דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

שר החקלאות מוביל מהלך לעידוד קואופרציה: "מבקשים להחזיר עטרה ליושנה"

המהלך נועד לעזור לחקלאים להתמודד עם כוחן הגובר של הרשתות הקמעונאיות | השר אלון שוסטר: "כשליש מעובדי החקלאות בעולם הם חברי קואופרטיבים, אין סיבה שזה לא יקרה בישראל"

ח"כ אלון שוסטר (צילום: משרד החלקאות)
ח"כ אלון שוסטר (צילום: משרד החלקאות)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שר החקלאות, אלון שוסטר, החליט להוביל מהלך אסטרטגי לעידוד קואופרציה והתארגנות של חקלאים. לטענת גורמים במשרד המהלך נועד לעזור לחקלאים, בעיקר הקטנים מביניהם, להתאגד ביחד ולהתמודד עם כוחן הגובר של הרשתות הקמעונאיות, המתבטאים בפערי התיווך הגדולים בהם נמכרת התוצרת ברשתות.

"כשליש מעובדי החקלאות בעולם הם חברי קואופרטיבים, ואין סיבה שלא נחזק את המגמה הזו גם בקרב חקלאי ישראל", אומר ל'דבר' שר החקלאות שוסטר.

במשרד החקלאות התקיימה השבוע ישיבת ההתנעה הראשונה שמוביל השר, ביחד עם מנכ"ל המשרד, ד"ר נחום איצקוביץ ומזכ"ל האיחוד החקלאי דודו קוכמן. מטרת הפגישה, כך לפי גורמים במשרד החקלאות, הייתה לדון באופנים שבהם הקואופרטיבים משרתים את התועלת הציבורית וכן בצעדי מדיניות מתאימים לעידוד חקלאים, וחקלאי המשקים הקטנים בפרט, להתארגן.

צעדי המדיניות שנשקלו כוללים הקצאת תקציבים לעידוד קואופרציה, סבסוד ליווי והדרכה לחקלאים שיתאגדו, וסיוע לקואופרטיבים במימון השקעות.

במשרד משוכנעים שלמרות התפיסה הכלכלית לפיה התארגנות של חקלאים תפגע בתחרות ותגרום לעליית מחירים ופגיעה בצרכנים, ההפך הוא הנכון. לפי מחקר של מכון 'יסודות' בנושא התארגנות חקלאים, אשר נכתב ע"י הכלכלנית ד"ר לירון אמדור – במערך אספקת התוצרת החקלאית קיים למעשה צוואר בקבוק כאשר כ-18,000 חקלאים משווקים את תוצריהם למספר קטן של 200 סיטונאים ומספר בודד של רשתות שיווק, המספקות את צרכי המזון של 9 מיליון הצרכנים בישראל.

גידולים חקלאיים בעמק יזרעאל. (צילום: ענת חרמוני / פלאש 90)
גידולים חקלאיים בעמק יזרעאל. (צילום: ענת חרמוני / פלאש 90)

במשרד מאמינים כי התארגנות משותפת של החקלאים בעיקר במקטע שיווק התוצרת החקלאית יכולה לעודד את התחרויות בשוק. מלבד שיפור מצבם ורווחתם של החקלאים ומעמדם אל מול רשתות השיווק הגדולות, יכול המהלך גם לתרום בכמות המזון המיוצר, במגוון שלו, באיכותו ובטיחותו, בהקטנת ההשלכות הסביבתיות של ייצור המזון ועוד. גורמים במשרד מציינים כי את התשתית המדעית למהלך מספקים אנשי המקצוע בחטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד.

"המודל השיתופי-קואופרטיבי נכון לכלכלת המאה ה-21"

בכיר במשרד מספר כי זו לא הפעם הראשונה בה המשרד יוצא במהלך כזה שמסתכם בתוצאות חיוביות. פרויקט שקיים המשרד בשנים 2015-2016 בעלות של 2 מיליון שקלים בלבד הסתכם ביצירת מספר התארגנויות חדשות של עשרות ואף מאות חקלאים שזכו לראות עלייה ברווחים ושיפור שיתוף הפעולה והמקצועיות של החקלאים.

"התנועה הציונית החלוצית הייתה רווייה קואופרטיבים בתחומי ייצור חקלאי ותעשייתי, קהילה, צרכנות, תחבורה, בריאות, בניה ושיכון" מוסיף שר החקלאות שוסטר, "אנחנו לא רק מבקשים להחזיר עטרה ליושנה, אלא מאמינים שהמודל השיתופי-קואופרטיבי הוא נכון לכלכלת המאה ה-21, בהתאמות הנדרשות. אני גאה להוביל את המהלך במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ומאמין שבכך נחזק משקים חקלאיים רבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!