דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המהפכה השקטה במשרד המשפטים: "מתפתחת שכבת ניהול בכירה של נשים"

סיגל יעקובי, ממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים אומרת ל'דבר': "כשאת בסביבה שבה מעל לחצי מהמשרות הבכירות מאוישות על ידי נשים, את לא צריכה לחלום על משהו פורץ דרך או יוצא דופן"

האפוטרופסה הכללית סיגל יעקבי. "אני לא יודעת כמה בקשות יהיו וכמה זמן ייקח לבדוק אותן" (צילום: דוברות משרד המשפטים)
האפוטרופסה הכללית סיגל יעקבי. "אני לא יודעת כמה בקשות יהיו וכמה זמן ייקח לבדוק אותן" (צילום: דוברות משרד המשפטים)
הדס יום טוב

למעלה ממחצית המשרות הבכירות במשרד המשפטים מאוישות על ידי נשים, כך מנתוני דו"ח הגיוון שפורסם השבוע. "זה נתון מדהים שלא צומח ביום אחד. מדובר בהתפתחות של משרד שחרט על דגלו, ולא כקלישאה, את נושא הגיוון", אומרת ל'דבר' ממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים, סיגל יעקבי.

"70% מכוח האדם שלנו הן עובדות. זה בסיס רחב שמתפתחת ממנו שכבה יציבה של ניהול בדרגי הביניים, שבתהליך אבולוציוני מתפתחת לשכבת ניהול בכירה של נשים שהיא חזקה ויציבה".

בשנים האחרונות במשרד המשפטים, יותר ויותר נשים מונו לתפקידי ניהול של אגפים ויחידות מרכזיים. יעקובי היא דוגמה מצוינת לכך. היא מחזיקה בתפקידי מפתח רבים במשרד המשפטים: האפוטרופוסית הכללית והכונסת הרשמית, הממונה על הליכי חדלות פירעון, והממונה על הירושה. "כל מי שנשאו במשרה הזו לפני, היו גברים. ביחידות רבות במשרד היה ניתן לראות את זה, שבתהליך של צמיחה מלמטה, נשים מאיישות היום את המשרות הבכירות".

"בתהליך של צמיחה מלמטה, נשים מאיישות היום את המשרות הבכירות"

לדבריה של יעקובי, אחת מתוך שלוש משרות שמתפרסמות במשרד המשפטים היא משרה שמיועדת לאחת מאוכלוסיות הגיוון, "זה ימשיך להיות כך עד שהמשרד יעמוד בצורה מלאה בכל היעדים שהממשלה קבעה לאוכלוסיות גיוון. בחלק מהיעדים אנחנו כבר עוברים את היעד הממשלתי, באותם רכיבים בהם אנחנו עדיין נמוכים מהיעד הממשלתי, כמו העסקת עובדים ועובדות עם מוגבלות או מהאוכלוסייה החרדית, נמשיך לשים את הדגש במלוא הכוח".

מה היה הזרז שגרם לכם לשנות את מדיניות המשרד?
"הזרז הזה היה לאו דווקא סביב העסקת נשים, אלא סביב העסקה מגוונת בכלל. התהליך החל לפני 6-5 שנים, כשהמנכ"לית הקודמת של המשרד, אמי פלמור, שמה דגש אמיתי על הנושא. מאז עשינו הרבה מהלכים, כמו 'עצרת החברה הישראלית' שמטרתה לפתוח את המודעות, עשינו כנס גיוס עובדים ומתמחים בחברה הערבית שנועד לחשוף את המשרד לאוכלוסייה הערבית כדי לעודד אותם להגיש מועמדות".

מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמי פלמור, בכנס לציון יום המאבק בגזענות (קרדיט: דוברות משרד המשפטים)
מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמי פלמור, בכנס לציון יום המאבק בגזענות (קרדיט: דוברות משרד המשפטים)

עד כמה היה קשה לבצע את המהלכים האלו?
"כשאת אומרת לממונה שאת צובעת לו את המשרד באוכלוסיות מגוונות, זו לא החלטה שבהכרח מתקבלת בתשואות ובמחיאות כפיים. לכאורה היא מגבילה את יכולת האיוש ומצמצמת את האוכלוסייה שיכולה להתמודד על המשרה הזו. אבל אני חושבת שכשאת חורטת את הנושא הזה באמת על הדגל ומבהירה שלא יהיו חריגים, שאנחנו חותרים באופן מתמיד לעמוד ביעדים שנקבעו, לא כדי לעשות עליהם וי, אלא מתוך אמונה אמיתית בזה שהגיוון מביא ערך, זה עובד".

