דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ורג' פלויד

בארצות הברית ציינו את יום השנה למותו של ג'ורג' פלויד. אחותו: "ניצחנו, האהבה כאן"

הנשיא ביידן האיץ בקונגרס להעביר חוק שישנה את פעילות המשטרה | במיניאפוליס התקיימו פסטיבלים ואירועים לכל המשפחה

הפגנה בניו יורק לציון שנה למותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
הפגנה בניו יורק לציון שנה למותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)

במיניאפוליס ציינו השבוע (שלישי) שנה למותו של ג'ורג' פלויד, שנחנק למוות בידי שוטר במהלך מעצר, בחודש מאי 2020. מותו של פלויד הונצח בווידאו ועורר מהומות ברחבי ארצות הברית, שהתפשטו למחאות ברחבי העולם בדרישה לשוויון ולצדק לשחורים. בעיר התקיימו פסטיבלי רחוב לכל המשפחה, מופעים מוזקליים, ודקות דומייה.

אחותו של פלויד, בריג'ט, ובני משפחה נוספים קיימו דקת דומייה באירוע בשם "חגיגת החיים", בפארק במרכז העיר מיניאפוליס, שכלל מוסיקה, משאיות אוכל, מתנפחים לילדים, ועמדת חיסונים. לא רחוק משם, בצומת שבו מת פלויד, עשרות אנשים כרעו ברך סביב פסל של אגרוף פלדה במשך 9 דקות ו-29 שניות – הזמן שבמהלכו הוצמד פלויד לקרקע עד שמת. "זו הייתה שנה מטרידה, שנה ארוכה", אמרה בריג'ט פלויד לקהל במרכז העיר. "אבל הצלחנו. האהבה כאן. ג'ורג' כאן." 

ביידן לוחץ להעביר חוק שיירסן את המשטרה

בני משפחה אחרים של פלויד, בהם ביתו הצעירה ג'יאנה, נפגשו בוושינגטון עם הנשיא ג'ו ביידן ועם סגנית הנשיא קמלה האריס, שהפצירו בקונגרס להעביר במהירות חוק על שמו של פלויד. החוק צפוי לשנות את התנהלות המשטרה, ובין השאר ייאסור על שוטרים להשתמש בלחיצות-ברך, לפשוט על בתי-מגורים מבלי להקיש בדלת, וייצור מאגר לאומי של שמות שוטרים שביצעו עבירות חמורות. ביידן, שהבטיח בעבר להמשיך להיאבק למען צדק גזעי באמריקה, אמר שהוא מקווה שהסנאט יעביר במהירות את החוק ויניח אותו על שולחנו.

הסנאט אישר ביום שלישי בערב את מינויה של קריסטן קלארק לעוזרת התובעת הכללית לזכויות האזרח, ובכך היא הפכה לאישה השחורה הראשונה שמכהנת בתפקיד. בשבועות האחרונים החל ​​משרד המשפטים לנהל חקירות מקיפות במשטרת מיניאפוליס ולואיוויל, והגיש כתבי אישום פדרליים בתחום זכויות האזרח, נגד השוטרים שהיו מעורבים במותו של פלויד. 

משפחת פלויד הודיעה על השקת קרן חדשה על סך כחצי מיליון דולר, שתתן מענקים לעסקים ולארגונים קהילתיים במיניאפוליס, ואף מענקים רחבים יותר "לעידוד הצלחה וצמיחה של אזרחים שחורים והרמוניה קהילתית". כספי הקרן יוקצו מתוך הפיצויים שקיבלה המשפחה מהעיר, בסך 27 מיליון דולרים. 

"הגיע הזמן לתקן את השיטור במדינה הזאת"

בניו יורק התקיימה גם כן דקת דומייה לזכרו של פלויד. נבחרי ציבור, ביניהם ראש העיר ביל דה בלאזיו ונציג בית הנבחרים, האייקם ג'פריס, הצטרפו לכומר אל שרפטון לכריעת ברך בת 9 דקות ו-29 שניות. "בעודנו כורעים ברך, דמיינו כמה זמן היא הייתה יכולה ללחוץ על צוואר של אדם", אמר שרפטון. "לא החלפנו ברכיים, פשוט לחצנו. הגיע הזמן לתקן את השיטור במדינה הזאת."

ביום שלישי בערב התכנסו פעילים ומפגינים במרכז בארקלייס בברוקלין, יחד עם כמה משפחות שקרוביהם נהרגו בידי משטרת ניו יורק. הם קראו להפסיק לתקצב את המשטרה, לחייב את השוטרים לתת דין וחשבון ולהוציא את השוטרים מבתי הספר. לאחר העצרת הם יצאו לצעדה ברחובות ברוקלין. 

עצרות זיכרון ואירועים דומים התקיימו בכל רחבי ארצות הברית ואף מחוצה לה, במקומות כגון גרמניה ובשגרירויות ארה"ב ביוון ובספרד. 

