דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

100 אלף ש״ח, וקצבה לשאירים: הצעת הביטוח הלאומי לפיצוי משפחות הרוגי האסון במירון

לפי ההצעה, יינתן מענק של 130 אלף שקלים לכל נספה, במקרה ששני בני הזוג נהרגו | גפני בפתח הדיון: "אף אחד לא פנה באופן פורמלי למשפחות, אני רוצה להתנצל"

הלווית אחד מהרוגי האסון במירון בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הלווית אחד מהרוגי האסון במירון בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הביטוח הלאומי הציג היום (שלישי) מתווה לפיצוי משפחות הנפגעים באסון המירון. המתווה הוכן לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, וח"כ אתי עטייה, ומתבסס על מתווה אסון ורסאי, עם עדכוני סכומים וסעיפים.

בפתח הדיון אמר גפני: "אף אחד לא פנה באופן פורמלי למשפחות שנפגעו. אף אחד לא בודק איך הם חיים, איך הם מסתדרים. אני מביע את התנצלותי בשם המדינה לנפגעים״.

על פי ההצעה, המענק לנפגעים יינתן כתשלום חד פעמי, ויהווה תוספת מעבר לזכויות הביטוח הלאומי (כמו קצבת נכות או תשלום הוצאות קבורה), ומעבר לתשלומים שיגיעו לנפגעים כתוצאה מהליכים משפטיים.

היקף התשלום הוא 100 אלף שקלים לכל נספה, או 130 אלף שקל לכל נספה במקרה שיש שני בני משפחה שנספו. בנוסף יקבלו בנות הזוג והילדים עד גיל 20 של הנספים מענק חד פעמי שיחושב לפי קצבה חודשית של 1,800 שקלים ל-25 שנה.

בנוסף מוצע פיצוי בגין נכות, שיינתן למי שימצא כנכה צמית (לא זמני) בשיעור של יותר מ-10%, ויינתן ללא קשר למבחני הכנסה. הפיצוי ישולם באופן חד פעמי, והוא יחושב כ-1,800 שקלים כפול אחוז הנכות, על פני 25 שנה. כל הסכומים בהצעה מתבססים על מנגון הפיצוי של אסון ורסאי, עם התאמה לשינויים במדד המחירים לצרכן מאז (תוספת של כ-30%).

בביטוח הלאומי ציינו כי ניתן לקדם הצעה זו גם ללא חקיקה, בהתאם לסעיף 9 בחוק הביטוח הלאומי, אלא שבמשרד האוצר מתנגדים לכך, ודורשים לאשר את הנושא בחקיקה ראשית.

נציגי אגף התקציבים בדיון הביעו הסתייגות מהפעלת מנגנון ורסאי שוב. "אסון ורסאי זה החריג. אם משהו נפגע הוא מקבל פיצוי מביטוח לאומי. לפחות לתפיסתנו, המערכת הסוציאלית צריכה להיות שוויונית ולא צריכה להיות תלויה בחקיקה ייחודית"

ח"כ גפני השיב לדברים: "ברגע שנוצר חוק ורסאיי נוצרה מציאות חדשה, לא יכול להיות שזה שונה מאסון ורסאיי, התרענו על האסון שיגיע במשך שנים והמדינה התעלמה. המדינה אחראית פה אפילו יותר מאסון ורסאי. הפקידים אמרו אותם דברים כבר לפני 15 והם התחלפו מאז, אותם הטיעונים. אנחנו לא נרפה מהעניין. תגידו לממונים עליכם, כל עוד אני בראש הוועדה, זה לא ירד מסדר היום".

בועז סטורוקובסקי שאיבד את בנו יעקב אלחנן באסון: עד היום לא פנה אף נציג מטעם המדינה, אפילו לא להציע סיוע ראשוני, לא הלכתי לעבוד עד כה, כל הזמן טיפלתי בזה, כל שקל אני מוציא מהכיס והכסף הולך ואוזל, וצריך לסייע למשפחה שהילדים לא יהיו בטראומה, צריך להיאמר פה ולזעוק לשמיים שלא ייתכן, זה חלק מאחריות שלהיות ממשלה ואחראים למחדלים שהיו שם שנים רבות ואנשים מגיעים לשם במאות אלפים בתמימות והולכים כצאן לטבח במקום שהוא תת רמה מבחינה בטיחותית, אנחנו מקווים שיחול שינוי מיידי וסיוע למשפחה".

ח"כ אתי עטיה, שיזמה את הדיון על הקדמת הפיצויים, אמרה: "אני מציעה לפנות בשני הנתיבים: מצד אחד ללכת לראש הממשלה ישירות ולבקש ממנו לקדם את הנושא בממשלה, ובמקביל לפנות לוועדה המסדרת ולקבל פטור מחובת הנחה לחוק למתן פיצויים מידיים לנפגעי אסון מירון. בצורה הזו הנושא יקודם הכי מהר שאפשר והחוק יכול להפוך להצעה ממשלתית, יש קונצנזוס שתומך בכך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!