימה בלתי חוקיים והפרות סדר במחוז הדרומי.

לטענת ועדת המעקב והארגונים 'עדדאלה' ו'מוסאווה', המעצרים נגועים בבסיס גזעני ולא משפטי. "המשפט הפלילי מתבסס על עבירות של הפרט לא של הקבוצה", אמר ד”ר חסן ג'בארין, מייסד ומנכ"ל עדאלה. "פרקליט המדינה והמשטרה נתנו יד חופשית לביצוע עבירות בלתי חוקיות. הכל התחיל כאשר ראש הממשלה אמר לא לפחד מוועדות החקירה".

הדוברים הדגישו כי אכן בוצעו מעשים אלימים, וכי אלו אינם מוצדקים, אך טענו שמרבית המעצרים הם "ציד מכשפות", וגורמים להתלקחות בקרב הצעירים הערבים. כראיה לטענתם הם מצביעים עם מיעוט כתבי האישום שהוגשו ביחס למספר המעצרים הגדול.

"יש אגדה שמסתובבת שערבים פגעו בבתי כנסת", אמר ברכה. "אין לזה שום שחר. לא היתה פגיעה בשום בית כנסת. בלוד זו פנימיה צבאית שכל היושבים שם התגרו ופרעו, אבל לפגוע בבתי כנסת זה לא במוסר שלנו".

בית הכנסת דוסא בלוד, לאחר שנשרף במהומות. "יש אגדה שמסתובבת שערבים פגעו בבתי כנסת" (צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)
בית הכנסת דוסא בלוד, לאחר שנשרף במהומות. "יש אגדה שמסתובבת שערבים פגעו בבתי כנסת" (צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)

במהלך מסיבת העיתונאים הודיע ג'עאפר פרח, המוביל את מרכז מוסאווא, כי בשעה זו המשטרה עושה חיפוש בביתו. ‏"תראו איך המדינה הזאת עובדת. אחרי שהשב"כ עצר את הבן שלי לפני שבוע הוא שוחרר מפתח תקווה. בזמן שאני לוקח חלק במסיבת עיתונאים של וועדת  המעקב, שוב שוטרים מגיעים אלינו הביתה ומבקשים לקחת אותי לחקירה. שלוש שנים אחרי המעצר הקודם שוב המשטרה מתנכלת לארגוני זכויות אדם. אני בדרך לתחנת המשטרה", אמר פרח.

"הרוב הגדול של העברות המיוחסת הן כלפי המשטרה – העלבת שוטר, הפרעה לשוטר וכולי. לעומת זאת, אחוז קטן של כתבי אישום נגד יהודים", אמר ג'אברין. "אם אנחנו מתייחסים לסרטונים שיש בידנו, והמספר הרב של היהודים שהשתתפו בתקיפת ערבים, עם סיסמאות שנאה, אנחנו רואים שמדובר במאות. אבל אין מאות כתבי אישום".

תגובת הגרעין התורני בלוד: "בתי כנסת, כיתות לימוד יהודיות, בתי תושבים יהודים, רכבי תושבים יהודים – כולם הוצתו בפרעות בשבועות האחרונים בלוד, זאת לצד פעילות עוינת ואלימה כלפי התושבים שכללה גם ניסיונות דריסה, זריקת אבנים על מוסדות לימוד, דקירת עוברים ושבים ורצח של אחד התושבים. אנחנו ממליצים ליו"ר ועדת המעקב העליונה לבדוק את המקורות שלו ואולי להגיע לסיור בעיר ולראות בעיניים את המציאות הקשה עימה נאלצים התושבים היהודים להתמודד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!