העסקה גמישה, עבודה מהבית, עבודה בערי פריפריה

על פי דו"ח "מדד הגיוון", שהתפרסם מוקדם יותר השבוע, בלט משרד המשפטים באופן מיוחד כמשרד הממשלתי שמציג רוב מובהק של 70% מהעובדים שהן עובדות, ונוסף על כך 58% מהדרג הבכיר הן נשים ו-17.5% משתייכים לאוכלוסיות הזכאיות לייצוג הולם: עובדים מהחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית (9.9% מעובדי ועובדות המשרד), יוצאי אתיופיה (2%), אנשים עם מוגבלות (כ-3.2%) ועובדים ועובדות מהחברה החרדית (2.4%).

היעדים הממשלתיים לשילוב וגיוון האוכלוסייה שמועסקת במשרדי ממשלה, עדיין נמוכים מחלקן של האוכלוסיות בכלל האוכלוסייה. לדוגמה היעד באוכלוסייה הערבית הוא 10% מהעובדים, בעוד שחלקה של החברה הערבית בישראל הוא 20%.

"הרבה פעמים הפער בין היעדים שנקבעו לאיוש בפועל לא נובע מזה שהמשרד לא עושה מספיק מאמצים", אומרת יעקובי, "אלא מזה שאין מספיק ביקוש למשרות האלה, שאין מספיק מודעות, שאין מספיק נכונות להגיש מועמדות לשירות המדינה".

עבודה מהבית, "עם ילדים על הראש". אילוסטרציה (Shutterstock)
עבודה מהבית, "עם ילדים על הראש". אילוסטרציה (Shutterstock)

קושי נוסף שיכול להיות הוא קושי גיאוגרפי. רוב השירות הציבורי ממוקם בתל אביב וירושלים, ורוב האוכלוסייה הערבית מתגוררת בצפון ובדרום. "כדי לייצר את החיבור הזה ולאפשר להם להשתלב, אני חושבת שהליך של העסקה גמישה הוא קריטי, והאפשרות של עבודה מהבית ועבודה במתקנים של המשרד שנמצאים בערים אחרות יכולה לסייע ולעודד אוכלוסיות לבחור בנו כמקום העבודה שלהם".

"הרבה תהליכים שקורים היום בשירות המדינה, כגמישות התעסוקתית והאפשרות לעבוד מהבית, שכרגע מדובר על יום אחד אבל אני בטוחה שזה ילך ויתרחב, תאפשר ליותר אוכלוסיות להשתלב".

"אני רואה בעיניי איך משתנות עמדות כלפי הציבור הערבי"

יעקובי אומרת שמתוך פרספקטיבה של 20 שנה של עבודה במשרד ממשלתי, ניתן לבצע את השינוי התעסוקתי. "המשרד היום הרבה יותר מגוון. אני עובדת עם אוכלוסיות שלא פגשתי לפני כן. מה הסיכוי שאני, שגדלתי במשפחה חילונית שגרה בשכונה חילונית ומתנהלת במערכת חינוך חילונית, תפגוש חרדים ותעבוד איתם" היום יש אפשרות כזו.  נוצרים קשרים אישיים, חברויות וזה משנה לך בהכרח את התמונה כאדם".

"אני מרגישה שזה מייצר שינוי עמדות. אני רואה את זה קורה לנגד עיניי אצלי במשרד של האופוטרופוס הכללי, איך משתנות עמדות כלפי הציבור הערבי כתוצאה מזה שיש לנו עובד אהוב שהוא ערבי. זה משנה לך עמדות על מגזר, כי אנחנו בסוף גם שגרירים של המקום שבאנו ממנו".

"העמדות כלפי הציבור הערבי משתנות". ארכיון למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)
"העמדות כלפי הציבור הערבי משתנות". ארכיון למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: יוסי זמיר/ פלאש90)

המגוון של העובדים מסייע להבין אחרת את הציבור שאיתו עובדים?
"בהחלט, אנחנו לא יודעים הכל, וכשיש יותר גברים ונשים ממגזרים מגוונים, אנחנו מצליחים לזהות ולהבין יותר לעומק בעיות של יותר חתכים מהציבור".

