דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה

ישיבה סוערת בוועדה לענייני החברה הערבית, ח"כ עבאס: "בעד מחאות לגיטימיות, דוחים פגיעה ברכוש פרטי"

183 יהודים וכ-1,700 ערבים, נעצרו במהלך המהומות ובמבצע 'חוק וסדר' | במשטרה העריכו שישנם כ-8,000 עד 10,000 כלי נשק במגזר הערבי

יו"ר הוועדה מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יהל פרג'

דיון סוער התקיים היום (חמישי) בוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית, בראשות ח"כ מנסור עבאס (רע"מ). הדיון שעסק בגל המעצרים בחברה הערבית, שימש בידי חברי הכנסת ממפלגת 'הציונות הדתית' כפלטפורמה להתנגחות בעבאס, בנציגי החברה הערבית וגם בנציג המשטרה.

ראש מחלקת סיכול פשיעה באגף הסי"ף במשטרה, ניצב משנה יגאל עזרא, דיווח כי במהלך ימי האלימות בתוך ישראל, ובימים לאחר מכן בזמן מבצע 'חוק וסדר' נעצרו 183 אזרחים יהודים וכ-1,700 אזרחים ערבים, חלק ניכר מהם שוחרר וחלקם עדיין נתונים במעצר.

נציגת הפרקליטות בדיון, עו"ד גלית שהם, ראש צוות מעצרים בפרקליטות ירושלים, מסרה כי הוגשו כתבי אישום נגד 263 נאשמים, 30 מהם הם אזרחים יהודים, ו-81 מהנאשמים נגדם הוגשו כתבי אישום הם קטינים. 15 מכתבי אישום הם על בסיס 'מניע גזעני' וב-9 מכתבי אישום מדובר על 'עבירת טרור'. מספר התיקים בהם ישנה אשמת 'הסתה' הם בודדים, לדבריה. מרבית העבירות הן נגד הסדר הציבורי: תקיפות שוטרים, יידוי אבנים, זיקוקים, ותיקי חבלה בגוף כלפי אזרחים.

ניצב משנה יגאל עזרא. (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ניצב משנה יגאל עזרא. (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה, עבאס, הדגיש בתחילת הדיון את ההסתייגות והגינוי שלו כלפי האלימות שהתגלתה בחלקים נרחבים בארץ, "אין ספק שכולנו מסכימים שמחאה היא לגיטימית במשטר דמוקרטי וזכותם של האזרחים להביע עמדות פוליטיות. מצד שני כולנו קראנו לשמור על החוק והסדר ולמחות בצורה חוקית. אני אישית פעלתי בתחום הזה, העמדה ברורה, אנחנו בעד מחאות לגיטימיות ודוחים כל מעשה שהוא פגיעה ברכוש פרטי".

ניצב עזרא סיפר כי מבצע 'חוק וסדר', שמוקדם יותר השבוע דרשה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל לבטלו מכיוון שהוא בעל מניע גזעני ורוב העצורים בו הם ערבים, תוכנן לפני המהומות ברחבי ישראל ומטרתו היא איסוף נשק. ניצב עזרא אמר שישנם יעדים למבצע שעדיין לא מולאו, והוא עתיד להימשך עד להחלטה אחרת של המפכ"ל שבתאי.

"מתחילת השנה נתפסו 1,670 כלי נשק. אני יודע שמדברים על עשרות אלפי כלי נשק שנמצאים בחברה הערבית. יש אלפי כלי נשק, לא עשרות אלפי, אמר עזרא.

כלי נשק שנתפסו. (צילום: דוברות המשטרה)
כלי נשק שנתפסו. (צילום: דוברות המשטרה)

עזרא הדגיש את שיתוף הפעולה של המשטרה עם גורמים אזרחיים מתונים, שפעלו ופועלים להרגעת הרוחות, "יש הרבה אנשים מצוינים, שהולכים אתנו יד ביד להחזרת השקט. הרגיעה לא באה סתם. זה בזכות מעצרים אבל גם בזכות אחריות של אנשים שהסתובבו ברחובות הרגיעו ודיברו עם אנשים. מקווה שכמשטרה נדע להיות ברחוב כדי להשפיע. אחוז קטן היה פורע חוק".

אף אחד מהגורמים המקצועיים מהפרקליטות, המשטרה, המועצה לשלום הילד ואיגוד העובדים הסוציאלים לא ידע לומר אם יש אמת באחת הטענות שהציג יו"ר הוועדה עבאס, לפיה ישנם קטינים הנתונים עדיין במעצר בשל מחסור בכוח אדם. בתגובה לטענות של ג'עאפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאווא, כי בחיפה לא נעצרו הפורעים היהודים ששרפו ושברו רכבים ובתי ערבים בעיר, נטען כי הנתונים שבידי המשטרה והפרקליטות אינם מלאים בכדי לענות על כך.

חברי הכנסת איתמר בן גביר, אורית סטרוק ושמחה רוטמן (הציונות הדתית) וח"כ עמיחי שיקלי העלו לסדר שאלות ונושאים שאינם קשורים לאחריות הוועדה ולנושא שנבחר. דבר שגרר לעיתים למהומה רבה בדיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!