הפגנה בבוסטון לציון שנה למותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Michael Dwyer)
הפגנה בבוסטון לציון שנה למותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Michael Dwyer)

"כיכר ג'ורג' פלויד" הפכה לנקודת חיכוך עם המשטרה

שעות לפני הפסטיבלים במיניאפוליס אירע ירי בצומת בו נהרג פלויד. בסרטון וידאו של סוכנות הידיעות איי.פי מצומת הרחובות 38 ושדרות שיקגו (שזכה לכינוי הבלתי-רשמי "כיכר ג'ורג' פלויד"), נראו אנשים רצים לתפוס מחסה לשמע היריות. המשטרה הודיעה שגבר, שכנראה נפצע מהירי, פונה לבית חולים סמוך במצב קשה, אך להערכתה לא נשקפת סכנה לחייו. טרם בוצעו מעצרים. כתב הסוכנות פיליפ קראותר, דיווח כי שמע כ-30 יריות מכיוון הבלוק הסמוך לצומת. קראותר סיפר שראה את חלון הראווה של אחת החנויות, מנופץ מיריות. "מהר מאוד העניינים חזרו לשגרה", אמר קראותר. "אנשים שנמצאים כאן זמן רב, המארגנים, התרוצצו ושאלו: 'מישהו צריך חובש?'" 

בדומה לערים גדולות אחרות בארצות הברית, מיניאפוליס מתמודדת עם עלייה במקרי האלימות, בהם מעורב נשק חם. הבעיה החמירה בין השאר בשל פרישתם של שוטרים רבים מהמשטרה המקומית, שספגה חבטות רבות מאז מותו של פלויד. ילדה בת 6 נפצעה באורח אנוש ושני ילדים נוספים נפצעו בשבועות האחרונים מירי. ראש העיר מיניאפוליס, ג'ייקוב פריי, העלה בשבוע שעבר הצעות נרחבות לטובת ביטחון הציבור במטרה לטפל בבעיה, אך קבוצות לחץ שונות דורשות נקיטת אמצעים חריפים יותר כלפי המשטרה.

צומת הרחובות 38 ושיקגו נחסם לתנועה זמן קצר לאחר מותו של פלויד. עד מהרה הוא הפך לאתר זיכרון ולנקודה רגישה בעיר, שבה שוטרים לא תמיד מתקבלים בברכה. הכיכר הפכה ביום שלישי לפסטיבל חוצות, עם אוכל, פעילויות לילדים ומוסיקה. אנשים רקדו מדי פעם ברחוב, ויצירות אמנות ושלטים מההפגנות שפרצו לאחר מותו של פלויד, הוצגו ברחובות. ליד החממה שבנו חברי הקהילה המקומית, לטובת הפרחים שהשאירו האבלים, התקיים אירוע "מיקרופון פתוח" ובסמוך לו ניגנה תזמורת כלי-נשיפה לעוברים ושבים. 

מקווים שיכבדו את חייו ומורשתו

החגיגה כללה גם משמרת נרות ומספר ימים של צעדות, עצרות ודיוני פאנל סביב מותו של פלויד והתמודדות עם אפליה גזעית. אנשים כרעו ברך וחאווייר סימונס, בן 24 מויסקונסין, הורה להם "תגיד את שמו!". סימונס אמר שהוא מקווה שהאנשים שהשתתפו בחגיגות גם יכבדו את חייו ומורשתו של פלויד, וימשיכו "לרומם ולהעצים את התנועה הזו". לדבריו, "קיבלנו את פסק הדין שהיינו צריכים, אבל זה לעולם לא ישתנה עד שנחולל שינוי". האקטיביסט והראפר עטור הפרסים קומון, קרא לעבר הקהל במהלך הופעה שקיים בערב "אתם תמשיכו לעשות את העבודה כי אתם תשנו את העולם". בתום ההופעה, כשהלילה כבר ירד על כיכר ג'ורג' פלויד, אנשים הניחו נרות בכל פינה אפשרית, והאירו את האזור. 

אנשים מדליקים נרות במיאנאפוליס לציון שנה למותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Christian Monterrosa)
אנשים מדליקים נרות במיאנאפוליס לציון שנה למותו של ג'ורג' פלויד (צילום: AP Photo/Christian Monterrosa)

פלויד היה אמריקני שחור בן 46, שמת ב-25 במאי 2020, אחרי שהשוטר דאז, דרק שובין, לחץ ברך על צווארו והצמיד אותו לקרקע במשך כ-9 וחצי דקות. שובין, שצבע עורו לבן, הורשע בחודש שעבר באשמת רצח וגזר הדין יינתן ב-25 ביוני. שלושה שוטרים נוספים שפוטרו בינתיים, עדיין עומדים למשפט. ארל ווהן, בן 20 ממיניאפוליס, השתתף באירוע במרכז העיר ואמר, על אף האווירה החגיגית שלו: "בשביל כל זה גבר שחור היה צריך למות, אז זה מאד מצער." 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!