את יכולה לתת דוגמה?
"בכובע של ממלאת מקום המנכ"ל יצא לי לעמוד בראש הצוות הבין משרדי להיערכות לכניסה לתוקף של חוק איסור צריכת זנות. הבנתי שיש פה אוכלוסייה ייחודית שמתמודדת עם נגזרת של חובות, ולא ידעתי שיש קישור כל כך ברור בין אוכלוסייה של נשים שיוצאות ממעגל הזנות לבין האוכלוסייה שצוברת חובות. הבנתי שבגלל מגבלות של בושה, של היעדר יכולת להשיג מסמכים שמעידים על יצירת החובות או על הכנסות, אין להן יכולת לצרוך שירות שהמדינה נותנת".

יעקובי, שעמדה בראש הצוות הבין משרדי להיערכות לכניסה לתוקף של חוק איסור צריכת זנות יצרה מסלול שמותאם לצרכי שורדות הזנות, "בלי לשנות את החוק, אבל יש הרבה יותר רגישות לצרכים של השורדות ולמגבלות שלהן בדיווח, הבנה שהן נכנסות להליך עם רמה גבוהה יותר של חשדנות כלפי המערכת וצריך לייצר להן סביבה תומכת שמבינה את הצרכים הייחודיים שלהן".

"בסוף אנחנו רוצים לתת שירות טוב, אבל יש הבנה שאנחנו לא יכולים לתת אותו בגלל שיש הטיות תרבותיות, צרכים אחרים לאוכלוסיות שונות, והגיוון בהחלט מאפשר לפתח את הרגישות החברתית הנדרשת מכל מי שנותן שירות לציבור. הגיוון הוא בעיניי מרכיב משמעותי בחיזוק אמון הציבור במגזר הציבורי, שהולך ונשחק עם השנים וזו אחת הדרכים להחזיר חזרה את אמון הציבור. ברגע שמשרתי הציבור יהיו תמונת ראי של החברה, זה יגביר גם את אמון הציבור במגזר הציבורי".

"הגיוון הוא בעיניי מרכיב משמעותי בחיזוק אמון הציבור במגזר הציבורי". (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
"הגיוון הוא בעיניי מרכיב משמעותי בחיזוק אמון הציבור במגזר הציבורי". (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

"השלב הבא מבחינתי הוא להשקיע יותר בהיבטים של האוכלוסיות שהמשרד נותן להם את השירות. לא במובן של ייצוג, אלא לממש את היתרונות שיש בהעסקה מגוונת ולייצר יותר מסלולים מותאמים של שירותים שונים".

יעקובי אומרת שמשרד המשפטים מוכיח שאפשר לתת שיוויון הזדמנויות אמיתי, "את לא נחסמת ולא צריכה לעבוד יותר קשה מגבר כדי להגיע למקומות האלה. כשאת חיה בסביבה שמעל חצי מהמשרות הבכירות מאוישות על ידי נשים, את לא צריכה לחלום על משהו פורץ דרך או יוצא דופן. הקידום הוא מהלך טבעי של הקריירה שלך כמו כל גבר שעובד לידך. כשאת רואה יותר נשים בעמדות מפתח, את נכנסת למשרד ויודעת שאין תקרות זכוכית שימנעו ממך להתקדם. אני רואה את זה אצל העובדות שלי".

מה משרדי ממשלה צריכים ללמוד מכן?
"קודם כל צריך להחליט שהנושא הזה חשוב והוא בראש סדר העדיפויות, ולא להתפשר על היישום שלו. לא להתפשר על זה שבקליטה של עובדים חדשים יהיה ייצוג, ואפילו ייצוג "יתר" לאוכלוסיות הגיוון. צריך לא לגייס רק לפי היעד, אלא להציב יעד יותר מאתגר ושאפתני כדי באמת לצמצם את הפערים במציאות".

"חשוב להבין שהגיוון הוא חובה, לא רק חובה חוקית אלא גם חובה מוסרית. בסוף אנחנו גוף ציבורי שמשרת את הציבור, וזה מתבקש שתהיה הלימה וסימטריה בין מי שנותן את השירות לבין מי שמקבל את השירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!