דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פורסמו הנחיות למעסיקים לקראת יישום 'חוק שכר שווה' בין נשים לגברים

החוק מחייב את המעסיקים לפרסם מידע אודות פערי השכר בין נשים לגברים במקום העבודה, ומשרד העבודה והרווחה חידד את ההוראות למעסיקים לגבי אופן הכנת הדו"חות שמפרטים את פערי השכר

עובדות משרד הפנים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
עובדות משרד הפנים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה, פרסמה היום (חמישי) הנחיות שנועדו לסייע למעסיקים גדולים ליישם את התיקון לחוק שיזמה חברת הכנסת אתי חווה עטיה (ליכוד), שעבר בקיץ האחרון.

החוק מחייב את המעסיקים לפרסם מידע אודות פערי השכר בין נשים לגברים במקום העבודה. לפי ההנחיות, כל חברה שהעסיקה בסוף דצמבר עד 518 עובדים, חייבת לפרסם את הדו"ח הראשון עד תחילת יוני 2022. הנציבות אף צירפה דו"חות לדוגמה.

התיקון לחוק שכר שווה, שעבר באוגוסט 2020, מחייב את החברות להפיק בכל שנה שני דו"חות, פנימי וחיצוני. על המעסיקים לפרט את פערי השכר בקרב העובדים בחברה, ולמסור הודעות אישיות לעובדים בדבר פערי השכר. מטרת התיקון היא להפעיל לחץ על המעסיקים לקדם שוויון מגדרי בשכר, ולהקל על עובדות להגיש תביעות לפיצויים בגין אפליה בשכר.

ח"כ אתי עטיה. (צילום: ויקימדיה קומונס)
ח"כ אתי עטיה. (צילום: ויקימדיה קומונס)

ההנחיות מחדדות את אופן חלוקת העובדים לקבוצות, וקובעות שלכל מעסיק יש שיקול דעת בפילוח העובדים, אך עליו להתיישב עם מטרות החוק. על הפילוח להיות בר-השוואה ולכלול עובדות ועובדים בעלי מאפיינים דומים, בכדי להימנע מעיוותים כגון השוואה בין עובדים קבועים וארעיים, עובדים לפי שעה ובמשכורת חודשית, והשוואה לפי דירוגים או לפי סוגי משרות (מנהלים, מזכירים, מהנדסים וכו').

על-פי הנציבות יש לשקף את ההיררכיה בארגון ולהפריד בין מנהלים בכירים וזוטרים, בין עובדים מקצועיים ובלתי-מקצועיים. המעסיק רשאי להתייחס גם לעובדי הקבלן המועסקים אצלו, אבל כקבוצה נפרדת.

הדו"חות צריכים להציג את נתוני פערי השכר הממוצע לחודש, באחוזים. עליהם גם לציין נתונים של עובדים שמועסקים בשכר נמוך מהשכר החודשי הממוצע למשרה מלאה באותו מקום העבודה, וכן את שיעור העובדים שזוכים להשלמה לשכר המינימום.

בדו"ח החיצוני, שנדרש להתפרסם באתר האינטרנט של החברה, יציין המעסיק את סוג הפילוח שנעשה, אבל הכינוי של כל אחת מקבוצות העובדים יופיע בדו"ח הפנימי בלבד. המעסיק רשאי לפרסם נתונים נוספים אודות את פערי השכר בכל קבוצה, אבל אסור לו לפרסם פרטים מזהים של העובדים.

לנציבות יש סמכות להורות למעסיק למסור לה את הדו"ח הפנימי ואת הנתונים שעל בסיסם הוא נערך, במידה ויש צורך לעובדות לקבל מידע שנחוץ להן לצורך תביעות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!