דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יזמים יחויבו לפצות רוכשים על עיכוב במסירת דירה שנבע ממגפת הקורונה

רוכשי דירות יוכלו לדרוש פיצויים מהיזמים, כך קבע משרד השיכון בנייר עמדה שפירסם השבוע | חוק המכר מחייב למסור את הדירה 60 יום ממועד המכירה שנקבע בחוזה

דירות חדשות בנתניה (צילום: גילי יערי/פלאש90)
דירות חדשות בנתניה (צילום: גילי יערי/פלאש90)
דוד טברסקי

רוכשי דירות יפוצו על איחור במסירת הדירה שנבע ממשבר הקורונה, כך הודיע השבוע משרד השיכון.

חברות נדל"ן רבות סירבו לפצות דיירים שקיבלו מהם דירות מאוחר ממועד המסירה שנקבע עבורן, בטענה לעיכובים בעקבות מגפת הקורונה, כך נכתב בנייר עמדה שפרסם ביום שני הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי. חלק מהפניות שקיבל המשרד גילו איחורים של חודשים רבים ו'רדיפה' של רוכשים אחר יזמים שסירבו לשלם או טענו שהם מחויבים לתשלום חלקי.

על פי חוק המכר, היזם מחויב למסור את הדירות לקונים עד 60 יום מקביעת מועד המסירה בחוזה, מה שמכונה גם תקופת גרייס (חסד). כל מסירה אחרי מועד זה מחייבת את היזמים בתשלום פיצויים. סכום הפיצויים אינו קבוע, ונאמד במחיר דמי שכירות של דירה דומה בגודלה פי 1.5 עבור כל חודש של איחור עד 8 חודשים, ובאותו סכום פי 1.25 על כל חודש מעבר לכך.

החוק חשוב לרוכשי דירות חדשות, ובהם צעירים שלוקחים משכנתאות ראשונות, בעלות השלכות כלכליות גדולות על חייהם, בין השאר על תכנון מועד סיום חוזה שכירות, והתמקמות גיאוגרפית מול מקום העבודה. החוק נועד להגן על הרוכש מהיזם, שנחשב לצד החזק בעסקה.

גם למשרד השיכון יש אינטרס מובהק ביישום החוק שרוכש דירות עבור זכאי דיור ציבורי. על פי הממונה, בין ינואר 2016 למאי 2020 נרכשו במשרד 475 דירות חדשות עבור הדיור הציבורי ב-99 פרויקטים שונים ב-38 ערים, ויותר מ-87% מהדירות שנרכשו עבור המשרד נמסרו באיחור ממוצע של 9 חודשים. בנוסף, המשרד קיבל פניות רבות מהציבור על איחורים בסדר גודל דומה ואי-תשלום פיצויים. "סקירת הפסיקה הענפה בנושא זה מעלה אף היא שמדובר בתופעה שאינה נדירה כלל", כתב גריידי.

היזמים יכולים לטעון שהסיבה לעיכוב היא כוח עליון, ויזמים רבים פועלים כך בבית המשפט הדן בענייני פיצויים. בתגובה, הממונה פרסם רשימה מדויקת של נסיבות חיצוניות שמחייבות תשלום פיצויים באיחור מסירת דירה, ובהן איחור שנבע מהתנהלות רשות ציבורית שקשורה לפרוייקט: רשות מקומית, חברת החשמל, תאגיד מים, משרד ממשלתי ועוד; איחור הקשור לקבלן או נותן שירות חיצוני (אדריכל, יועץ משפטי וכו'). הסכם חוזי בין הצדדים שמאפשר למוכר להתעכב במסירת דירה אינו תקף משפטית.

כמענה לטענות כוח עליון, אומץ מתווה באמצעות המלצה לציבור של שר השיכון יעקב ליצמן, שקבע שמועד המסירה יידחה ב-40 יום, לאחר הסכמת שני הצדדים. מתווה זה יהיה תקף רק לדירות שהיו אמורות להימסר בין תחילת משבר הקורונה והסגרים במרץ 2020 עד לסוף דצמבר האחרון, אז הדחייה ממוצעת עמדה על 80 יום. גריידי מדגיש שנכון להיום, אין בכוונת המשרד לפעול לעדכון חקיקה בנושא.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!